Syksyllä sekä sisä- että ulkotiloja koristetaan värikkäillä kasveilla ja kestävistä materiaaleista valmistetuilla ruukuilla

Syksyn vihersisustustrendit sisälle ja sisäänkäynneille – uutuutena ruukkuja farkuista ja kahvipavuista

Syksy tuo tullessaan uusia värejä luontoon sekä kotiin. Kun säät viilenevät, ihmiset viettävät mieluummin enemmän aikaa sisätiloissa. Tämän syksyn vihersisustustrendeissä on nähtävissä uusia ja yllättäviäkin materiaaleja perinteisten tuotteiden rinnalla. Syksyn trendeissä korostuu myös entistä enemmän ympäristötietoisuus.

Plantagenin Suomen myymälöistä löytyy lokakuun alusta lähtien koriruukkuja, jotka on valmistettu Intian tekstiilituotannon ylijäämäkankaista. Ylijäämäkankaat sisältävät farkkua sekä puuvillamateriaalia. Tekstiilijätteiden käyttö on yksi monesta toimenpiteestä, jolla Plantagen vie toimintaansa yhä kestävämpään ja ympäristöystävällisempään suuntaan.

– Tämä on meille täysin uusi ja jännittävä tapa tuottaa ruukkuja. Kuten monissa kierrätystekstiilituotteissa, jokainen ruukku on täysin ainutlaatuinen, Plantagenin sisustussuunnittelun kategoriapäällikkö Julia Romberg-Stenersen sanoo.

Toisena mielenkiintoisena uutuutena Plantagen-myymälöiden valikoimiin on tullut Puolassa kahvipapujen kuorista valmistettuja Haag-ruukkuja. Ruukut on valmistettu 44-prosenttisesti puukuidusta, 20-prosenttisesti kahvipapujen kuoresta sekä puukuitujätteestä ja muovista. Kahvipapujen kuorista valmistetut ruukut vastaavat useiden kuluttajien toiveisiin.

– Erityistä näissä ruukuissa on se, että niistä voi haistaa vienon kahvin tuoksun. Ruukkujen ulkonäkö vaihtelee, sillä ruukut on valmistettu 70-prosenttisesti luonnollisista ja orgaanisista materiaaleista, Romberg-Stenersen kertoo.

Väriloistoa sisäänkäyntiin perinteisillä ja uudemmilla kanervilla

Luonnonmateriaalien hyödyntämisen lisäksi syksyn trendinä on havaittavissa värikkäiden kasvien suosiminen, sekä kodin sisä- ja ulkotilojen viihtyisyyden lisääminen kasveilla. Useamman vuoden eristäytymisen jälkeen suomalaiset kutsuvat jälleen vieraita kyläilemään, ja näin myös kiinnostus sisäänkäyntien koristelemiseen lisääntyy. Värikäs ja kestävä kanerva on syksyjen kestosuosikki, sillä sen kukinta säilyy hyvänä pitkään ja erilaisten kanervien valikoima on laaja.

Plantagenin Kasvitrendit 2022 -raportin mukaan puutarha saa tänä vuonna olla hieman leikkisä, värikäs ja retrokin. Tämä näkyy myös kestosuosikki kanervissa. Esimerkiksi aitokanerva Beauty Ladies ’Champs’ kasvaa hauskan riippaoksaisesti. Kun aikaisemmin valittiin useimmiten pari pientä perinteisen väristä kanervaa sisäänkäynnille, nyt yhä useampi tekee eri värisistä ja muotoisista kanervista näyttäviä asetelmia. Väri-ilottelua saa myös valmiina istutuksina, kuten eri väriset aitokanervat kulhossa osoittavat.

Plantagenin puutarhuri Hans Jensenillä on pari yksinkertaista vinkkiä kaikille, jotka haluavat piristää kotinsa sisäänkäyntiä kanervilla tänä syksynä:

Jotkut unohtavat, että kanerva tarvitsee kastelua, koska sen ulkonäkö voi antaa vaikutelman, ettei se olisi elossa. Muista, että kaikki elävät kasvit tarvitsevat vettä, myös kanerva. Jos haluaa kanervan, joka säilyttää värinsä koko talven, sitä on kasteltava, hän neuvoo.

Kasvitrendit 2022 -raportti

Plantagen esittelee tänä vuonna jo yhdettätoista kertaa Kasvitrendit-raporttinsa. Vuosittainen tutkimus on toteutettu yhteistyössä HUI Researchin kanssa ja se perustuu 1 053 kuluttajan vastauksiin Suomessa, sekä valittujen asiantuntijoiden haastatteluihin. Norjassa ja Ruotsissa on toteutettu vastaavat kuluttajatutkimukset. Kasvitrendit 2022 on jaettu viiteen osaan, jotka julkaistaan kuluvan vuoden aikana.

johanna.koroma@manifesto.fi

Plantagen Suomen maajohtaja

Plantagenista saat kaiken tarvitsemasi kasvavaan elämään. Meiltä löydät projekteihisi kasvit, kalusteet, tiedon ja inspiraation. Autamme sinua pääsemään lähemmäs luontoa ja sen positiivista voimaa. Palvelemme yli 120 myymälässä ympäri Suomen, Ruotsin ja Norjan sekä verkkokaupassa, joka on aina avoinna. Tervetuloa Pohjolan ihanimpaan kasvihuoneeseen!