Pågen tukee syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten harrastus- ja koulunkäyntimahdollisuuksia ‒ Tuen saajana Pelastakaa Lapset ry

Leipomoyritys Pågen on jo kolmen vuoden ajan tukenut aktiivisesti suomalaisten lasten arkea, ja tämän syksyn leipäkampanjassa apu kohdistetaan Pelastakaa Lapset ry:n Eväitä Elämälle -ohjelmaan. Pågen tekee kampanjaan 10 000 euron alkulahjoituksen, ja jokainen syksyn aikana myyty kampanjaleipäpakkaus kasvattaa lahjoitussummaa 2 sentillä. Tavoitteena on vuoden loppuun mennessä 1 000 000 kpl myytyä leipäpakkausta eli yhteensä 30 000 euron lahjoitussumma.

Pågen haluaa tänäkin vuonna auttaa suomalaisia lapsia, nuoria ja heidän perheitään. Avun kohteena on Pelastakaa Lasten Eväitä Elämälle -ohjelma, joka tukee syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten koulunkäyntiä ja harrastamista.

Suomessa elää yli satatuhatta lasta köyhissä perheissä. Eväitä Elämälle -ohjelman tuki kohdennetaan lapsille, joiden mahdollisuus jatkaa koulunkäyntiään tai osallistua harrastuksiinsa on uhattuna perheen vähävaraisuuden tai muiden sosiaalisten haasteiden vuoksi, kertoo yhteyspäällikkö Marika Salonen Pelastakaa Lapset ry:stä.

Mukana kampanjassa on neljä Pågenin suosittua ruokaleipää: Oivallus! Kuitupalat, Maalaishyvä, Aurinkopalat sekä Rehti Ruispalat.

Leipä antaa hyvät eväät elämään monella tavalla, joten on mielestäni loogista, että olemme tekemässä hyvää juuri leipätuotteidemme kautta. Terveelliset leipämme kuuluvat lukuisten suomalaisten arkeen, joten samalla kun tekee itselleen hyvää, voi nyt auttaa myös heikommassa asemassa olevia lapsia ja nuoria, kertoo Pågenin markkinointi- ja tuotepäällikkö Leena Tähtinen.

Yhteistyö käynnistyi Syödään yhdessä -viikonlopun brunssilla – mukana yli 50 lasta ja nuorta perheineen

Pågenin leipäkampanja käynnistettiin iloisissa merkeissä elokuun lopussa järjestetyllä brunssilla ravintola Rosterissa Helsingissä. Pågen ja Roster tarjosivat brunssin noin 50 osallistujalle, jotka kutsuttiin paikalle Pelastakaa Lasten kautta.

Tilaisuus oli ihanan lämminhenkinen ja konkreettinen tapa käynnistää kampanja. Perheille, joiden rahat ovat arjessa muutenkin tiukassa, on ravintolassa yhdessä syöminen harvinainen elämys, jota muistellaan pitkään, kertoo Marika Salonen.

Suomalaisten auttamisinto suurta

Pågenin Leena Tähtinen on toiveikas kampanjan suhteen:

Suomalaisten auttamisinto hyvän asian puolesta on liikuttavan suurta. Aiemmat kolme hyväntekeväisyyskampanjaa toimivat samalla mekaniikalla, ja niiden kautta olemme voineet lahjoittaa yli 90 000 euroa lasten sairaanhoidon ja alakoulujen liikuntamahdollisuuksien parantamiseksi, Tähtinen iloitsee.

On upeaa, että Pågen päätti lähteä mukaan tukemaan tärkeää työtämme. Ohjelman toiminta rahoitetaan täysin lahjoitusvaroilla, joten ilman lahjoittajien ja yhteistyökumppaneiden tukea esimerkiksi monen nuoren tulevaisuus jäisi pelkän peruskoulun varaan, Salonen kertoo.

Leipää syömällä teet hyvää

• Pågenin leipäkampanja käynnistyy jo neljättä kertaa syyskuun alussa. Tänä vuonna kampanjakeräyksen kohteena on Pelastakaa Lapset ry:n Eväitä Elämälle -ohjelma.
  • Pågen lahjoittaa keräykseen aloitussummaksi 10 000 € ja jokainen 1.9.-31.12.2017 myyty kampanjaleipä kasvattaa pottia 2 sentillä.
  • Mukana kampanjassa on Pågenin ruokaleivät Oivallus! Kuitupalat, Maalaishyvä, Aurinkopalat sekä Rehti Ruispalat.
  • Leivät ovat myynnissä laajasti ruokakaupoissa ympäri Suomen.

Eväitä Elämälle -ohjelma

• Pelastakaa Lasten Eväitä Elämälle -ohjelmassa on kolme tukimuotoa: oppimateriaalituki, harrastustuki ja mentorointi.
  • Vuonna 2016 yli puolet ohjelmasta tukea saaneista oli yksinhuoltajaperheiden lapsia, ja useimmissa perheissä nettotulot olivat alle 2000 euroa kuukaudessa. Perheissä oli keskimäärin 3 lasta, suurimmissa perheissä 12.
  • Tukea saavien lasten ja nuorten elämässä on monenlaisia haasteita: esimerkiksi vanhempien työttömyyttä, työkyvyttömyyttä, velkaantumista, konkursseja, sairauksien tai vammaisuuden vuoksi haasteellisessa tilanteessa olevia lapsia ja perheitä, vanhempia, jotka eivät osallistu lastensa huoltamiseen, kodin ulkopuolella asuvia ja yksin asuvia nuoria, erityislapsia, yksinäisiä ja kiusattuja lapsia, maahanmuuttajaperheiden lapsia sekä pienipalkkaisia yksinhuoltajia.

Mukana kampanjassa olevat leivät:

Rehti Ruispalat

Ainekset: Vesi, täysjyväruisjauho*, rouhittu rukiinjyvä*, täysjyvävehnäjauho*, vehnäjauho, idätetty rukiinjyvä* (4%), taikinajuuri 3% (ruis ja vehnä), ohravierre, vehnägluteeni, rapsiöljy, suola, hiiva ja mallasviinietikka. Laktoositon. Runsaskuituinen. Säilöntäaineeton. Leivottu taikinajuureen.
*Täysjyväsisältö: 55 %, vastaa 85 % viljaraaka-aineista. Ruissisältö 40 %, vastaa 60 % viljaraaka-aineista.
Suositushinta: 2,19 – 2,49 euroa

Aurinkopalat

Ainekset: Vesi, täysjyvävehnäjauho*, vehnäjauho, rouhittu täysjyväruis*, auringonkukansiemen, taikinajuuri 6% (vehnä ja ruis), durumjauho, vehnägluteeni, omenahillo (sokeri, omena, vesi, hapate (sitruunahappo)), kylmäpuristettu rapsiöljy (1%), pellavansiemen, hiiva ja suola. Laktoositon. Runsaskuituinen. Säilöntäaineeton. Leivottu taikinajuureen.
*Täysjyväsisältö: 42 %, vastaa 73 % viljaraaka-aineista. Ruissisältö 10 %, vastaa 18 % viljaraaka-aineista.
Suositushinta: 1,99 – 2,39 euroa

Oivallus! Kuitupalat

Ainekset: Vehnäjauho, vesi, täysjyvävehnäjauho*, vehnätaikinajuuri (7%), sokeri, ruissihtijauho, maissitärkkelys, rapsiöljy, kaurajauho*, vehnägluteeni, hiiva, suola, mallasviinietikka, ohramallas ja kasviperäinen emulgointiaine (E471). Laktoositon. Runsaskuituinen. Säilöntäaineeton. Leivottu taikinajuureen.
*Täysjyväsisältö: 20 %, vastaa 30 % viljaraaka-aineista.
Suositushinta: 2,89 – 3,19 euroa

Maalaishyvä

Ainekset: Vehnäjauho, vesi, täysjyvävehnäjauho*, spelttivehnäjauho, rouhittu täysjyväspeltinjyvä*, vehnätaikinajuuri (4%), vehnägluteeni, kauraryyni*, kaltattu kaura, keltainen pellavansiemen, hiiva, suola, kylmäpuristettu rapsiöljy (1%), vehnänalkio ja ohramallas. Laktoositon. Kuitupitoinen. Säilöntäaineeton. Leivottu taikinajuureen.
* Täysjyväsisältö: 20 %, vastaa 30 % viljaraaka-aineista. Spelttisisältö: 10 %.
Suositushinta: 2,79 – 3,29 euroa

Lisätiedot:

Oy Pågen Ab, Markkinointi- ja tuotepäällikkö Leena Tähtinen, p. 0400 297496, leena.tahtinen@pagen.fi

Pelastakaa Lapset ry, viestintäpäällikkö Carita Päivänen, p. 040 535 8221, carita.paivanen@pelastakaalapset.fi

Viestintätoimisto Akvamariini Porter Novelli, p. 09 241 0072, linda.pynnonen@akvamariini.fi

• Sosiaaliset kysymykset

• pelastakaa lapset
  • kampanja
  • pågen
  • leipä
  • eväitä elämälle

Ruotsalainen Pågen® on leiponut herkkuja suomalaisiin koteihin vuodesta 1969. Yhtiö on perustettu Malmössä vuonna 1878 ja sen juuret ovat pienessä perheleipomossa. Suomessa Pågen® tarjoaa kuluttajille kahvileipiä, ruokaleipiä ja korppuja. Liikevaihto: 2,6 mrd SEK. Yritys työllistää 1400 henkeä. Suomessa Pågen® työllistää välittömästi 11 henkilöä ja välillisesti satoja henkilöitä kaupan ja kuljetusalan yrityksissä.