Laadukas kuohuviini kohottaa kevään juhlien tunnelmaa

Laadukas kuohuviini kohottaa kevään juhlien tunnelmaa

Katalonian tunnetuimmalla viinialueella Penedèsissä syntyvä Campo Viejo Cava Brut Reserva edustaa klassista cava-tyyliä parhaimmillaan. Sant Sadurí d´Anoian kylän ympäristöstä korjatuista Xarello-, Macabeo- ja Parellada-rypäleistä valmistetun kuohuviinin tuoksussa yhdistyvät vihreät omenat ja kevyt paahteisuus. Maun ryhdikkyyden salaisuus on kuohuviinin kypsytys viileässä kellarissa 18 kuukauden ajan ennen lopullista korkitusta. Keväisen keltaisen etiketin taakse kätkeytyvä kuohuviini kannattaa poksauttaa auki ruokahalua herättävänä rapean kuivana aperitiivina. Campo Viejon cava sopii myös keveiden kesä tapasten, kuten Manchego-juuston, tortilla-perunamunakkaan tai serrano-kinkkuleipäsien kanssa maisteltavaksi.

Kuivien ja hedelmäisten kuohujuomien ystävien kannattaa tutustua Australian suosituimpaan Jacob’s Creek Chardonnay Pinot Noir Brut -viiniin. Tasapainoisen ja puhtaan hedelmäisen kuohuviinin salaisuus kätkeytyy kahden rypälelajikkeen sopusuhtaiseen sekoitukseen. Punainen Pinot Noir varmistaa viinin ryhdikkään rakenteen, kun taas vaalea Chardonnay tasapainottaa
yhdistelmää heleällä hedelmäisyydellä ja eleganssilla. Jacob’s Creekin kuohuviinin tuoksu viitoittaa tietä kesään, kun lasista kohoaa vaaleiden persikoiden ja juuri kypsyneiden päärynöiden aromeja. Australialaisten suosikki on varma valinta kesä juhlissa tarjottavien sormisyötävien, esimerkiksi katkarapuleipien rinnalle.

Roseekuohuviinien ystävät valitsevat kesäiseksi tervetulojuomaksi eteläafrikkalaisen Thandi Sparkling Wine Shiraz Roséen. Shiraz ja Cabernet Sauvignon -lajikkeista sekoitettu pirteän pinkki viini on Alkon ainoa Reilun kaupan -kuohuviini, mikä tarkoittaa, että viini on valmistettu eettisen kaupan periaatteiden mukaisesti. Thandin rosee sopii myös niille vieraille, joille rutikuivat viinit ovat kauhistus. Vadelmainen ja herukkainen viini on juhlava juoma sellaisenaan, mutta sitä voi tarjota keväisten salaattien kanssa.

Varaslähdön kesän mansikkasesongille voi ottaa jo alkukesän juhlissa. Vaalea ja metsämansikalta tuoksuva Beautiful Fruit Fragola -kuohujuoma on erinomainen piknikpäivän aloitusjuoma, mutta sillä voi herkutella myös mansikkakakun tai -leivosten kanssa. Parhaimmillaan Beautiful Fruit Fragola -juoma maistuu hyvin viilennettynä lasista, jota koristaa tuore mansikka. Alkoholia tuotteessa on vain 5 til-%.

Alex Nurmen juhlakauden keväinen reseptivinkki kuohuviinien kera tarjottavaksi:

Papaijasalaatti ja friteeratut scampit
ohje 4:lle

250 g papaijan lihaa kuutioina
50 g sokeriherneitä
25 g cashewpähkinöitä paahdettuina
2-3 rkl hapanimeläkastiketta
tuoretta korianteria sekä vesikrassia koristeluun
Huuhtele sokeriherneet hyvin ja suikaloi ohuen ohuiksi.
Sekoita kaikki raaka-aineet keskenään, lusikoi tarjoiluastiaan
ja koristele yrteillä.
Friteeratut scampit
20 kpl scampeja
3 dl rypsi- tai syväpaistoöljyä
2 dl maissilastuja
2 kananmunaa
suolaa

Kuumenna öljy kattilassa 180-asteiseksi. Vatkaa sillä aikaa kananmunien rakenne rikki kulhossa
ja lisää sinne suola. Kuivaa scampit talouspaperilla ja kasta ne munaseoksessa. Murskaa maissilastut hienoksi ja kierittele scampit lopuksi niissä. Friteeraa scampit rapeiksi öljyssä ja nauti salaatin kanssa.