Suomen suosituimman viinibrändin tuottaja palkittiin – San Pedro on uuden maailman vuoden viinitalo

Viinialan raamattu, amerikkalainen Wine Enthusiast -lehti, on valinnut San Pedron uuden maailman vuoden viinitaloksi. Suomessa chileläisen San Pedron viiniperheitä ovat Gato Negro, 35 South B.O. -luomuviinit ja Castillo de Molina.

Palkittu laatu näkyy tuotteiden suosiona. Vuoden 2011 Alkon myyntitilastojen mukaan Gato Negro oli Suomen myydyin viinibrändi: se oli ostetuimpien viinien kärkipaikoilla sekä puna- että valkoviineissä. Myös kuluttajatutkimukset kertovat Gato Negron suosiosta. Se on Suomen tunnetuin viinituotemerkki.

Suomessa Castillo de Molinan viinisarja on ollut suosittu erityisesti ravintoloissa. Luomubuumin myötä 35 South B.O. -viinien myynti on kasvanut huomattavasti viimeisen vuoden aikana.

Chile ja San Pedro

Chile on suomalaisten suosikkiviinimaa. Vuonna 2011 melkein 30 % Alkosta ostetusta punaviinistä oli chileläistä. Valkoviineissä kilpailu on hieman tasaisempaa, mutta Chile oli silti viinimaista suosituin: joka viides kotiin kannettu valkoviinipullo oli peräisin Chilestä.

Chile on maantieteellisesti hyvin vaihteleva maa. Sen kapea viljelyalue on yhtä pitkä kuin Suomi, eli noin 1 200 kilometriä.

- Chileläiset viinit ovat raikkaita koska ne kypsyvät myöhään. Tyyni valtameri pitää ilmaston viileänä, ja maa rajautuu Andien vuoristoon. Tämä luo ainutlaatuisen viljely-ympäristön, joka on otollinen erityisesti Sauvignon Blanc-, Chardonnay- ja Pinot Noir -rypäleille, kuvaa San Pedron pääviinintekijä Marco Puyo Puhutaan viinistä -saitilla.

Ennen voittoaan San Pedro oli ollut kaksi kertaa ehdolla Wine Enthusiast -lehden uuden maailman viinintaloksi. Valituksi tullakseen viinitalon on erottauduttava edukseen kaikilla osa-alueilla premium-viinien valmistuksesta niiden kaupallistamiseen. Tietoja San Pedrosta ja Chilen eri viinilaaksoista löydät täältä.

- Tämä on osoitus San Pedro -viinitalon kansainvälisestä merkityksestä. San Pedro on tehnyt vuosien ajan tinkimätöntä työtä ja saa siitä nyt ansaittua kiitosta, sanoo Pernod Ricard Finlandin Brand Manager Tiina Heinonen.

Suomessa tunnustus näkyy vuoden 2012 ajan Gato Negron, 35 Southin ja Castillo de Molinan pulloissa ja hanapakkauksissa palkinnosta kertovana tarrana.

INFOLAATIKKO: Palkitun San Pedron viinit Suomessa:

Castillo de Molina Reserva -viinisarja kuuluu Chilen palkituimpiin viiniperheisiin. Suomessa Alkon valikoimista löytyy kolme sarjan viiniä: Cabernet Sauvignon, Pinot Noir ja Chardonnay. Castillo de Molinan viineissä on kiinnitetty eritysitä huomiota siihen, että jokaisella rypäleelle on etsitty lajikkeen kannalta paras kasvupaikka. Sarjan viinit ovat ruokaviinejä, ja ne ovat viime vuosina kehittyneet elegantimpaan suuntaan.

www.castillodemolina.com

Gato Negro -viinisarjasta löytyvät punaviineissä Cabernet Sauvignon ja Merlot -rypäleet sekä valkoviineissa Sauvignon Blanc ja Chardonnay. Kaikki nämä viinit ovat Alkon myydyimpien viinien listalla. Lisäksi Alkon tilausvalikoimassa löytyy Cabernet Sauvignon Shiraz -kartonkipakkaus. Gato Negron viinit ovat mutkattomia seurusteluviinejä.

www.gatonegro.cl

35 South B.O. -viinisarjan viinit on valmistettu käsin poimituista rypäleistä, jotka on viljelty luonnonmukaisilla menetelmillä. Viineissä ei ole käytetty kemiallisia lisä- tai torjunta-aineita. Viinien käyminen tapahtuu spontaanisti rypäleiden pinnalla kasvavien hiivojen avulla. Alkon vakiovalikoimasta löytyvät Merlot sekä vain Suomen markkinoita varten ”blendattu” Cabernet Sauvignon Carmenère Merlot -sekoite. Alkon tilausvalikoimasta löytyy myös Chardonnay-valkoviini.

www.35south.com/

INFOLAATIKKO: Wine Enthusiast -lehti

Vuonna 1988 perustettu amerikkalainen Wine Enthusiast on yksi viinialan arvostetuimmista lehdistä. Se on maailman isoin viineihin ja muihin alkoholituotteisiin keskittynyt julkaisu. Lehden Wine Star Awards -osiossa eri viinitalojen on erottauduttava edukseen kaikilla viinin valmistuksen osa-alueilla premium-viinien valmistuksesta niiden kaupallistamiseen.

www.winemag.com

Pernod Ricard Finland Oy on Suomen alkoholimarkkinoiden toiseksi suurin toimija ja Euroopan suurimman alkoholijakelijan, ranskalaisen Pernod Ricardin omistama tytäryhtiö.