ALSACEN JA UUDEN-SEELANNIN VIINIT NAPPASIVAT KULTAMITALIT VUODEN VIINIT 2015 -KILPAILUSSA

Kultamitalit menivät tänä keväänä alsacelaiselle Gisselbrechtin lippulaiva-rieslingille ja uusiseelantilaiselle Brancott Estaten pinot noirille. Hopea ei ole häpeä riojalaiselle Campo Viejon Reservalle, joka on jo vuosia ollut monen suomalaisen lempiviini. Vuosi sitten koko kilpailun voittanut Castillo Molina Reserva Pinot Noir nappasi kaulaansa pronssimitalin ja sama tuote hanapakkauksessa sai kunniamaininnan. Samoin kunniamaininnan nappasivat Castillo de Molina Reserva Cabernet Sauvignon –hanapakkaus sekä Thandi Shiraz Rosé.

Vuoden Viinit on suomalaisten seuratuin viinikilpailu, joka järjestettiin jo 18. kertaa. Kilpailun järjestävän yhdistyksen kunnianhimoinen tarkoitus on edistää viinien tuntemusta ja viinikulttuurin leviämistä maassamme. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 495 viiniä 31 eri maahantuojalta. Jotta kilpailijat painisivat tasa-arvoisessa seurassa, ne jaetaan hinnan, tyylin ja alkuperän mukaan 19 eri sarjaan. Tuomaristo arvioi jokaisen sarjan viinit täysin sokkona.

Tämän vuoden kultamitali yli 11 euroa maksavissa eurooppalaisissa valkoviineissä meni alsacelaiselle Gisselbrechtin riesling-viinille. Munkkien kukkulaa tarkoittavalla Muenchbergin tarhalla syntynyt valkoviini edustaa klassista ja rehevää grand cru -viiniä parhaimmillaan. Etelään ja kaakkoon avautuvat Muenchbergin jyrkät rinteet tarjoavat erinomaisen kasvupaikan auringon säteistä pitäville riesling-köynnöksille. Laadun varmistamiseksi jokainen grand cru -tarhan rypäleterttu korjataan talteen käsin. Gisselbrecht Riesling Grand Cru Muenchbergin tuoksu on aromien ilotulitusta. Lasista voi erottaa kypsää omenaisuutta, raikasta greippisyyttä ja viettelevää hunajaisuutta. Rikas aromipaletti maistuu myös kuivan valkoviinin kypsän hedelmäisessä maussa. Rehevä riesling-viini sopii ruokapöydässä voimakkaiden makujen kuten rasvaisen kalan seuraan. Gisselbrechtin Grand Cru Rieslingiä voi kokeilla esimerkiksi pestokuorrutetun lohen juomakumppanina.

Toisen kultamitalin nappasi uusiseelantilainen Brancott Estate South Island Pinot Noir, joka kamppaili uuden maailman 11–17 euroa maksavien punaviinien sarjassa. Viinitilan pääviinintekijä Patrick Materman on sekoittanut tasapainoisen lopputuloksen Uuden-Seelannin eteläsaaren kolmella eri viinintuotantoalueella kasvaneista rypäleistä. Marlboroughin, Waiparan ja Central Otagon viileät ilmastot sopivat täydellisesti pinot noirin viljelyyn. Kevyen punaviinin tuoksu on kuulaan karpaloinen ja aavistuksen paahteinen. Kultamitalin omassa sarjassaan kotiuttanut pinot noir kannattaa tarjota kevyesti viilennettynä, jolloin sen aromit ja ryhdikäs rakenne pääsevät parhaiten oikeuksiinsa. Raikas punaviini toimii täydellisesti esimerkiksi rapeaksi friteerattujen broileripihvien ja makeahkon satay-kastikkeen kanssa.

Campo Viejo Reservan monen vuoden hieno kilpailumenestys jatkuu tänä vuonna hopeamitalilla ja Riojan legendaarisilla viinitarhoilla syntynyt punaviini onkin ollut lanseerauksestaan lähtien Alkon valikoiman menestystarina. Paahteinen ja samettisen hedelmäinen punaviini on todellinen ruokapöydän moniottelija, joka sopii niin tapas-herkkujen kuin grillatun lihankin seuraan. Pronssisijalle sijoittunut puolukkainen ja aavistuksen savuinen Castillo de Molina Reserva Pinot Noir on myös monipuolinen ruokaviini esimerkiksi kevätjuhlien noutopöytää silmällä pitäen. Kunniamaininnan roseeviinisarjassa lunastanut eteläafrikkalainen Thandin Shiraz Rosé -viini puolustaa paikkaansa kesän grillijuhlien virkeänä ilostuttajana.

Lisätietoja:

Laura Plet, Brand Manager