Lähituotetut ja paikalliset tuotteet kiinnostavat suomalaisia

Suomalaisten kiinnostus paikallisia kasveja ja luonnon monimuotoisuutta kohtaan kasvussa puutarhaharrastuksessa

Kiinnostus kestävän kehityksen puutarhanhoitoon on lisääntymässä suomalaisten keskuudessa. Plantagenin vuosittainen trendiraportti osoittaa, että peräti kahdeksan kymmenestä suomalaisesta harkitsee paikallisten ja kotimaisten kasvien ja siementen käyttöä. Yhä useammat myös kertovat, että he ajattelevat biologista monimuotoisuutta ja että ilmastonmuutos on vaikuttanut heidän käyttäytymiseensä puutarhanhoidossa.

Lähituotetut ja paikalliset tuotteet ovat saaneet suuren huomion kestävästä kehityksestä käytävässä keskustelussa, eikä vähiten ruuan osalta. Sama trendi näkyy nyt selvästi myös kukkien ja kasvien hankinnassa. Jopa kahdeksan kymmenestä suomalaisesta (82 %) harkitsee paikallisten ja kotimaisten kasvien ja siementen valitsemista kasvattaessaan kasveja. Tämän osoittaa Plantagenin Kasvitrendit 2022 -raportti, joka perustuu HUI Researchin toteuttamaan, yli tuhannen suomalaisen vastaamaan kyselytutkimukseen.

Näemme asiakkaidemme keskuudessa selvästi lisääntyneen tiedostamisen kestävästä kehityksestä ja luonnon monimuotoisuudesta. Tämä näkyy meille esitetyissä kysymyksissä. Monet haluavat paikallisia lajikkeita ja paikallisesti viljeltyjä vaihtoehtoja, ja se on ilahduttavaa sekä ympäristölle että viljelijälle itselleen. Näin kasveilla on suuremmat mahdollisuudet menestyä, sillä kasvit viihtyvät usein parhaiten luonnollisessa ympäristössään, sanoo Plantagenin puutarhuri Veronica Axelsson.

Yhä useammat suomalaiset, 27 prosenttia, ilmoittavat, että heillä on biologinen monimuotoisuus mielessään puutarhanhoidossa. Esimerkiksi Ruotsissa kiinnostus on suurempaa alle viisikymmentävuotiaiden kuin sitä vanhempien keskuudessa, mutta Suomessa kiinnostus on melko tasaista eri ikäryhmien välillä ja vanhempi polvi on Suomessa ehkä jopa hieman kiinnostuneempaa biologisesta monimuotoisuudesta kuin nuoremmat ikäryhmät.

Joka kahdeksas suomalainen kertoo myös muuttaneensa toimintatapojaan puutarhassa, parvekkeella tai terassilla ilmastonmuutoksen vuoksi. Muutokset näkyvät erityisesti nuorempien vastauksissa. 18–29-vuotiaista 24 prosenttia ilmoittaakin muuttaneensa käyttäytymistään puutarhassa tai parvekkeella ilmastonmuutoksen vuoksi, kun 50+ -ikäryhmässä vastaava luku on seitsemän prosenttia. Toisaalta, kun kyse on konkreettisista teoista, ikään perustuvat erot eivät ole läheskään yhtä selvät.

Nähtävissä on selvä sukupolvien välinen ero siinä, että nuoret ja nuoret aikuiset ovat niitä, jotka pyytävät ympäristöystävällisiä ja kestäviä vaihtoehtoja niin kasvien, maaperän kuin muidenkin tuotteiden osalta, toteaa Pirjo Uuttana, Plantagenin myymäläpäällikkö Jyväskylästä.

Viisi ilmastoälykästä vinkkiä puutarhaan ja parvekkeelle:

1. Sijoita oikea kasvi oikeaan paikkaan. Mieti tarkkaan, miten sijoitat eri kasvit puutarhaan tai parvekkeelle sijainnin, auringonvalon ja maaperän tyypin mukaan. Oikea sijoittelu säästää paljon resursseja lannoitteiden ja kastelun muodossa, jotta kasvit menestyisivät.
  2. Varmista, että kasvit puutarhassa tai parvekkeella kukkivat koko kasvukauden ajan. Näin ne tarjoavat ravintoa perhosille, mehiläisille ja muille pölyttäville hyönteisille ympäri vuoden. Valitse kukkia, jotka kukkivat aikaisin keväällä ja pitkälle syksyyn.
  3. Tee nurmikostasi niitty! Nurmikko ei ole kovin lajirikas, eikä sillä ole juurikaan tarjottavaa pölyttäville hyönteisille. Lisäksi se vaatii usein paljon kastelua ja työtä leikkaamisen muodossa. Varaa ainakin osa nurmikosta pöriseväksi, kukkivaksi niityksi, niin hyönteiset viihtyvät ja puutarhanhoito helpottuu hieman.
  4. Kerää sadevesi talteen esimerkiksi tynnyreihin tai istuta maata peittäviä kasveja, jotta maaperän kosteus säilyy ja hyönteiset saavat suojaa.
  5. Ajattele raaka-aineiden kiertokulkua! Käytä puutarhajätettä uudelleen raaka-aineena myrkkyjen ja kemikaalien sijaan. Jos esimerkiksi leikkaat pensaita, leikkuujätteet kannattaa ottaa talteen ja käyttää niitä kasvien tukena. Puutarhatyökalut ja -laitteet voi myös jakaa naapureiden kanssa. Lisää kasveja itse esimerkiksi jakamalla niitä.

Kasvitrendit 2022 -raportti

Plantagen esittelee tänä vuonna Kasvitrendit-raporttinsa jo yhdettätoista kertaa. Vuosittainen tutkimus on toteutettu yhteistyössä HUI Researchin kanssa ja se perustuu 1053 kuluttajan vastauksiin Suomessa, sekä valittujen asiantuntijoiden haastatteluihin. Norjassa ja Ruotsissa on toteutettu vastaavat kuluttajatutkimukset. Kasvitrendit 2022 on jaettu viiteen osaan, jotka julkaistaan kuluvan vuoden aikana.

Tämä raportti on nimeltään ”Kestävä puutarha – Lajirikas, ilmastoälykäs ja täynnä elämää”. Raportti on ladattavissa täältä.

Kuvia löytyy tiedotteen liitteinä.

johanna.koroma@manifesto.fi

Plantagen Suomen maajohtaja
Minna.Inberg@plantagen.fi

Plantagenista saat kaiken tarvitsemasi kasvavaan elämään. Meiltä löydät projekteihisi kasvit, kalusteet, tiedon ja inspiraation. Autamme sinua pääsemään lähemmäs luontoa ja sen positiivista voimaa. Palvelemme yli 120 myymälässä ympäri Suomen, Ruotsin ja Norjan sekä verkkokaupassa, joka on aina avoinna. Tervetuloa Pohjolan ihanimpaan kasvihuoneeseen!