Läpimenoajat lyhenevät Vuosaaressa

Uusi nettiselvitys, automaattikaista ja tammikuussa avattava itsepalvelukioski lyhentävät Vuosaaren Sataman läpimenoaikoja ja tasoittavat ruuhkahuippuja.

Steveco on ottanut marraskuun lopussa käyttöön automaattikaistan Vuosaaren Sataman konttiterminaalin sisäänajon kontrollipisteessä.

Kuski tai ajojärjestelijä tekee sisäänselvityksen netissä truck check Net -palvelussa tai Gatehousen palvelutiskillä ja pääsee ilman odotusta kontrollipisteen läpi suoraan nostoalueelle.

Tammikuun aikana Gatehouseen tulee myös itsepalvelukioski, jossa kuski voi tehdä sisäänselvityksen itse ilman tiskikäyntiä. Nettiselvitys ja Gatehousessa aukaistava kioski tasoittavat ruuhkahuippuja ja yhdessä automaattikaistan kanssa lyhentävät läpimenoaikoja. Pitkällä aikavälillä kyse on selvästä kustannussäästöstä sekä tyytyväisemmistä asiakkaista. Palvelutiskien toiminta jatkuu itsepalvelun rinnalla.

Vuosaaren satamassa noin puolet asiakkaista tekee sisäänselvityksen ennen satama-alueelle ja kontrollipisteelle ajamista. Näistä sisäänselvityksen etukäteen tehneistä automaattikaistaa käyttää jo 70 % - 80 %, joka on siis 35 % - 40 % kaikista Stevecon termaaliin tulijoista.

– Kaikkein sujuvammaksi liikenne sataman sisällä saadaan, kun tehdään pieni etukäteistyö nettipalvelussa, kioskissa tai Gatehousen palvelutiskillä ennen satama-alueelle ajamista, uskoo Jyri Elomaa, joka vastaa Stevecolla konttisatamien tietojärjestelmistä.

• Työelämä