CASTILLO DE MOLINA - MENESTYKSESTÄ TOISEEN

CASTILLO DE MOLINA - MENESTYKSESTÄ TOISEEN

Suomenkin markkinoilta löytyvä Castillo de Molina on erinomainen esimerkki moderneja ja huippulaadukkaita viinejä valmistavasta chileläisestä tuottajasta. Viña San Pedron omistaman Castillo de Molinan ydinajatus on valmistaa viinejä eri puolilla Chileä, siellä missä kasvuolosuhteet ovat kullekin rypälelajikkeelle otollisimmat. Esimerkiksi Alkon valikoimista löytyvä Reserva Cabernet Sauvignon tulee lämpimästä Rapelin laaksosta ja Reserva Chardonnay Tyynen valtameren rannikon läheisyydestä viileästä Casablancasta. Maassamme usein vieraillut pääviinintekijä Marco Puyo tiivistää tuottajan tyylin helposti lähestyttäväksi ja selkeän hedelmäiseksi.

Kansainvälisyys näkyy Castillo de Molinan viineissä, joiden valmistusta konsultoi ruotsalainen Master of Wine -tutkinnon suorittanut Madeleine Stenwreth. Pohjoismaalaisen viinimaun tunteva nainen on auttanut chileläisiä luomaan juuri meidän mieltymyksiimme ja makuumme istuvia viinejä. Todisteena onnistuneesta työstä ovat lukuisat palkinnot, joita Castillo de Molinan viinit ovat lunastaneet meillä ja muualla. Suomalaisia eniten kiinnostavat voitot tulevat Vuoden Viinit -kilpailusta. Vuonna 2014 Curicóssa syntyvä Castillo de Molina Reserva Pinot Noir valittiin Vuoden Viiniksi. Tänä vuonna saman voiton vei Elquin laaksosta tuleva Reserva Sauvignon Blanc.Nämä kaksi viiniä ovat ainoat chileläiset koskaan kilpailun voittaneet viinit ja samalla Castillo de Molina on ainoa viinibrändi, joka on onnistunut nappaamaan platinamitalin sekä puna- että valkoviinillä.

Pekka Suorsan Viinioppaan mukaan Castillo de Molina Reserva Sauvignon Blanc on hinta-laatusuhteeltaan Suomen paras valkoviini. Suorsa ylistää chileläistä sauvignon blancia elegantiksi, raikkaaksi ja hämmästyttäväksi. Yksi maamme seuratuimmista viinikirjoittajista sanoo, että chileläinen valkoviini painii samassa sarjassa Loiren ja Bordeaux'n huippujen kanssa.

Suomalaiset tunnistavat laadukkaat viinit ja maamme onkin yksi kansainvälisesti palkitun Castillo de Molinan päämarkkina-alueista. Yksi esimerkki chileläisen viinitalon innovaatiokyvystä näkyy Unplug to enjoy -konseptissa. Suomestakin löytyvien kännykkäparkkien idea on jättää mobiililaitteet lukittavaan narikkaan. Tällöin ystävät, taidokkaasti valmistettu ateria ja pieteetillä tehdyt viinit saavat illan aikana ansaitsemansa huomion.

Tiina Heinonen
Marketing Manager, Wines