Joulujuomia jokaiseen makuun

Joulujuomia jokaiseen makuun

Jouluna on lupa rentoutua ja herkutella. Ennen kuin istahdetaan jouluaterian ääreen, kannattaa tuumata, millaisia juomia pöydän ympärille kokoontuneelle perheelle ja ystäville tarjotaan. Perinteinen suomalainen joulupöytä asettaa monia haasteita viinin valinnalle, sillä suolaiset ja marinoidut kalat, tuhdit laatikot sekä uunin lämmössä paistunut kinkku vaativat viineiltä erityisiä ominaisuuksia. Pernod Ricard Finlandin valikoimista löytyvillä raikkailla kuohujuomilla ja hedelmäisillä viineillä on helppo hurmata valon juhlaan saapuneet vieraat.

Juhlava jouluateria kannattaa aloittaa rapeilla mätileivillä tai tirisevillä blineillä. Suolainen mäti, kirpeä sipuli ja täyteläinen smetana saavat oivallisen kumppanin raikkaasta kuohuviinistä tai tyylikkään paahteisesta samppanjasta. Koillis-Italian Veneton maakunnassa syntyvä Zonin Prosecco Cuvée 1821 Brut on verraton ja edullinen kumppani mätitoastien rinnalle. Glera-lajikkeesta syntyvän prosecco-kuohuviinin tunnistaa raikkaan päärynäisestä aromista ja pienistä kuplista. Samppanjan ystävien valinta on legendaarinen Mumm Gordon Rouge Brut, jonka punaisen nauhan koristama pullo sopii täydellisesti juhlavan aterian aloitukseen tai lahjaksi viininystävälle. Erittäin kuiva, kevyen paahteinen ja tasapainoinen samppanja on erinomainen aperitiivijuoma pienten suolaisten alkupalojen kaveriksi.

Kylmäsavustettu lohi, haukipatee tai graavisiika ovat suomalaisen joulukalapöydän perinneherkkuja. Kala-alkuruoat kaipaavat rinnalleen viinejä, joissa on runsaasti suolaisuutta tasapainottavaa hedelmäisyyttä ja raikkauden varmistavaa hapokkuutta. Rieslingin ystävien kannattaa tutustua alsacelaiseen klassikkoon, munkkien vuoren mukaan nimensä saaneeseen Gisselbrechtin Riesling Muenchbergiin. Kuiva ja rehevän hedelmäinen valkoviini on erinomainen kumppani esimerkiksi sinappikastikkeen kruunaamalle lohitartarille. Chilen keskuslaaksossa syntyvä raikas ja aavistuksen yrttinen Santa Helena Varietal Chardonnay on edullinen ja erinomainen valinta silloin, kun joulupöydän ääreen kokoontuu suurempi joukko. Monipuolinen valkoviini sopii esimerkiksi graavi- ja savukalojen kyytipojaksi.

Perinteisen suomalaisen sinappihunnutetun kinkun juomakumppaniksi kannattaa valita keskitäyteläinen ja notkean hedelmäinen punaviini. Australian auringon alta tuleva Jacob's Greek Grenache Shiraz on sydäntalven viini, jonka kevyt mausteisuus ja karpaloinen hedelmäisyys täydentävät joulupöydän kinkun makua. Kun jouluyön hiljaisuus laskeutuu, pöytään voi nostaa muutaman pitkään kypsyneen vahvan juuston ja tarjota niiden rinnalla Chilen Maipon laaksosta tulevaa lempeän paahteista punaviiniä. 1865 Single Vineyard Cabernet Sauvignon on Viña San Pedron taidonnäyte maailman tunnetuimmasta punaisesta rypälelajikkeesta. Kypsän hedelmäistä ja erittäin täyteläistä chileläistä hurmuria on kypsytetty vuoden ajan amerikkalaisissa ja ranskalaisissa tammitynnyreissä.

Pernod Ricard Finland toi syksyllä Suomeen kaksi alkoholitonta uutuutta. Ennen näkemättömän vakuumitislausmenetelmän ansiosta viinintekijät ovat onnistuneet säilyttämään australialaisissa viineissä rypälelajikkeiden tyypilliset aromit. Hankkimalla joulupöytään Jacob's Creekin UnVINED Riesling ja Shiraz –viinit huomioit myös omalla autolla juhliin saapuneet vieraat. Jacob's Creekin UnVINED -alkoholittomat viinit löydät suurimmista K-Citymarketeista ja K-Supermarketeista. Alkon valikoimasta ne löytyvät 12.1.2015 alkaen.

JUHLAVA APERITIIVI JA MÄTIHERKKUJEN SEURAAN

Zonin Prosecco Cuvée 1821

Alkon tuotenumero: 538714, hinta: 5,48 € / 0,375 l

Brut Mumm Cordon Rouge Brut

Alkon tuotenumero: 008741, hinta: 42,90 €

KALA-ALKUPALOJEN KANSSA

Gisselbrecht Riesling Grand Cru Muenchberg

Alkon tuotenumero: 591987, hinta: 19,98 €

Santa Helena Varietal Chardonnay

Alkon tuotenumero: 567837, hinta: 6,98 €

KINKULLE JA VAHVOILLE JUUSTOILLE

1865 Single Vineyard Cabernet Sauvignon

Alkon tuotenumero: 493547, hinta: 17,99 €

Jacob's Creek Grenache Shiraz

Alkon tuotenumero: 449867, hinta: 9,98 €

ALKOHOLITTOMAT VAIHTOEHDOT

Jacob's Creek UnVINED Riesling ja Jacob's Creek UnVINED Shiraz

Alkon tuotenumero: 538067 ja 455017

Hinta: 6,99 € (Alkon valikoimassa 12.1.2015 alkaen)

Jouluksi löydät viinit hyvin varustelluista K-Citymarketeista ja K-Supermarketeista.

Tee joulun juomatilauksesi ennakkoon helposti osoitteessa www.juhlaviinit.fi!

Lisätiedot:

Laura Plet

Brand Manager

laura.plet@pernod-ricard.com

www.juomavinkki.fi

Pernod Ricard Finland Oy on palkittu kolmesti suurimman asiakkaansa Alkon parhaana toimittajana.