Polestar soittaa pörssikelloa juhlistaakseen listautumistaan Nasdaqiin

NEW YORK – 28. kesäkuuta 2022. Ruotsalainen sähköautojen valmistaja Polestar on soittanut Nasdaqin kuuluisaa pörssikelloa New Yorkissa juhlistaakseen yhtiön listautumista. Polestarin osakkeilla aloitettiin kaupankäynti 24. kesäkuuta 2022 kaupankäyntitunnuksella PSNY.

Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath ja sekä Polestarin että Gores Guggenheimin tiimiläisiä kokoontui tänään New Yorkiin juhlistamaan Polestarin viimeisintä merkkipaalua matkalla kohti kestävämpää liikkumista.

Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath toteaa: "Tämä on meille hieno päivä, jota pörssikellon soittaminen symbolisesti juhlistaa. Tänään alkaa Polestarin tarinan seuraava luku, jonka kulusta meillä on selkeä näkemys. Listautuminen mahdollistaa meille entistä nopeamman siirtymisen kohti kestävämpää liikkumista.

Polestarin pörssikellon soitto vahvistettiin Nasdaqin kuuluisalla näyttötaululla New Yorkin Times Squarella kuvalla, jossa näkyi osa yhtiön yli 2000:sta työntekijästä ja yhtiön visio. Lisäksi kuuluisalla aukiolla oli näytillä PSNY-brändättyjä Polestar 2 -malleja.

Polestarin toimipisteet 25 markkinalla seurasivat tapahtumaa suorana lähetyksenä juhlistaen sitä paikallisesti.

Listautuminen auttaa Polestaria toteuttamaan kunnianhimoisia kasvusuunnitelmiaan globaalin sähköautomarkkinan houkuttelevimmilla segmenteillä ja edistämään samalla alan johtavia kestävyystavoitteitaan, mukaan lukien täysin ilmastoneutraalin auton valmistaminen 2030 mennessä.

Polestar siirtyy nopean kasvun ja monipuolisen tuotevalikoiman aikakauteen ja tuo markkinoille kolme uutta premium-sähköautoa, mukaan lukien kaksi SUV-mallia vuoteen 2024 mennessä. Näistä ensimmäinen, sähköinen SUV-malli Polestar 3, on tarkoitus julkaista lokakuussa 2022. Malli tulee asettamaan uuden standardin tässä premium-segmentissä.

********

• Ympäristö, energia

Tietoja Polestarista

Polestar Automotive Holding UK PLC (Nasdaq: PSNY) (”Polestar”) on ruotsalainen premium-sähköautojen valmistaja. Volvo Car AB:n (list.) (sen yhdessä tytäryhtiöidensä kanssa, ”Volvo Cars”) ja Zheijang Geely Holding Group Co. Ltd (”Geely”) vuonna 2017 perustama Polestar hyötyy teknisistä synergioista Volvo Carsin kanssa ja merkittävistä mittakaavaeduista Volvo-yhteytensä ansiosta.

Yhtiön pääkonttori sijaitsee Göteborgissa, Ruotsissa, ja se vastaa tällä hetkellä globaalisti ajoneuvojensa jälleenmyynnistä Euroopan, Pohjois-Amerikan, Kiinan, Aasian ja Tyynenmeren markkina-alueilla. Yritys suunnittelee, että vuoteen 2023 mennessä sen autot ovat saatavilla yhteensä 30 markkinalla. Polestarit valmistetaan tällä hetkellä kahdella tuotantolaitoksella Kiinassa, minkä lisäksi tuotanto on tarkoitus aloittaa tulevaisuudessa myös Yhdysvalloissa.

Polestarin Suomen pääkonttori sijaitsee Ruoholahdessa Helsingissä. Polestar Helsinki palvelee pääkaupunkiseudun asiakkaita Herttoniemessä. Lisäksi Polestar-malleihin voi käydä tutustumassa yhteistyökumppaneillamme Turussa, Tampereella ja Oulussa.

Polestar on valmistanut kahta urheilullista sähköautoa. Polestar 1 -mallia valmistettiin vuosina 2019–2021. Se on pienemmän volyymin urheilullinen, hiilikuiturakenteinen GT-sähköhybridi, joka kehittää 609 hevosvoimaa tehoa ja 1,000 Nm vääntöä. Toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on 124 kilometriä (WLTP), joka oli tuohon aikaan enemmän kuin millään muulla hybridiautolla.

Yhtiön ensimmäinen suuremman volyymin täyssähköauto, Polestar 2, on urheilullinen viistoperäinen fastback-malli. Polestar 2 -mallistossa on kolme vaihtoehtoa, joista kahdessa (Long range) 78 kWh:n akku. Yksi- ja kaksimoottorisissa versioissa on tehoa jopa 300 kW / 408 hv ja vääntöä 660 Nm.

Vuodesta 2022 lähtien Polestar suunnittelee tuovansa markkinoille yhden uuden sähköauton per vuosi. Näistä ensimmäinen on yhtiön ensimmäinen sähköinen, suorituskykyinen SUV Polestar 3, joka on takoitus esitellä lokakuussa 2022. Pienemmän kokoluokan sähköinen, suorituskykyinen SUV Polestar 4 on odotettavissa vuonna 2023.

Vuonna 2024 suunnitteilla on tuoda markkinoille Polestar 5, joka on suorituskykyinen, neliovinen GT-malli. Se on tuotantomalli vuonna 2020 esitellystä Polestar Precept -konseptiautosta, joka esittelee merkin tulevaisuuden visioita muotoilusta, teknologiasta ja kestävästä kehityksestä. Yritys pyrkii vähentämään ilmastovaikutustaan jokaisella uudella mallilla ja tähtää täysin ilmastoneutraalin auton valmistamiseen vuoteen 2030 mennessä.

Maaliskuun alussa 2022 Polestar julkisti toisen konseptiautonsa, sähköisen suorituskykyisen roadsterin, joka perustuu Preceptin asettamiin suunnittelu-, teknologia- ja kestävyystavoitteisiin ja esittelee brändin vision tulevaisuuden urheiluautoista. Kovakattoinen avoauto on kehitetty Preceptin ainutlaatuisesta muotoilukielestä korostaen dynaamista ajokokemusta. Konseptissa keskitytään vahvasti kestävän kehityksen ja teknologioiden jatkokehittämiseen paremman kiertokulun saavuttamiseksi.

Johanna Laune

Lehdistön yhteyshenkilö PR & Communications Finland