Wyndham Estate BIN 555 Shiraz on Stockmannin suositus pääsiäisviiniksi

Stockmann Herkun pääsiäismenu 2011

Saaristolaislautanen

Alkuruoka valmistuu kylmäsavustetusta, hyvin ohueksi viipaloidusta lohesta, vastakeitetystä uppomunasta ja lämpimästä lehtipinaattimuhennoksesta, joka tarjotaan paahdetun saaristolaisleivän kera.

Paahdettua marinoitua karitsanfileetä, parmesaanilla maustettua perunasosetta palsternakasta ja maa-artisokasta sekä keväinen vihannessalaatti

600-700g karitsan ulko- tai sisäfileetä

Marinadi: 4 rkl soijaa, 2 rkl juoksevaa hunajaa, 2 rkl oliiviöljyä, 1 rkl paahdettua seesamiöljyä, 2 murskattua valkosipulinkynttä, suolaa ja mustapippuria. Sekoita ainesosat ja laita liha maustumaan pariksi tunniksi. Paahda liha kuumalla pannulla kauniin väriseksi, kääri folioon ja laita 170 asteen uuniin 10 minuutiksi. Nosta uunista lepäämään vähintään 10 minuuttia ennen viipalointia. Kuumenna sillä aikaa 1 paketti Stockmann Gourmet -punaviinikastiketta.

Perunasose palsternakasta ja maa-artisokasta

800 g rosamunda-perunaa, 200 g palsternakkaa, 300 g maa-artisokkaa, 1½ dl maitoa, 2 rkl voita, 2 kpl kokonaisena paahdettua valkosipulia, 1 dl raastettua parmesaanijuustoa, sormisuolaa ja vastajauhettua mustapippuria.

Jos käytät paahdettuja valkosipuleita sellaisenaan lisukkeena, kannattaa niitä valmistaa useampi, sillä maku on hyvin mieto ja erittäin herkullinen karitsanlihan kera. Laita kokonaiset sipuli 200-asteiseen uuniin 25 minuutiksi. Sellaisenaan paahdettu valkosipuli säilyy muutaman päivän.

Keitä kuoritut perunat, maa-artisokka ja palsternakka miedosti suolatussa vedessä pehmeiksi. Kuumenna maito. Kaada keitinvesi pois ja laita kasvikset kulhoon ja survo soseeksi kuuman maidon kera. Lisää voi, murskatut valkosipulinkynnet ja parmesaaniraaste. Tarkista maku.

Keväinen kasvislisuke

1 pieni rasia vihreitä papuja, 1 rasia miniparsoja, 1 punasipuli, 10 pientä pisaratomaattia, 1 tl raastettua sitruunankuorta, hienoksi silputtua tuoretta rosmariinia ja basilikaa, muutama ruokalusikallinen ekstraneitsytoliiviöljyä.

Tarkista pavut, leikkaa päät pois ja paloittele tasakokoisiksi. Puhdista vihreät parsat ja leikkaa kahtia. Paista kasvikset pikaisesti pannulla tilkassa oliiviöljyä, vain sen verran, että ne lämpenevät. Mausta sitruunankuorella sekä yrttisilpulla.

Laita kasvislisuke laakealle vadille, liha viipaloituna viereen ja kaada kuuma paistoliemi lihan päälle. Tarjoa perunasose ja kuuma punaviinikastike erikseen.

VIINISUOSITUS: WYNDHAM ESTATE BIN 555 SHIRAZ 2008. AUSTRALIA. Alkon numero 446827 ja hinta 13,98 EUR

Erittäin täyteläinen, melko tanniininen, eukalyptuksinen, tamminen, lämmin, mehevä

Sitruuna & marenkirahka (6-8 pientä jälkiruoka-annosta)

Vaahdota 2 dl kuohukermaa ja ruokalusikallinen vaniljasokeria vaahdoksi. Lisää vaahtoon purkillinen ricotta-juustoa, 4 rkl Thursday Cottage Lime Curd -tahnaa ja puolikkaan luomusitruunan mehu ja sekoita. Murenna joukkoon rasiallinen (60 g) UGI-marenkeja ja annostele jälkiruokalaseihin. Ripottele pinnalle raastettua luomusitruunan kuorta ja muutama tuore mintunlehti. Voit vielä murentaa hieman marenkia pinnalle.

Kesällä 2009 Wyndham Estate BIN 555 Shiraz -viinin vuosikerta 2005 valittiin maailman menestyneimmäksi Shiraz-viiniksi, kun se oli 12 kuukauden aikana saanut kunniamainintoja yli 150 kansallisessa ja kansainvälisessä viinitapahtumassa ja viinimessuilla. Wyndham Estaten voittokulku jatkui marraskuussa 2009, kun talon pääviinintekijä Nigel Dolan valittiin vuoden viinintekijäksi Australiassa.