Alex Nurmen kesämakuja

Valkoviinissä ja voissa haudutettua ahventa kevätvihannesten ja tillin kera

600 g pieniä ahvenfileitä (n. 12 kpl)
600 g kevätvihanneksia (uusia perunoita, kevätporkkanaa, parsaa, kukkakaalia, parsakaalia)

Kastike:
1 puntti tilliä
2 dl valkoviiniä
1 dl kalalientä
2 dl kermaa
50 g voita
suolaa
valkopippuria myllystä

Laita kolme ahvenfileetä päällekkäin tuorekelmun päälle. Muotoile ahvenet kelmun avulla tiukoiksi rulliksi. Laita rullat kiehuvaan veteen kuuden minuutin ajaksi ja jäähdytä ne sitten juoksevan kylmän veden alla. Poista kalat varovasti kelmusta ja hauduta mehukkaaksi kastikeliemessä. Kypsennä toisessa kattilassa kevätvihannekset.

Kastikeliemi:

Kiehauta puhtaassa kattilassa valkoviini, kalaliemi, kerma sekä voi ja kaada kuuma liemi pieneen uunivuokaan. Nosta ahvenrullat joukkoon ja hauduta 80-asteisessa uunissa 20 minuutin ajan.  Ripottele hienonnettua tilliä kypsien kalojen päälle ja annostele kalat lautaselle, kypsennettyjen kasvisten päälle.

Viinisuositus: Gato Negro Sauvignon Blanc

Gato Negro Sauvignon Blanc (75 cl:n pullo)

Gato Negro Sauvignon Blanc (300 cl:n hanapakkaus)

Marmorifileetä ja grillikasviksia

800 g naudan marmoriulkofileetä
1 punainen paprika
1 keltainen paprika
1 kesäkurpitsa
1 pieni munakoiso
1 iso punasipuli
1 dl oliiviöljyä
2-3 rkl valkoista balsamicoa
suolaa
mustapippuria

Ota liha huoneenlämpöön kaksi tuntia ennen paistamista. Leikkaa siitä neljä pihviä, jotka maustat hyvin suolalla sekä pippurilla. Grillaa pihvit haluamaasi kypsyyteen ja tarjoile grillattujen kasvisten ja esimerkiksi maustevoin tai remoulade-kastikkeen kanssa.

Kasvikset:

Leikkaa kaikki kasvikset ohuiksi paloiksi ja sekoita ne isossa kulhossa mausteiden, öljyn ja etikan kanssa.

Sekoita hyvin ja grillaa napakan kypsiksi. Ripottele pinnalle tuoreita yrttejä ja nauti lihan kanssa.

Viinisuositus: Graffigna Malbec

Graffigna Malbec (75 cl:n pullo)

Graffigna Malbec (300 cl:n hanapakkaus)