Lainsäädäntö kiristyi, vaikka mainonnan itsesääntely toimii

Panimoliiton ennakkotarkastustoimikunta tarkasti vuoden 2013 aikana 74 alkoholijuomien mainosta tai käsikirjoitusta. Toimikunnassa tutkittiin 31 televisiomainosta tai katkotunnistetta, 35 ulkomainosta ja 8 käsikirjoitusta. TV-mainoksia hylättiin viisi, ulkomainoksia kaksi ja käsikirjoituksia yksi.

Talouden taantuma näkyy selvästi ennakkotarkastettavan mainonnan määrässä. Televisiomainoksia tarkastettiin yli puolet vähemmän kuin edellisenä vuonna, jolloin niitä käytiin läpi 67. Käsikirjoituksia tarkastettiin neljä vähemmän kuin edellisenä vuonna. Ulkomainoksien määrät eivät ole vertailtavissa, sillä kaupallinen ulkomainonta tuli ennakkotarkastuksen alaiseksi vuoden 2012 lokakuussa.

”Ennakkotarkastus toimii hyvin ja on vakiinnuttanut asemansa. Silti mainonnan lainsäädäntöä kiristetään jatkossa huomattavasti. Julkiseen sääntelyyn pitäisi siirtyä vasta, jos alan oma itsesääntely ei toimi. Fiksu mainonta tukee vastuullisen juomakulttuuriin kehitystä”, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Panimoliiton mainonnan ennakkotarkastustoimikunta aloitti toimintansa syyskuussa 2011. Ennakkotarkastus on osa liiton alkoholijuomien vastuullisen markkinointiviestinnän ohjetta. Kaikki Panimoliiton jäsenyritysten televisio- ja ulkomainonta on hyväksytettävä ennakkotarkastustoimikunnalla. Vain ennakkotarkastuksessa hyväksytty mainonta päätyy esitettäväksi.

Ulkomaista mainontaa ei valvota kuten kotimaisia tuotemerkkejä

Kotimaisen panimoteollisuuden mahdollisuudet mainostaa tuotteitaan vähenevät edelleen uuden lain myötä vuoden 2015 alusta. Alkoholijuomien mainonta kiristyy siten, että ulkomainonta on kiellettyä, televisiomainonnan kielletty esitysaika pidentyy kello 7-22:een asti ja sama aikarajoitus tulee pätemään myös radiomainontaan. Lisäksi kuluttajien itsensä tuottamaan tai jakamaan sisältöön tai peliin, arpajaisiin tai kilpailuun perustuva alkoholimainonta on kiellettyä.

”Kotimaisen panimoteollisuuden mahdollisuuksia mainostaa tuotteitaan kavennetaan rajusti, mutta ulkomaisien merkkien mainontaa internetissä ja kaapelikanavilla ei kontrolloida. Tämä vääristää kilpailua huomattavasti ja johtaa hinnalla mainostamiseen”, Ussa sanoo.

Hallituksen esityksessä alkoholijuomien mainonnan muuttamiseksi todetaan, että kaikkea ulkomailla toteutettua alkoholimainontaa ei ole mahdollista, eikä tarvettakaan valvoa. Esityksen mukaan nykyinen väkevien alkoholijuomien mainonnan kielto osoittaa selvästi kansallisten säännösten toimivuuden, sillä väkeviä alkoholijuomia nähdäkseen niitä on erikseen etsittävä internetistä.

”Ei tällainen lainsäädäntö ole tätä päivää. Ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa netissä, eikä mainosten näkeminen ole kovinkaan vaikeaa. Tälläkin hetkellä viinaavirostatyyppiset sivustot mainostavat suomen kielellä väkeviä juomia netissä. Ulkomaiset merkit jäävät vastaisuudessakin nettiin, mutta kotimaisten tuotemerkkien mainonta on rajattua”, Ussa toteaa.

Panimoalan ennakkotarkastustoimikunnan kokoonpano

Puheenjohtaja varatuomari Marja-Leena Mansala, IPR University Center (Immateriaalioikeusinstituutti)
Toimitusjohtaja, KTM Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto ry
Johtava lakimies, OTK Tuula Sario, Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry
Partner, KTL Mika Raulas, ICMI - Intelligent Customer Management International OyMarkkinaoikeustuomari Jussi Karttunen, Markkinaoikeus

Ennakkotarkastustoimikunta on panimoalasta riippumaton työryhmä, jossa on asiantuntemusta mm. markkinoinnista, mainonnasta sekä juridiikasta. Jäsenet on valittu siten, ettei kenelläkään ole sidonnaisuuksia Panimoliittoon tai sen jäsenyrityksiin.

Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. 050 370 8677

Twitter: @panimoliitto, Facebook: www.facebook.com/panimoliitto

• Media, viestintä

• ennakkotarkastus
  • alkoholimainonta

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Mallaskosken panimo, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.