Polestar 3 – sähköisen aikakauden SUV-malli

• Polestar 3 on yhtiön ensimmäinen SUV-malli ja samalla ensimmäinen Polestar, jota on tarkoitus valmistaa kahdella mantereella
  • Ainutlaatuinen muotoilu on saanut innoituksensa Polestar Precept -konseptimallista
  • Täyssähköinen, 5-paikkainen SUV-malli tuottaa tehoa jopa 380 kW ja vääntöä 910 Nm
  • Erittäin kattava vakiovarustelu, hinnat alkavat 92 700 eurosta[1]

GÖTEBORG, RUOTSI – 12. lokakuuta, 2022. Polestar (Nasdaq: PSNY) esittelee virallisesti sähköisen aikakauden SUV-mallin, Polestar 3:n, jonka muotoilun keskiössä ovat skandinaavinen minimalismi ja puhtaus. Polestar 3 tekee SUV-malleista vastuullisempia ja haluttavampia juuri oikeista syistä.

“Polestar 3 on voimakas, sähköinen SUV-malli, joka vetoaa aisteihin erottuvalla skandinaavisella muotoilullaan ja erinomaisella ajodynamiikallaan”, Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath sanoo. “Se nostaa tuotantomme uudelle tasolle ja siirtää Polestarin valmistusta myös Yhdysvaltoihin. Olemme ylpeitä ja innoissamme mahdollisuudesta laajentaa mallistoamme samaan aikaan kun jatkamme nopeaa kasvuamme.”

Polestar 3:ssa esitellään uusi aerodynaaminen profiili, jossa on painotettu myös SUV-malleille tyypillisiä piirteitä, kuten voimakasta ja leveää olemusta. Aerodynamiikkaa on optimoitu hienovaraisesti mutta tehokkaasti esimerkiksi auton keulaan ja takaspoileriin integroiduilla siivekkeillä sekä takaosan ilmanohjaimilla.

“Tämä auto on suunniteltu alusta alkaen Polestariksi, ja siinä on uusia ominaisuuksiamme, kuten kaksiosaisesti muotoillut ajovalot, SmartZone-järjestelmä ja keulassa oleva siiveke”, Thomas Ingenlath jatkaa.

Polestar 3:n matkustamossa käytetyt materiaalit on valittu ympäristöystävällisyys huomioiden, mutta samalla sisätilojen estetiikkaa ja ylellisyyttä vahvistaen. Autossa käytettyjä materiaaleja ovat esimerkiksi biopohjainen MicroTech, eläinten hyvinvointia varmistavan sertifikaatin saanut nahkaverhoilu sekä täysin jäljitettävä villaverhoilu. Polestarin läpinäkyvyysfilosofian mukaisesti Polestar 3 -mallista laaditaan tuotannon käynnistyessä täydellinen elinkaariarviointi (LCA). Arviointeja tehdään auton koko elinkaaren ajan ja hiilijalanjälkeä pyritään pienentämään jatkuvasti.

Polestar 3 on ensimmäinen Polestar, joka käyttää NVIDIA DRIVE -keskitettyä tietojenkäsittelyjärjestelmää ja Volvon ohjelmistoa. Auton aivoina toimiva NVIDIAn tehokas järjestelmä käsittelee useilta antureilta ja kameroilta tulevia tietoja ja mahdollistaa edistykselliset kuljettajaa tukevat turvallisuusjärjestelmät sekä kuljettajaa valvovaa toiminnot.

Tieto- ja viihdejärjestelmä saa tehonsa uuden sukupolven Snapdragon Cockpit Platform -järjestelmästä, jonka on valmistanut Qualcomm Technologies, Inc. Se on keskeinen osa Snapdragon Digital Chassis -kokonaisuutta, joka koostuu joukosta avoimia ja skaalattavia, pilveen yhdistettyjä teknologioita. Snapdragon Cockpit Platform tarjoaa kokonaisvaltaisen kokemuksen tehokkailla ominaisuuksillaan, kuten tarkalla grafiikalla, ensiluokkaisella surround-äänellä ja saumattomilla yhteystoiminnoilla.

Volvo aloittaa turvallisuuden uuden aikakauden ja Polestar 3:ssa on Volvon uuden sukupolven kehittyneitä aktiivisia ja passiivisia turvallisuusteknologioita. Uusin innovaatio on tutka-anturit, jotka pystyvät tunnistamaan alle millimetrin liikkeet matkustamossa. Ne auttavat varmistamaan, ettei lapsia tai lemmikkejä unohdu vahingossa autoon. Järjestelmä on yhdistetty ilmastointijärjestelmään, jolloin se estää lämpöhalvauksia tai hypotermiaa.

Polestar on tehnyt yhteistyötä alan johtavien turvallisuusteknologiakumppaneiden, kuten Zenseactin, Luminarin ja Smart Eyen, kanssa. Yhteistyön ansiosta Polestar 3:ssa on huippuluokan ADAS (Advanced Driver Assistance System) -teknologioita, jotka integroituvat autoon saumattomasti keskitetyn tietojenkäsittelyjärjestelmän ansiosta.

Polestar 3:ssa on vakiona viisi tutkamoduulia, viisi ulkokameraa ja kaksitoista ultraäänianturia, jotka tukevat useita edistyksellisiä turvallisuustoimintoja. Aerodynaamisen etusiivekkeen alle sijoitettu SmartZone-järjestelmä kerää yhteen useita eteenpäin suunnattuja antureita, lämmitetyn tutkamoduulin ja kameran. Samalla se on keskeinen osa Polestarin muotoilua. Auton sisätiloissa olevat kaksi kameraa tuovat Smart Eyen johtavan silmienseurantateknologian ensimmäistä kertaa Polestariin. Järjestelmä tarkkailee kuljettajan silmiä ja varoittaa ja antaa äänimerkkejä tai jopa pysäyttää auton, jos kuljettaja on unelias tai vaikuttaa poissaolevalta.

Auton käyttöjärjestelmä on Android Automotive OS, joka on kehitetty yhdessä Googlen kanssa. Sitä käytetään 14,5-tuumaisella keskinäytöllä. Kyseessä on Polestar 2:ssa (maailman ensimmäinen Googlen järjestelmää käyttävä auto) olevan teknologian seuraava kehitysversio, joka mullistaa isojen SUV-mallien toiminnot. Auton internetyhteyden avulla tehtävät ohjelmistopäivitykset (OTA) parantavat auton ohjelmistoa jatkuvasti ja uusia ominaisuuksia voidaan ottaa käyttöön ilman käyntiä huollossa.

Polestar 3 esitellään kaksimoottorisella takapainotteisella voimansiirrolla. Vakiomalli kehittää tehoa 360 kW ja vääntöä 840 Nm. Valinnaisen Performance-paketin myötä kokonaisteho nousee 380 kW:iin ja vääntö 910 Nm:iin. Autossa on säädettävä yhden polkimen ajotoiminto (One Pedal Drive) sekä sähköinen Torque Vectoring Dual Clutch -toiminto taka-akselilla. Ratkaisu on kehitetty versio alun perin Polestar 1 -mallissa käytetystä järjestelmästä. Taaemman sähkömoottorin voi halutessaan kytkeä pois käytöstä eli auto voi kulkea pelkästään edessä olevalla sähkömoottorilla, mikä säästää energiaa tietyissä olosuhteissa.

Polestar 3:n ajo-ominaisuudet ovat edistykselliset muun muassa kaksikammioisen ilmajousituksen ansiosta. Auto osaa säätää jousitusta mukavan ja dynaamisen välillä ja mukauttaa iskunvaimentimia aktiivisesti kahden millisekunnin välein (500 Hz).

“Tavoitteemme oli tarjota sitä suorituskykyä ja tarkkuutta, joka on tuttua kaikista Polestareista. Emme kuitenkaan halunneet tehdä kompromisseja jokapäiväiseen ajomukavuuteen”, sanoo Polestarin alustoista vastaava insinööri Joakim Rydholm. “Käytimme uusia komponentteja, kuten mukautuvaa ilmajousitusta, jotta saimme tämäntyyppiseen autoon Polestarille ominaisen tuntuman.”

Polestar 3:n 111 kWh:n akku tarjoaa jopa 610 km:n toimintamatkan (WLTP[2], alustava arvio) . Litiumioniakun prismakennot ovat alumiinikotelossa, jossa on booriteräsvahvistus ja nestejäähdytys. Vakiovarusteluun kuuluva lämpöpumppu auttaa autoa hyödyntämään ympäristön lämpöä ilmastoinnin ja akun hallintaan. Polestar 3:ssa on myös kaksisuuntainen lataustoiminto, jonka ansiosta autosta on tulevaisuudessa mahdollista siirtää energiaa sähköverkkoon ja ladata muita laitteita auton sähkövirralla.

Polestar 2:n tapaan Polestar 3:n vakiovarustelu on erittäin kattava, mikä tekee auton valinnasta asiakkaalle helppoa ja yksinkertaistaa samalla tuotannon logistiikkaa. Kaikissa versioissa on ilmajousitus, täysimittainen panoraamalasikatto, LED-valot sisällä ja ulkona, sisäänvedettävät ovenkahvat lähestymistunnistuksella sekä 21-tuumaiset alumiinivanteet. Ensimmäisen mallivuoden autoihin kuuluvat vakiona Plus-paketti ja Pilot-paketti, jotka sisältävät lukuisia ylellisiä mukavuusvarusteita, kuten Bowers & Wilkinsin 25 kaiuttimen audiojärjestelmä 3D-surround-äänellä ja Dolby Atmos -toiminnolla, pehmeästi sulkeutuvat ovet, tuulilasin heijastusnäyttö ja Pilot Assist -toiminto.

Vuoden 2023 toisella neljänneksellä on tilattavissa valinnainen Pilot-paketti Luminarin LiDAR-teknologialla. Siihen kuuluvat NVIDIAn lisäohjausyksikkö, kolme kameraa, neljä ultraäänianturia sekä etu- ja takakameroiden puhdistustoiminto auttavat tuomaan kujettajalle reaaliaikaista tietoa auton ympäristöstä. Se mahdollistaa entistä yksityiskohtaisemman 3D-skannauksen auton ympäristöstä ja auttaa valmistelemaan autoa autonomisia ajotoimintoja varten.

Valinnainen Performance-paketti terävöittää Polestar 3:n ajodynamiikkaa entisestään nostamalla auton huipputehon 380 kW:in ja väännön 910 Nm:in. Lisäksi Performance-paketilla varustetussa Polestar 3:ssa optimoidaan ilmajousitusta. Se sisältää myös yksilölliset 22-tuumaiset taotut alumiinivanteet ja useita kullansävyisiä yksityiskohtia.

Polestar 3 on ensimmäinen auto, joka perustuu uudelle täyssähköautoja varten suunnitellulle . Alusta on kehitetty Volvon kanssa, joka käyttää samaa alustaa. Tuotanto ensimmäisiä markkinoita[3] varten käynnistyy Volvon tehtaalla Chengdussa, Kiinassa porrastetusti vuoden 2023 puolivälistä lähtien, ja ensimmäisiä toimituksia voidaan odottaa vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä.

Lisätuotantoa on odotettavissa Volvon tehtaalla Ridgevillessä, Etelä-Carolinassa vuoden 2024 puolivälistä alkaen. Tämän jälkeen Pohjois-Amerikkaan ja muille markkinoille lähtevät autot toimitetaan Yhdysvalloista Kiinan sijaan. Ensimmäiset toimitukset tältä tehtaalta ajoittuvat todennäköisesti vuoden 2024 puoliväliin.

Lanseerausvaiheessa saatavilla on Polestar 3 Long range Dual motor -versio (360 kW, 840 Nm), jonka hinnat alkavat Suomessa 92 700 eurosta[1]. Auton voi tilata verkossa 12. lokakuuta alkaen kaikilla ensimmäisillä julkaisumarkkinoilla [3]. Täydelliset tiedot nähtävissä osoitteessa Polestar.com/polestar-3.

Huomautuksia toimittajille:

1. + toimituskulut 600 euroa
  2. Viralliset energiankulutus- ja toimintamatkatiedot ovat vahvistamatta, ja ne julkaistaan vuonna 2023.
  3. Odotettu markkinasaatavuus seuraavasti:
    • Ensimmäiset julkaisumarkkinat, toimitukset odotettavissa vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä: Pohjois-Amerikka, Eurooppa, Kiina
    • Muut julkaisumarkkinat, toimitukset odotettavissa vuonna 2024 (tarkkaa ajoitusta ei ole päätetty): Aasian-Tyynenmeren alue, Lähi-itä

• Autot ja liikenne

Tietoja Polestarista

Polestar Automotive Holding UK PLC (Nasdaq: PSNY) (”Polestar”) on ruotsalainen premium-sähköautojen valmistaja. Volvo Car AB:n (list.) (sen yhdessä tytäryhtiöidensä kanssa, ”Volvo Cars”) ja Zheijang Geely Holding Group Co. Ltd (”Geely”) vuonna 2017 perustama Polestar hyötyy teknisistä synergioista Volvo Carsin kanssa ja merkittävistä mittakaavaeduista Volvo-yhteytensä ansiosta.

Yhtiön pääkonttori sijaitsee Göteborgissa, Ruotsissa, ja se vastaa tällä hetkellä globaalisti ajoneuvojensa jälleenmyynnistä Euroopan, Pohjois-Amerikan, Kiinan, Aasian ja Tyynenmeren markkina-alueilla. Yritys suunnittelee, että vuoteen 2023 mennessä sen autot ovat saatavilla yhteensä 30 markkinalla. Polestarit valmistetaan tällä hetkellä kahdella tuotantolaitoksella Kiinassa, minkä lisäksi tuotanto on tarkoitus aloittaa tulevaisuudessa myös Yhdysvalloissa.

Polestarin Suomen pääkonttori sijaitsee Ruoholahdessa Helsingissä. Polestar Helsinki palvelee pääkaupunkiseudun asiakkaita Herttoniemessä. Lisäksi Polestar-malleihin voi käydä tutustumassa yhteistyökumppaneillamme Turussa, Tampereella ja Oulussa.

Polestar on valmistanut kahta urheilullista sähköautoa. Polestar 1 -mallia valmistettiin vuosina 2019–2021. Se on pienemmän volyymin urheilullinen, hiilikuiturakenteinen GT-sähköhybridi, joka kehittää 609 hevosvoimaa tehoa ja 1,000 Nm vääntöä. Toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on 124 kilometriä (WLTP), joka oli tuohon aikaan enemmän kuin millään muulla hybridiautolla.

Yhtiön ensimmäinen suuremman volyymin täyssähköauto, Polestar 2, on urheilullinen viistoperäinen fastback-malli. Polestar 2 -mallistossa on kolme vaihtoehtoa, joista kahdessa (Long range) 78 kWh:n akku. Yksi- ja kaksimoottorisissa versioissa on tehoa jopa 300 kW / 408 hv ja vääntöä 660 Nm.

Vuodesta 2022 lähtien Polestar suunnittelee tuovansa markkinoille yhden uuden sähköauton per vuosi. Näistä ensimmäinen on yhtiön ensimmäinen sähköinen, suorituskykyinen SUV Polestar 3, joka on takoitus esitellä lokakuussa 2022. Pienemmän kokoluokan sähköinen, suorituskykyinen SUV Polestar 4 on odotettavissa vuonna 2023.

Vuonna 2024 suunnitteilla on tuoda markkinoille Polestar 5, joka on suorituskykyinen, neliovinen GT-malli. Se on tuotantomalli vuonna 2020 esitellystä Polestar Precept -konseptiautosta, joka esittelee merkin tulevaisuuden visioita muotoilusta, teknologiasta ja kestävästä kehityksestä. Yritys pyrkii vähentämään ilmastovaikutustaan jokaisella uudella mallilla ja tähtää täysin ilmastoneutraalin auton valmistamiseen vuoteen 2030 mennessä.

Maaliskuun alussa 2022 Polestar julkisti toisen konseptiautonsa, sähköisen suorituskykyisen roadsterin, joka perustuu Preceptin asettamiin suunnittelu-, teknologia- ja kestävyystavoitteisiin ja esittelee brändin vision tulevaisuuden urheiluautoista. Kovakattoinen avoauto on kehitetty Preceptin ainutlaatuisesta muotoilukielestä korostaen dynaamista ajokokemusta. Konseptissa keskitytään vahvasti kestävän kehityksen ja teknologioiden jatkokehittämiseen paremman kiertokulun saavuttamiseksi.

Ennakoivat lausunnot

Tiettyjä lausuntoja tässä lehdistötiedotteessa (“Lehdistötiedote”) voidaan pitää “ennakoivina lausuntoina”, jotka on määritetty yksityisiä arvopapereita koskevassa Yhdysvaltojen vuoden 1995 PSLRA-laissa (Private Securities Litigation Reform Act). Ennakoivat lausunnot viittaavat tavallisesti Polestarin tuleviin tapahtumiin tai taloudellisiin tai toiminnallisiin suorituksiin. Esimerkiksi tulojen, volyymin ja muiden taloudellisten tai toiminnallisten mittarien ennusteet ovat ennakoivia lausuntoja, Joissakin tapauksissa ennakoivat lausunnot voi tunnistaa niissä käytetyistä termeistä, kuten “saattaa”, “pitäisi”, “odotetaan”, “tarkoitettu”, “aikoo”, “arvioida”, “ennakoida”, “uskoa”, “ennustaa”, “mahdollinen”, “suunnitella”, “tuleva”, “ehdottaa” tai “jatkaa”, tai näiden termien kieltosanoista tai muunnoksista tai samantyyppisistä termeistä. Tällaisiin ennakoiviin lausuntoihin sisältyy riskejä, epävarmuuksia ja muita tekijöitä, joiden vuoksi todelliset tulokset voivat poiketa materiaalisesti ennakoivien lausuntojen antamista odotuksista.

Nämä ennakoivat lausunnot perustuvat arvioihin ja oletuksiin, joita Polestar ja sen johto pitää kohtuullisina mutta jotka ovat luonnostaan epävarmoja. Tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa todellisten tulosten poikkeamisen nykyisistä odotuksista, ovat esimerkiksi: (1) Polestarin kyky ylläpitää sopimuksia ja kumppanuuksia strategisten kumppaneidensa Volvo Carsin ja Geelyn kanssa ja kehittää uusia sopimuksia ja kumppanuuksia; (2) Polestarin kyky ylläpitää suhteita nykyisten tavarantoimittajien kanssa ja etsiä uusia toimittajia kriittisille komponenteille ja viimeistellä toimitusketjun muodostaminen halliten samalla tehokkaasti näistä suhteista aiheutuvia riskejä; (3) Polestarin riippuvaisuus kumppanuuksista ajoneuvojen latausverkostoissa, jotta se voi tarjota latausratkaisuja autoille ja strategisille kumppaneille autojen ja integroidun ohjelmiston huoltoa varten; (4) Polestarin riippuvaisuus suurten automäärien valmistuksessa kumppaneista – joista osalla voi olla rajallinen kokemus sähköautojen valmistuksesta – sekä kumppanien riittävän tuotantokapasiteetin varaamisesta Polestarille, jotta Polestar voi lisätä tuotantokapasiteettiaan; (5) kilpailu, Polestarin kyky kasvaa ja hallita kasvua kannattavasti, ylläpitää suhteita asiakkaisiin ja toimittajiin ja säilyttää johto ja avaintyöntekijät; (6) Polestarin arviot kuluista ja kannattavuudesta; (7) kustannusten kasvu, toimitushäiriöt tai materiaalipuutteet, erityisesti litiumionikennoissa tai puolijohteissa; (8) mahdollisuus, että Polestar voi kärsiä muista taloudellisista, liiketoiminnallisista ja/tai kilpailullisista tekijöistä; (9) kilpailun, autoteollisuuteen astumisen korkean kynnyksen sekä sähköautojen käyttöönoton nopeuden ja laajuuden vaikutukset Polestarin tulevaan liiketoimintaan; (10) muutokset lainsäädännöllisissä vaatimuksissa, hallitusten kannustimissa sekä polttoaine- ja energiahinnoissa; (11) tulokset oikeudenkäynneissä, joissa Polestar tai muut saattavat olla osallisina; (12) kyky vastata pörssilistastandardeihin; (13) riskit, jotka liittyvät muutoksiin sovellettavissa laeissa tai säädöksissä sekä Polestarin kansainvälisessä toiminnassa; (14) Polestarin kyky vakiinnuttaa merkki ja kasvattaa markkinaosuutta sekä riskit, jotka liittyvät kielteiseen uutisointiin tai mainehaittoihin, mukaan lukien palamaan syttyvät tai savuavat litiumioniakkukennot; (15) viiveet Polestarin autojen suunnittelussa, valmistuksessa, lanseerauksessa ja rahoituksessa sekä Polestarin riippuvaisuus rajallisesta määrästä automalleja tuottojen synnyttämiseksi; (16) Polestarin kyky jatkuvasti ja nopeasti innovoida, kehittää ja markkinoida uusia tuotteita; (17) riskit, jotka liittyvät Polestarin tarjonnan uusiin markkinoihin; (18) riskit, jotka liittyvät Polestarin jakelumalliin; (19) maailmanlaajuisen COVID-19-pandemian, inflaation, korkomuutosten, Ukrainan ja Venäjän välisen jatkuvan konfliktin, toimitusketjuhäiriöiden sekä logististen rajoitusten vaikutus Polestariin, Polestarin ennustettuihin tuloksiin, taloudelliseen suoritukseen tai muuhun taloudelliseen ja toiminnalliseen mittariin tai edeltäviin riskeihin; sekä (20) muut riskit ja epävarmuudet, jotka on mainittu osiossa “Riskitekijät” ja “Ennakoivia lausuntoja koskeva huomautus” Polestarin lomakkeessa 20-F ja muissa SEC:n kanssa arkistoitavissa tai arkistoiduissa asiakirjoissa. Muut riskit, joita Polestar ei tällä hetkellä tunne tai joiden se uskoo olevan aineettomia, voivat myös aiheuttaa todellisten tulosten poikkeamia näistä ennakoivista lausunnoista.

Mitään tässä lehdistötiedotteessa ei tule pitää kenenkään henkilön esityksenä siitä, että ennakoivat lausunnot tai niiden odotetut tulokset saavutetaan. Ennakoiviin lausuntoihin ei tule asettaa kohtuutonta luottoa, ja ne koskevat vain hetkeä, jolloin ne on tehty. Polestar ei ole velvollinen päivittämään näitä ennakoivia lausuntoja, vaikka uutta tietoa tulee saataville tulevaisuudessa.

Johanna Laune

Lehdistön yhteyshenkilö PR & Communications Finland