Kotiin luodaan syksyn tullessa tunnelmaa värikkäillä viherkasveilla

Kasviasiantuntijoiden suosikit syksyyn: viherkasvit, jotka eivät ole vain vihreitä

Syksyn saapuessa katse kääntyy jälleen puutarhoista kotien sisätiloihin. Viime vuosien trendinä on ollut, että kuluttajat ovat enenevissä määrin kiinnostuneita kasveista, joiden avulla voidaan luoda yksilöllinen tyyli kodin sisustukseen. Yhä useampi sisustaja tai viherharrastaja haluaa hankkia erikoisempia kasveja, joita kaikkien kodeista ei löydy. Lisäksi erityisesti etätyöpisteille, läksynurkkauksiin ja työhuoneisiin haetaan entistä useammin viihtyisyyttä viherkasvien avulla.

Plantagenin Kasvitrendit 2022 -raportin mukaan suomalaiset ostavat sisäkasveja ennen kaikkea siksi, että ne luovat rauhallisen ja harmonisen tunnelman (60 % vastaajista). Myös kasveista saatava ilo on tärkeää, sillä 38 prosenttia vastaajista ostaa kasveja, koska niiden omistaminen ja hoitaminen on hauskaa. 32 prosenttia hankkii puolestaan kasveja siksi, että huonekasvit lievittävät stressiä.

Asiantuntijoiden suosikit

Maijat ja alokasiat ovat nyt ennenkuulumattoman suosittuja. Se on mukavaa, koska niistä löytyy paljon erilaisia muotoja ja värejä. Valikoimamme Plantagenissa on jo nyt hyvin laaja, ja laajennamme sitä edelleen syksyn aikana, sanoo Plantagenin sisäkasvien kategoriapäällikkö Tom Timmer.

Oma henkilökohtainen suosikkini sisäkasveista ovat alokasioiden suku. Ihmiset ovat tottuneita erilaisiin kasveihin, mutta alokasiat yllättävät vaihtelevilla lehtikuvioillaan. Asiakkaat usein kysyvät, ovatko ne oikeasti aitoja, sillä ne ovat niin erikoisia, Tom Timmer suosittelee.

– Minäkin suosittelen kokeilemaan alokasioita, ja niiden lisäksi kolibrikukkia. Molemmat ovat melko kookkaita, reheviä ja eksoottisen näköisiä kasveja. Kaikki kolme mainittua kasvia viihtyy valoisassa paikassa, mutta ei suorassa auringonpaisteessa. Puolivarjo sopii näille kasveille aurinkoista paikkaa huomattavasti paremmin, neuvoo Plantagen Jyväskylän myymäläpäällikkö Pirjo Uuttana.

Eroja makumieltymyksissä ja tyyleissä sukupolvien välillä

Sukupolvien välillä on havaittavissa eroja, kun on kyse siitä, millaisia huonekasveja koteihin hankitaan.

18–29-vuotiaat suosivat suuria huonepuita, huolimatta siitä, että nuorempi sukupolvi asuu tyypillisesti pienemmissä asunnoissa kuin vanhemmat ikäluokat. Myös kaktukset ovat hyvin usein nuorten aikuisten lempikasvien listalla, vaikka niiden suosio vanhemmissa ikäryhmissä on laskenut. Vanhemmat ikäryhmät ja erityisesti 60+-vuotiaat arvostavat nuorempia useammin kukkivia kasveja. Kasvien helppohoitoisuus on tärkeää erityisesti lapsiperheille ja sellaisille, jotka kokevat usein stressiä.

Lisävaloa ja tunnelmaa työpisteille ja talven pimeyteen

Trendiraportin mukaan niiden suomalaisten osuus, joilla on kasveja kotitoimistossaan, on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuoden 28 prosentista 44 prosenttiin. Lisäksi 17 prosenttia niistä, jotka eivät vielä ole sisustaneet kotitoimistoaan kasveilla, haluaisi tehdä niin. Etätöiden lisäännyttyä työpisteen perustamiseen ja sisustamiseen täytyy joskus kuitenkin käyttää runsaastikin luovuutta.

Sisäkasveille kysytään yhä enemmän erilaisia oheistarvikkeita. Usein kyse on siitä, että asiakas haluaa sisustaa kasveilla kodin vaikeammat alueet tai ”kuolleet tilat”. Monesti myös esimerkiksi etätyöpiste voi olla sijoitettuna tällaiseen tilaan, mutta työskentelytilaan toivotaan silti viihtyvyyttä lisääviä viherkasveja. Jotta kasveja pystytään sijoittamaan tällaisiin paikkoihin, tarvitaan erilaisia jalustoja, kasvivaloja ja muita pienempään tilaan mahtuvia tarvikkeita, kertoo Pirjo Uuttana.

Kun hankitaan kasveja, jotka voivat olla arvokkaitakin, kannattaa samalla panostaa kasvien lisävalaistukseen syksyn ja talven pitkän pimeän kauden aikana. Valaistus voi myös olla osa sisustusta ja tuoda viihtyisyyttä ja tunnelmaa hämärään. Kasvin lehtien läpi siivilöityvä valo on myös kaunista. Suurin osa kasveista toki selviää ilman lisävalaistusta, mutta on hyvä huomioida, että on olemassa myös kasveja, joille talven pimeydestä selviytyminen on hankalampaa. Esimerkiksi fiikukset pudottavat pimeään vuodenaikaan runsaammin lehtiä.

Millaiset kasvivalot ovat suomalaisten mieleen?

– Suomalaiset toivovat kasvivaloilta yksinkertaisuutta, siisteyttä sekä pientä kokoa ja tyylikkyyttä. Helppoina kiinnitystapoina toimivat niin klipsit hyllyn reunalla kuin multaan upotettavat tikut, Pirjo Uuttana kuvailee.

Tom Timmerin vinkit kasvien hyvinvoinnille

Suurin osa viherkasveista on helppohoitoisia, mutta kaksi asiaa on hyvä aina pitää mielessä:
1. Kastele säännöllisesti, mutta anna mullan kuivahtaa kasteluiden välissä.
2. Selvitä, millaisessa valaistuksessa kasvi viihtyy. Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että mitä tummemman vihreät lehdet kasvilla on, sitä huonommin se pärjää suorassa auringonpaisteessa.

Kasvitrendit 2022 -raportti

Plantagen esittelee tänä vuonna jo yhdettätoista kertaa Kasvitrendit-raporttinsa. Vuosittainen tutkimus on toteutettu yhteistyössä HUI Researchin kanssa ja se perustuu 1 053 kuluttajan vastauksiin Suomessa, sekä valittujen asiantuntijoiden haastatteluihin. Norjassa ja Ruotsissa on toteutettu vastaavat kuluttajatutkimukset. Kasvitrendit 2022 on jaettu viiteen osaan, jotka julkaistaan kuluvan vuoden aikana.

Tutustu koko raportin neljänteen osaan, ”Sisätilojen trendit 2022 – Sisusta kasveilla ja lisää hyvinvointia” täältä.

johanna.koroma@manifesto.fi

Plantagen Suomen maajohtaja

Plantagenista saat kaiken tarvitsemasi kasvavaan elämään. Meiltä löydät projekteihisi kasvit, kalusteet, tiedon ja inspiraation. Autamme sinua pääsemään lähemmäs luontoa ja sen positiivista voimaa. Palvelemme yli 120 myymälässä ympäri Suomen, Ruotsin ja Norjan sekä verkkokaupassa, joka on aina avoinna. Tervetuloa Pohjolan ihanimpaan kasvihuoneeseen!