Tiedote -

Polestarin Fiskarsiin rakentama design-puumaja KOJA määrittelee uudelleen vastuullisen matkustamisen

• Polestar rakentaa asuttavan puumajan Polestarin Design Contest 2021 -kilpailussa kunniamaininnan saaneen suunnittelutyön pohjalta
  • KOJA valmistetaan lähialueen kestävistä materiaaleista tavoitteenaan rohkaista vähentämään matkustamista
  • KOJA on osa Fiskars Village Art & Design Biennale Arkkitehdin Talo – kokonaisuutta

Ruotsalainen premium-sähköautovalmistaja Polestar rohkaisee miettimään matkustamista uudella tavalla mäntyyn rakennetulla KOJA-puumajallaan.* Suomalaisen muotoilijan Kristian Talvitien suunnittelema puumaja sai kunniamaininnan Polestar Design -kilpailussa vuonna 2021. Seuraavan Polestar Design -kilpailun lähestyessä yritys päätti herättää konseptin henkiin tänä kesänä Fiskarsissa.

KOJA on ensimmäinen oikeassa koossa rakennettu Polestar Design -kilpailuun osallistunut suunnittelutyö. Se sijaitsee Fiskarsin kylässä, suomalaisen muotoilun ja taiteen keskuksessa ja on osa tämä vuoden Fiskars Art & Design Biennalen Arkkitehdin talo -näyttelyä, joka on avoinna syyskuun alkuun saakka.

“Meitä kiinnosti KOJAn idean ja siitä, miten onnistuneesti se ilmentää meille tärkeitä arvoja. Muotoilijamme olivat työstä niin vaikuttuneita, että päätimme rakentaa sen”, kertoo Polestarin muotoilujohtaja Maximilian Missoni.

Vuoden 2021 Polestar Design -kilpailun teemana oli edistyksellisyys, johon KOJA ottaa kantaa kekseliäällä tavalla tuomalla ihmiset lähemmäs luontoa ja kannustamalla pohtimaan lähi- ja luontomatkailun mahdollisuuksia. Ainutlaatuinen kokemus tarjoaa hengähdystauon mäntymetsässä ja sykähdyttävän puunlatvanäkymän leveän panoraamalasin läpi. KOJA syleilee kasvavaa mikrokotitrendiä ja tämä puumaja on helpommin lähestyttävä kokemus ihmisille, joiden muutoin tarvitsisi matkustaa kauas päästäkseen kokemaan luontoa.

KOJA-puumajassa tiivistyvät Polestarin muotokieli ja vastuullisuusarvot – se tarjoaa vaikuttavan kokemuksen tehokkaasti hyödynnetyillä resursseilla ja kestävillä materiaalivalinnoilla.

“Suurin osa suunnittelijoista lähestyy muotoilua käyttäjän näkökulmasta”, kertoo KOJAn suunnittelija Kristian Talvitie. “Itse katson asioita myös ympäristön näkökulmasta. Muotoilun ja sen ympäristön välillä pitäisi aina vallita harmonia.”

Talvitie on tehnyt läheistä yhteistyötä Polestarin Göteborgissa sijaitsevan muotoilutiimin sekä kollegoidensa kanssa suomalaisesta muotoilutoimisto Ultrasta muuttaakseen suunnitelmansa todeksi. Kestävistä raaka-aineista, kuten lähialueen puista ja villasta valmistettu KOJA istuu luontevasti olinpaikkaansa ja luo samalla kiinnostavan kontrastin ympäristöönsä – aivan kuten Polestarin autotkin.

###

*Koja [kåj`a], substantiivi. Ruotsin kielen sana tarkoittaa “kotaa” tai “mökkiä” ja määritelmä löytyy useista kielistä (mm. saksan ”Koje” ja japanin “こや”.

Huomioita toimittajille:

• Polestar kutsuu toimittajia KOJAan vierailulle kesän aikana. Paikan päälle voi matkustaa samalla koeajaen Polestar 2 täyssähköauton. Otathan yhteyttä, mikäli olet kiinnostunut vierailusta.
  • Polestar Design Contest on kansainvälinen muotoilukilpailu, jossa sekä ammattilaiset että opiskelijat esittelevät kekseliäitä, positiivista muutosta aikaansaavia suunnittelutöitä. Vuoden 2022 kilpailu lanseerataan heinäkuussa.
  • Kilpailu on saanut inspiraationsa Polestarin suunnittelijoiden luovasta työstä, jota voi seurata Instagram-tilillä @polestardesigncommunity.

• Ympäristö, energia

• sustainability

Tietoja Polestarista

Polestar on vuonna 2017 perustettu uusi, itsenäinen ruotsalainen premium-sähköautojen valmistaja. Volvo Carsin ja Geely Holdingin perustama Polestar hyötyy teknisistä synergioista Volvo Carsin kanssa ja merkittävistä mittakaavaeduista Volvo-yhteytensä ansiosta.

Yhtiön pääkonttori sijaitsee Göteborgissa, Ruotsissa, ja se vastaa tällä hetkellä globaalisti ajoneuvojensa jälleenmyynnistä Euroopan, Pohjois-Amerikan, Kiinan, Aasian ja Tyynenmeren markkina-alueilla. Yritys suunnittelee toimivansa 30 markkinalla vuoteen 2023 mennessä. Polestarit valmistetaan tällä hetkellä kahdella tuotantolaitoksella Kiinassa, minkä lisäksi tuotanto on tarkoitus aloittaa tulevaisuudessa myös Yhdysvalloissa.

Polestar on valmistanut kahta urheilullista sähköautoa. Polestar 1 -mallia valmistettiin vuosina 2019–2021. Se on pienemmän volyymin urheilullinen, hiilikuiturakenteinen GT-sähköhybridi, joka kehittää 609 hevosvoimaa tehoa ja 1,000 Nm vääntöä. Toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on 124 kilometriä (WLTP), joka on enemmän kuin millään muulla hybridiautolla.

Yhtiön ensimmäinen suuremman volyymin täyssähköauto, Polestar 2, on urheilullinen viistoperäinen fastback-malli. Polestar 2 -mallistossa on kolme vaihtoehtoa, joista kahdessa (Long range) 78 kWh:n akku. Yksi- ja kaksimoottorisissa versioissa on tehoa jopa 300 kW / 408 hv ja vääntöä 660 Nm.

Seuraavan kolmen vuoden aikana Polestar suunnittelee tuovansa markkinoille yhden uuden sähköauton per vuosi. Näistä ensimmäinen on Polestar 3, joka on yhtiön ensimmäinen sähköinen, suorituskykyinen SUV. Pienemmän kokoluokan sähköinen, suorituskykyinen SUV Polestar 4 on odotettavissa vuonna 2023.

Vuonna 2024 suunnitteilla on tuoda markkinoille Polestar 5, joka on suorituskykyinen, neliovinen GT-malli. Se on tuotantomalli vuonna 2020 esitellystä Polestar Precept -konseptiautosta, joka esittelee merkin tulevaisuuden visioita muotoilusta, teknologiasta ja kestävästä kehityksestä. Yritys pyrkii vähentämään ilmastovaikutustaan jokaisella uudella mallilla ja tähtää täysin ilmastoneutraalin auton valmistamiseen vuoteen 2030 mennessä.

Johanna Laune

Lehdistön yhteyshenkilö PR & Communications Finland