Tiarella eli pitsimyssy on valittu vuoden 2022 perennaksi

Tiarella on Plantagenin vuoden 2022 perenna

Tiarella tai pitsimyssy, kuten sitä myös kutsutaan, on kukkiva monivuotinen kasvi, jolla on kauniit lehdet. Plantagenin asiantuntijat ovat valinneet kasvin vuoden 2022 perennaksi. Tiarellat ovat helppohoitoisia puolivarjoisan tai varjoisan paikan kasveja, jotka kukkivat viihtyessään vuosi toisensa jälkeen touko-kesäkuussa.

Tiarella on kauniisti kukkiva ja kestävä monivuotinen kasvi. Se viihtyy puolivarjoisilla ja varjoisilla paikoilla ja sopii erinomaisesti reunus- tai maanpeitekasviksi puiden ja pensaiden alle. Kasvualustaksi sopii humuspitoinen, läpäisevä, mutta kostea maa. Tiarella kestää hyvin Suomen talvea.

Tummanvaaleanpunaiset kukannuput muuttuvat vaaleanpunaisiksi kukiksi touko-kesäkuussa, ja kauniit lehdet ovat puutarhassa näkyvillä koko kasvukauden ajan. Tiarella täyttää kaikki tämän vuoden perennalle asetetut vaatimukset – se on kaunis ja kestävä, sanoo Marcus Larm, Plantagenin puutarhakasvien kategoriapäällikkö.

Plantagenin tämän kauden valikoimista löytyy kolmea erilaista tiarellaa:

• Angel Wings, jolla on vihreät herttamaiset, sahalaitaiset lehdet. Lehtien keskisuonia reunustavat tummemmat alueet.
  • Pink Skyrocket, jonka lehdet ovat vihreitä ja niissä on tummat suonet.
  • Sugar and Spice, jolla on liuskoittuneet, punaruskeakuvioiset lehdet.

Näin onnistut tiarellan kasvattamisessa

Ykkösohje perennojen menestymiselle on löytää niille oikeat olosuhteet ja paikka. Tiarellat viihtyvät puolivarjossa tai varjossa. Kukkapenkistä saa harmonisen istuttamalla useita saman lajin yksilöitä yhteen penkkiin yleensä parittomina lukumäärinä.

• Istutus: istuta kasvi mahdollisimman pian hankinnan jälkeen. Tiarellat voidaan istuttaa myös suureen ruukkuun tai kuormalavakaulukseen. Varmista kuitenkin, että juurille jää runsaasti tilaa kasvaa. Istutusetäisyys taimille on noin 30 cm.
    • Maaperä ja lannoitus: Tiarellat viihtyvät kosteassa maaperässä, mutta varmista ettei vesi pääse seisomaan niiden juurilla. Maaperän on hyvä olla runsasmultaista ja -ravinteista. Korkea humuspitoisuus takaa kasvin viihtymisen. Istutuksen yhteydessä on suositeltavaa sekoittaa multaan hieman lantaa ja lannoittaa kasvi puutarhalannoitteella noin kuukauden kuluttua istutuksesta.
    • Kastelu: Tue kasvin juurtumista ja asettumista aloilleen istuttamisen jälkeen säännöllisellä kastelulla parina ensimmäisenä vuonna varsinkin kuivina aikoina. Ajan myötä kasvi pärjää hyvin itsekseen, ja monissa tapauksissa sateet riittävät kattamaan kastelutarpeen.
    • Ylläpito ja hoito: Pidä silmällä rikkaruohoja kasvin ympärillä, jotta ne eivät kuluta kaikkia ravinteita. Lannoita keväisin ja kastele tarvittaessa.

Vinkkejä ja ohjeita Plantagenin sivuilla:

johanna.koroma@manifesto.fi

Plantagen Suomen maajohtaja
    Minna.Inberg@plantagen.fi

Plantagenista saat kaiken tarvitsemasi kasvavaan elämään. Meiltä löydät projekteihisi kasvit, kalusteet, tiedon ja inspiraation. Autamme sinua pääsemään lähemmäs luontoa ja sen positiivista voimaa. Palvelemme yli 120 myymälässä ympäri Suomen, Ruotsin ja Norjan sekä verkkokaupassa, joka on aina avoinna. Tervetuloa Pohjolan ihanimpaan kasvihuoneeseen!