Nordfors & Friends siiderit: Omena, omena-raparperi ja omena-inkivääri

Uudet Nordfors & Friends siiderit valmistetaan hiilineutraalisti Turussa

Turun Artukaisissa alkoholijuomia valmistava Pernod Ricard Finland on lanseerannut uuden kotimaisen siideriperheen. Kauppias Nordforsin 1800-luvulla perustama juomatehdas on nykyään hiilineutraali.

Maku tammilastuista

Uudet Nordfors & Friends siiderit saavat luonteenomaisen makunsa tammilastuista, jotka lisätään siideriin kypsytysvaiheessa. Tammilastut antavat makuun tammen aromia ja runsautta.

”Lastuilla pystytään vaikuttamaan tammisuuden määrään. Kokonaisuuden halutaan säilyvän raikkaana ja makujen nousevan esiin, eikä tammisuutta haluta olevan liikaa. Tammilastuilla löydettiin oikea makujen tasapaino”, selittää tuotepäällikkö Juuli Vekkilä.

Siideriperheestä löytyy kolmea eri makuversiota: Omena, Omena-raparperi sekä Omena-inkivääri. Kaikki siiderit ovat kuivia ja sopivat myös vegaaniseen ruokavalioon.

Valmistettu hiilineutraalilla juomatehtaalla Turussa

Siiderit valmistuvat Turun Artukaisissa sijaitsevalla hiilineutraalilla juomatehtaalla, jota isännöi Pernod Ricard Finland.

”Hiilineutraaliuden taustalla on Turku Energian puuhakkeella toimiva Artukaisten höyrylaitos. Tehtaamme on jo pidempään käyttänyt sataprosenttisesti uusiutuvaa suomalaista tuulisähköä, ja nyt sen täydentää puulla tuotettu höyryvoima”, kertoo tehtaanjohtaja Mikko Niemi.

Suomalaisen siiderin alkulähteillä

Uutuus-siiderit ovat osa pitkää suomalaista alkoholihistoriaa. Nordfors-nimi tulee yrityksen perustajasta ja juontaa juurensa aina vuoteen 1867, jolloin turkulainen kauppias, Anders Bernhard Nordfors, sai Venäjän tsaarilta luvan alkaa valmistaa alkoholijuomia kotimaisista marjoista ja hedelmistä. Siellä valmistuivat myös ihan ensimmäiset suomalaiset siiderit, jo 1960-luvun alussa.

Kuiva ja Tamminen Omena
Raikas omenasiideri saa makuvivahteita tammesta.

Pirteä Omena-Raparperi
Raparperin kirpeys antaa raikkaalle omenasiiderille iloista luonnetta.

Kuiva ja Mausteinen Omena-Inkivääri
Inkiväärin lempeä polte antaa raikkaalle omenasiiderille makua ja mausteisuutta.

Saatavilla päivittäistavarakaupoista.

Juuli Vekkilä