PPO-paikannus seuraa suomalaisen kuusen matkaa maailmalle

PPO-Elektroniikan paikannuslaite on päässyt mukaan mielenkiintoiselle ja pitkälle matkalle seuraamaan suomalaisen kuusen kulkua metsästä maailmalle.

Laukaalaisesta metsästä kaikki alkoi

Torppari Otto Jaakkosen taimikko oli aikoinaan vielä osa Venäjän keisarikuntaa. Siitä alkoi kuusen tarina – kuusen, joka näyttelee pääosaa Ilta-Sanomien huhtikuun alussa käynnistyneessä juttusarjassa. Torppari Otto Jaakkosen jälkeläinen toimittaja Pasi Jaakkonen kertoo jatkokertomuksena, millainen on kuusen matka Laukaan metsästä maailmalle loppukäyttäjänsä luo.

Noin viisi viikkoa kestävän matkan aikana tutustutaan moniin eri alojen ammattilaisiin, jotka huolehtivat kuusesta; sen kaatamisesta, käsittelystä, matkaan saattamisesta ja kaikesta logistiikasta. Juttusarja avaa lukijoille mahdollisuuden seurata läheltä koko ketjua Suomesta Koreaan.

Juttusarja lähti liikkeelle 31.3. Laukaalaisesta metsästä. Paikannusasiantuntijamme Kimmo Konttinen kävi muutamaa päivää myöhemmin Mikkelissä Versowoodin sahalla kiinnittämässä paikannuslaitteen konttiin (lue tästä juttu), jonka sisällä kuusi lähti kohti Saksaa. Ja matka jatkuu edelleen.

PPO-Elektroniikka on rakentanut paikannus- ja seurantaratkaisuja 90-luvulta saakka. Paikannuslaitteemme valvovat muun muassa palveluyhtiö Elker Oy:n konttien ja avolavojen kulkua. Elker käyttää keräyskalustoa tuottajavastuun piiriin kuuluvan sähkö- ja elektroniikkalaiteromun valtakunnalliseen keräykseen.

Kuusen_tarina

Kuvassa: Kuusi lähdössä tässä kontissa kohti Saksaa.

Twitterissä voi seurata matkan edistymistä: #ottojaakkonen.

Lisätietoa mukana olevasta paikannusratkaisusta: PPO-Elektroniikka Oy, Timo Ohtonen tai Kimmo Konttinen, puh. 09 566 0920.

• Kuljetus

• vienti