Joulupöydän viinit

Joulupöydän viinit

”Perinteisessä suomalaisessa joulupöydässä on paljon erilaisia makuja. On suolaisia, makeita, mietoja ja voimakkaita makuja. Makujen runsaus tekee viinivalinnoista haastavia ja kiinnostavia”, huippukokki Alex Nurmi kertoo.

Alex vinkkaa tarjoilemaan viinit oikean lämpöisenä. Valkoviini kannattaa tarjoilla kunnolla jäähdytettynä ja punaviinikin saa olla hiukan viilennetty. Punaviini maistuu parhaimmalta, kun sen dekantoi pari tuntia ennen tarjoilua.

Raikkaat juomat alkupalojen kanssa

Kylmien kalojen ja muiden alkupalojen kanssa Alex suosittaa kuivia tai puolikuivia aromikkaita valkoviinejä. Raikkaan hedelmäinen australialainen Jacob’s Creek Chardonnay on hyvä suositus rasvaisten kalojen kanssa.

Jos haluaa tarjoilla vain yhtä viiniä läpi koko aterian, paras vaihtoehto lienee valkoviini, josta löytyy niin hedelmäisyyttä, aromaattisuutta kuin hapokkuuttakin. Juhlallisuutta joulupöytään tuo kuohuviini, joka soveltuu erinomaisesti nautittavaksi perinteisen suomalaisen joulupöydän kanssa alusta loppuun. Jacob's Creek Chardonnay Pinot Noir Brut olisi tähän erinomainen valinta.

Punaviiniä pääruualle

Jos punaviiniä haluaa nauttia jouluaterialla, kannattaa sen valinnassa olla tarkkana.

”Joulupöydän pääruuat kinkku ja laatikot ovat melko kevyitä mauiltaan, joten liian täyteläinen ja tuhti punaviini peittää parhaat maut alleen. Näin myöskään  itse viini ei ole parhaimmillaan. Pääruokien kanssa kannattaakin valita hiukan kevyempiä punaviinejä”, Alex sanoo.

Perinteiseen suomalaiseen joulupöytään punaviiniksi sopii esimerkiksi Jacob’s Creek Grenache Shiraz. Viinistä löytyvä marjaisuus sopii hyvin joulun makujen kanssa. Runsasta tuoksua ja makua sävyttävät joulun mausteet.

Juustot ja jälkiruuat

”Jos erityisen hyvän ja tuhdin viinin haluaa nauttia jouluna, niin sitä voisi suositella juustojen kanssa nautittavaksi ennemmin kuin laatikoiden ja kinkun. Toisaalta hyvää punaviiniä voisi myös maistella aterian päätteeksi takkatulen ääressä”, Alex ehdottaa.

Portviini on erinomainen valinta makeaan jälkiruokapöytään ja juustoille. Esimerkiksi Ferreira Late Bottled Vintage Port on maultaan makea, herukkainen, viikunainen ja lämmin. Viini on saatavilla myös kätevässä 37,5 senttilitran pullossa.

Juustojen kanssa Alex suosittelee kokeilemaan myös Jacob’s Creek Shiraz Cabernetia. Runsaasta ja täyteläisestä mausta löytyy luumujen ja marjojen lisäksi kypsää hedelmäisyyttä. Vaniljan ja mausteiden aromit kertovat tammikypsytyksestä.

Jacob's Creek Chardonnay

Jacob's Creek Chardonnay Pinot Noir Brut

Jacob's Creek Grenache Shiraz

Jacob's Creek Shiraz Cabernet