Plantagens butiker i Borgå och Vasa fortsätter att hålla öppet som normalt – fem butiker stänger för vintersäsongen

Plantagen berättade tidigare i oktober att koncernen överväger att stänga sju olönsamma butiker tillfälligt för vintersäsongen 2020/2021 och att samarbetsförhandlingar inleds i de berörda butikerna i och med stängningsplanerna. Målsättningen är att under vinterperioden åter förhandla hyreskontrakten så att Plantagen kan fortsätta en lönsam verksamhet och öppna butikerna igen inför vårsäsongen 2021.

Samarbetsförhandlingarna har nu slutförts i samtliga butiker. De första hyresförhandlingarna har också slutförts.

– Vi är enormt glada att vi äntligen kan berätta att hyresförhandlingarna gällande butiksfastigheterna i Borgå och Vasa har lett till önskat resultat och att vi kommer att hålla öppet som normalt i de här butikerna hela vintern. Nyheten har tagits väl emot av både kunderna och personalen, säger Plantagens koncernchef Nina Jönsson.

Hyresförhandlingar pågår fortfarande på fem orter. Butikerna i S:t Karins, Lahtis, Reso och Villmanstrandhar redan stängt för vinter och butiken i Jyväskylän stänger inkommande fredag den 27 november. Den berörda personalen om 27 anställda har permitterats tillsvidare.

Enligt Nina Jönsson är Plantagens målsättning är att bygga och upprätthålla ett butiksnätverk och en e-handel, som gör det möjligt att betjäna våra kunder på bästa möjliga sätt och också ger en lönsam tillväxt.

– För att även i fortsättningen kunna erbjuda inspirerande shopping-upplevelser utan att glömma lönsamheten måste vi investera i rätt butiker och utveckla vårt butiksnätverk som helhet. Vi måste också föra en konstruktiv dialog med våra hyresvärdar för att uppnå en hyresnivå som är tillfredsställande för bägge parter och som möjliggör lönsam detaljhandel. Vi ser fram emot att öppna dörrarna igen till våren 2021, säger Nina Jönsson.

Plantagen har totalt 135 butiker i Sverige, Norge och Finland, varav 14 i Finland. Plantagen har totalt 180 anställda personer i Finland.

För mera information, vänligen kontakta:

Jonna Varhama
PR-byrå Manifesto
tel. 050 543 2926
jonna.varhama@manifesto.fi

Elämä kasvien kanssa alkaa Plantagenista! Plantagenilla on Suomessa 15 myymälää Helsingistä Vaasaan. Plantagenin liikeideana on tuoda inspiraatiota elämään sekä laaja valikoima tuotteita ja tarvikkeita kasvien kasvattamiseen, niin kotona, parvekkeella kuin puutarhassakin.