Alex Nurmi kokkaa tuoretta hyvää syksyllä

Alex Nurmi kokkaa tuoretta hyvää syksyllä

Metsästä löytyneet suppilovahverot ja muut metsäsienet voi tarjota perheelle ja ystäville osana herkullista risottoa. Jälkiruualle on aina tilaa − varsinkin jos kyseessä ovat korianterilla maustetut marjat yhdessä marenkijäätelön kanssa.

Sienirisotto

200 g risottoriisiä
1 litra metsäsieniä viipaloituna
1 salottisipuli hienonnettuna
1 valkosipulinkynsi hienonnettuna
2 dl valkoviiniä
n. 4 dl kasvislientä
1 dl parmesanjuustoa raastettuna
1 dl ruohosipulia tai basilikaa hienonnettuna
3 rkl oliiviöljyä
suolaa
mustapippuria

Kuumenna öljy kattilassa. Lisää riisit ja sipulit, ja kuullota niitä kunnes riisi muuttuu läpikuultavaksi. Sekoita joukkoon viipaloidut sienet ja kuullota vielä hetki. Kaada sekaan viini ja anna nesteen haihtua. Lisää kasvisliemi pienissä erissä välillä haihduttaen. Kypsennä kunnes riisi on napakan kypsää. Mausta risotto parmesan-juustoraastella, tuoreilla yrteillä, suolalla ja mustapippurilla.

Juomasuositus:

Brancott Estate South Island Pinot Noir
Alkon numero: 466047
Hinta: 10,99 € (0,75 cl)

Korianteriliemessä marinoidut marjat

400 g tuoreita marjoja (mansikkaa, mustikkaa, vadelmaa, raparperia)
1,5 dl sokeria
1,5 dl vettä
¼ puntti tuoretta korianteria
100 g vaniljajäätelöä
5 marenkia

Kaada vesi sekä sokeri kattilaan ja keitä noin 15 minuuttia. Lisää tuore korianteri joukkoon ja keitä lientä vielä viiden minuutin ajan. Siivilöi kuuma sokeriliemi ja anna jäähtyä hetken ajan. Paloittele marjat ja sekoita ne kulhossa sokeriliemen kanssa. Murskaa marenki lautaselle, pyörittele jäätelöstä palloja ja kieritä ne marenkimurskassa. Annostele maustuneet marjat jälkiruoka-astioihin ja koristele marenkijäätelöpallolla.

Juomasuositus:

Deinhard Medium Dry