​Kysely: Joulukuusi ja joulutähti ovat suomalaisten joulutunnelman ykköset

​Kysely: Joulukuusi ja joulutähti ovat suomalaisten joulutunnelman ykköset

Kahta eivät suomalaiset vaihda, joulukuusta ja joulutähteä. Plantagenin syksyllä tekemässä kyselytutkimuksessa 39 prosenttia vastaajista sanoi, että joulukuusi luo eniten joulutunnelmaa ja 32 prosenttia valitsi joulutähden.

Etenkin nuorten keskuudessa perinteinen joulukuusi tuo joulun, sillä jopa 56 prosenttia 15–24-vuotiaista vastasi Plantagenin kyselytutkimuksessa joulukuusen eniten joulun tunnelmaa luovaksi kasviksi. Kuusen suosio laskee kuitenkin vanhemmissa ikäryhmissä ja yli 65-vuotiaista sen valitsi ykköseksi vain 30 prosenttia. Joulukuusen ohi kiilasi niukasti joulutähti, jonka joka kolmas (33 %) yli 65-vuotiaista vastasi tuovan eniten joulun tunnelmaa.

– Kuusi on ikoninen joulukasvi, mutta joulukuuselle löytyy myös uusia kilpailijoita kuten sypressi tai kataja. Joulupuiden suhteen kokeilunhalu on lisääntynyt selvästi etenkin Ruotsissa ja Norjassa, eikä perinteinen joulukuusi koristeineen ole ainoa vaihtoehto. Kannustamme asiakkaitamme kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja osana joulun vihersisustamista ja pyrimme tuomaan tämän esille myös myymälöiden esillepanossamme, sanoo Plantagenin päähortonomi Johan Orre.

Huolimatta naapurimaiden lisääntyneestä kokeilunhalusta, suomalaiset ovat kuusikansaa, sillä kyselytutkimuksessa kuusen ja joulutähden ero seuraaviin oli murskaava: hyasintti sai 12 ja amaryllis kahdeksan prosentin osuuden. Kyselyssä vastaajille annettiin vaihtoehdoksi lisäksi joulukaktus sekä mahdollisuus vastata ”ei mikään näistä” tai ”ei osaa sanoa”, mutta niiden osuus jäi muutamaan prosenttiin. Vastaajien piti valita vain yksi vaihtoehto.

Kasvi on kestävä joululahjavaihtoehto

Yhä kasvava tietoisuus ympäristöasioista tarkoittaa, että monet ihmiset päättävät vähentää kulutustavaran ostamista joululahjaksi. Vaihtoehtoisten lahjojen, kuten elämysten sekä kasvien, ennustetaan siten kasvavan tänäkin vuonna.

– Mehikasvit ovat täydellisiä joululahjoja: ne ovat helppohoitoisia ja kestävät pitkään. Kasvit myös tuovat iloa ja lisäävät elämänlaatua. Mitäpä jos kysyisit läheisiltäsi, minkä viherkasvin haluat laajentamaan kokoelmaasi?, Orre ehdottaa.

Tietoa tutkimuksesta

Tutkimustulokset perustuvat Suomen osalta IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista
-kuluttajapaneeliin. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1 000 aikavälillä 14.–22.8.2019.

Kuvia median käyttöön voi ladata täältä: https://bit.ly/2lFR5ZA

Markus Hilden

markus.hilden@manifesto.fi

Plantagen on Pohjoismaiden johtava brändi kasvien ja puutarhatuotteiden alalla. Yli 140 erityyppisen myymälän sekä alati kasvavan pienempien ja paikallisten kauppojen avulla Plantagen pyrkii jatkuvasti parantamaan ihmisten elämänlaatua kasvien avulla Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa. Plantagenin liikevaihto on noin 4 miljardia Norjan kruunua, ja se työllistää 1000 kasveista innostunutta työntekijää. Vuodesta 2016 lähtien Plantagenin on omistanut Tukholman pörssiin noteerattu sijoitusyhtiö Ratos.