Maistuvat vihannekset kannattaa kasvattaa tänä kesänä itse!

Maistuvat vihannekset kannattaa kasvattaa tänä kesänä itse!

Salaattia ja tomaatteja omalta parvekkeelta? Kurpitsaa ja yrttejä viljelypalstalta? Porkkanaa ja paprikaa kotipihasta? Syötävien kasvien viljeleminen kotona on yhä suositumpaa. Itse kasvattamalla kotipuutarhuri tukee kestävää kehitystä ja kantaa omalta osaltaan vastuuta maapallon resursseita – kaupan päälle tulee makoisa sato ja onnistumisen iloa.

Syötävien kasvien viljely näyttää muodostuneen pysyväksi trendiksi. Plantagenin tänä vuonna julkaiseman trendiraportin mukaan 77 prosenttia suomalaisista kertoo aikovansa viljellä ensi kesänä syötäviä kasveja tai on kiinnostunut siitä. 40 prosenttia heistä kertoo ensisijaiseksi syyksi, että itse syötäväksi kasvatetut kasvit ovat luonnonmukaisia ja lähiruokaa.

Kukoistavan keittiöpuutarhan voi rakentaa niin parvekkeelle, viljelypalstalle kuin omalle pihallekin. Monista kasviksista ja yrteistä saa satoa helposti. Itse kasvatetun ruoan nauttiminen on myös suuri elämys ja yrttitarhan suunnittelemisessa pääsee hyödyntämään luovuutta.

Luomuviljelyssä on etuja

Omalla kasvimaalla on helppoa tutustua luomuviljelyyn, jonka periaatteisiin kuuluu kemiallisten torjunta-aineiden välttäminen. Luomuviljelijä pääsee myös korjaamaan ravinteikasta, puhdasta ja taatusti hyvänmakuista satoa.

Oman viljelmän perustaminen alkaa valitsemalla sopivat luonnonmukaiset siemenet tai taimet. Valittavana on runsaasti luomusiemeniä, joista voi valita vapaasti oman maun mukaan.

Kannattaa kokeilla esimerkiksi timjamia, tomaattia, krassia, salaattia, tilliä, persiljaa ja porkkanaa. Myös paprika ja basilika ovat suosittuja ja trendikkäitä. Esimerkiksi tomaatista ja paprikasta löytyy valtavasti erilaisia lajikkeita, joita voi testailla kotipuutarhassa.

Valoa ja lämpöä

Siementen tai taimien lisäksi kotipuutarhuri tarvitsee myös ruukkuja, multaa ja ehkä myös minikasvihuoneen. Näin viljelyn aloittaminen on helppoa. Taimet voi esikasvattaa sisällä ja ilmojen lämmettyä kesälämpötiloihin ne voi siirtää ulos kasvimaalle, ruukkuihin tai lavakauluksiin:

1. Esikasvata sisällä kylvömullassa ja lämmössä.

2. Kastele altapäin lautaselle ja lannoita, kun kasvit alkavat itää.

3. Totuta taimia ulkoilmaan.

4. Istuta ulos luomumultaan – käytä peiteharsoa alkukesästä.

5. Anna kasveille luomulannoitetta ja kitke rikkaruohot.

6. Korjaa satoa koko kauden ajan.

7. Nauti itse kasvattamastasi sadosta.

Kasvualustan on hyvä olla hieman lämmin siemeniä kylväessä, jotta ne eivät palellu. Sisätiloissa kannattaa hyödyntää lattialämmitystä, lämpöpatterin päällä olevaa ikkunalautaa tai muuta lämmintä paikkaa. Taimet tarvitsevat kasvaessaan runsaasti valoa.

Huomioitavaa luomusiementen viljelyssä

Luomuviljelyssä rikkaruohot tulee kitkeä aika ajoin ja kasveja on hyvä tarkkailla tuholaisten tai kasvitautien varalta. Luomuviljelyssä löytyy aina uusia viljelytapoja, uusia kokeiltavia asioita ja uutta opittavaa.

• Siemenpussissa on ohjeet kasvien esikasvatukseen ja siementen kylvämiseen.
  • Huomioi sijainti ja istuta kasvit sen mukaan.
  • Mäntysuopaliuos auttaa useimpien tuholaisten torjunnassa.
  • Keskenään sukua oleviin kasveihin voi tulla samoja kasvitauteja, joten älä istuta niitä tiiviisti vierekkäin.

Kuvia median käyttöön voi ladata täältä: https://bit.ly/2AgJ3Nv

Tuotekuvia haluamistasi siemenistä ja taimista saat pyytämällä markus.hilden@manifesto.fi

Markus Hilden
markus.hilden@manifesto.fi

Plantagen Suomen aluemyyntipäällikkö
Minna.Inberg@plantagen.fi

Elämä kasvien kanssa alkaa Plantagenista! Plantagenilla on Suomessa 15 myymälää Helsingistä Vaasaan. Plantagenin liikeideana on tuoda inspiraatiota elämään sekä laaja valikoima tuotteita ja tarvikkeita kasvien kasvattamiseen, niin kotona, parvekkeella kuin puutarhassakin.