Glögivalikoima uudistuu vuosittain – vain parhaat pääsevät hyllyyn

Glögivalikoima uudistuu vuosittain – vain parhaat pääsevät hyllyyn

Nyt kehitetään jo vuoden 2016 glögejä

Alkon glögivalikoima uudistuu vuosittain – tarjolla on jälleen kestosuosikkeja sekä kauden kiinnostavimpia uutuuksia, niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin. Valikoimassa olevat glögit eivät koskaan päädy hyllyyn sattumalta, vaan joka vuosi käydään läpi mittava prosessi, jossa satojen tarjousnäytteiden joukosta valitaan mahdollisimman monipuolinen, mutta kuitenkin tiivis kokonaisuus, tietää Pernod Ricard Finlandin glögeistä vastaava tuotepäällikkö Heidi Murto. Valmistajat ja maahantuojat tekevät tarjouksensa Alkon määrittämiin tuotehakuihin. Esimerkiksi perinteisillä punaviiniglögeillä ja perinteisillä valkoviiniglögeillä on omat, erilliset hakunsa, joihin tuotteita tarjotaan.

”Hyvän glögin salaisuus on hyvässä viinissä ja mausteissa. Tarjousprosessissa ratkaisevaa on myös kokonaisuus. Koskaan ei voi tietää, mitä muut tarjoavat ja mikä siten erottuu joukosta.”

Pernod Ricard Finlandin Turun tuotantolaitoksella on kehitetty alkavaan talvikauteen kaksi uutta, suomalaiseen makuun sopivaa glögiä: Tuike valkoviiniglögi ja Chymos Mustaherukkaglögi 4,7 % vol. Murto kertoo glögien olevan ympärivuotinen projekti, johon osallistuu aktiivisesti noin kymmenen henkilön maistajaryhmä. Alkuvuodesta tehdään tarjoukset ja lähetetään tarjousnäytteet. Ennen kesälomia valmistellaan tuotanto joulukauteen hankkimalla uudet raaka-aineet ja pakkausmateriaalit. Tähän aikaan vuodesta mietitään jo puolestaan seuraavan joulun makuja sekä nautitaan tietysti nyt saatavilla olevista glögeistä.

”Kaksi uutuusglögiä on meille hieno juttu. Tuike tekee paluun Alkon valikoimaan raikkaan omenaisena valkoviiniglöginä ja Chymos avaa kokonaan uuden kategorian ruokakaupoissa – se on valikoimien ainoa alkoholipitoinen marjaglögi.”

Vinkit glögien tarjoiluun

Glögi kuuluu suomalaisten loppuvuoteen kuin kahvikuppi aamuun. Lämmintä juomaa nautitaan iltojen pimentyessä ja pakkasten tiputtaessa puista viimeisetkin lehdet. Usein glögi maistuu kotisohvalla villasukat jalassa. Mausteinen juoma höyryää kuitenkin myös illanistujaisissa ja pikkujouluissa. Se tuo taatusti hyvän mielen. Kukapa ei glögistä pitäisi?

Suomalaiset juovat glögiä useimmiten sellaisenaan. Joskus glögin joukossa tarjotaan mantelia ja rusinaa, ehkäpä omenanlohkoja ja appelsiininkuortakin. Toisinaan sitä tarjotaan pipareiden tai joulutorttujen kera. Miedompia glögejä on totuttu myös itse väkevöimään, ja onpa viime vuosina yleistynyt omien glögireseptienkin kehittäminen.

Murto kehottaa suhtautumaan glögiin ennakkoluulottomasti ja kokeilemaan sitä rohkeasti erilaisten makuparien kuten voimakasaromisten, kovien juustojen kanssa. Glögi lämmittää kylmänäkin ja hyvä vaihtoehto on tarjota alkavan pikkujoulukauden illanistujaisissa glögillä maustettu kir roayl -tyyppinen alkujuoma. Juoma syntyy, kun glögin päälle kaadetaan kuohuviiniä. Viimeistelyn voi hoitaa esimerkiksi jäisillä karpaloilla.

”Glögin tarjoiluun kannattaa panostaa. Elämyksellisyyttä saa lisättyä jo näyttävillä maustekoristeilla kuten kanelitangoilla ja tähtianiksilla. Glögitestit ovat illanistujaisiin hauskaa ajanvietettä.”

Glögiä tarjottaessa on tärkeää muistaa pari nyrkkisääntöä. Glögiä ei saa koskaan lämmittää kiehuvan kuumaksi – tarkoitushan ei ole polttaa kenenkään suuta. Lisäksi alkoholi alkaa haihtua jo alle 80 celsiusasteessa, joten siitäkään syystä glögiä ei pidä lämmittää kiehumispisteeseen asti. Pahin virhe olisi käyttää vedenkeitintä, josta voi irrota juomaan vaarallisesti kuparia, muistuttaa Murto.

3 x glögisuositus

Helppoa ja marjaisaa: Chymos Mustaherukkaglögi 75 cl 4,7 % vol.

Raikkaan mustaherukkainen, neilikkainen, kevyen mausteinen, valmistettu mustaherukkaviinistä.

Saatavilla hyvin varustelluista S-kaupoista, K-kaupoista ja Stockmannilta.

Vinkki: Lisää glögitilkkaan kuohuviiniä ja tarjoile illanistujaisten poreilevana alkujuomana.

Arjen ylellisiin hetkiin: Tuike Valkoviiniglögi 75 cl 11 % vol.

Omenainen, makean sitruksinen, kanelinen, kevyen neilikkainen.

Saatavilla Alkossa: 7,89 €.

Vinkki: Viimeistele glögi omenalohkoilla ja kanelitangoilla – näin saat näyttävyyttä. Kokeile myös yhdessä omenasiiderin kanssa.

Aikuiseen makuun: Juhla Glögi 75 cl 20 % vol.

Brandylla maustettu, kypsän aprikoosinen, hennon arrakkinen, glögimausteinen.

Saatavilla Alkossa: 11,98 €.

Vinkki: Tarjoa lämpimänä tervetuliaismaljana.

Lue lisää mielenkiintoista tietoa juomista ja vinkeistä: www.juomavinkki.fi