Blogikirjoitus -

Pertti Kujala: ​IoT:n käyttöönotto edellyttää 5G yhteyksiä. Onko näin?

IoT keskustelu on muutaman vuoden sisällä muuttunut paljon ja epämääräisistä tulevaisuuden suunnitelmista on nyt siirrytty todellisiin IoT käyttötapauksiin. IoT-sovellusten määrä kasvaa räjähdysmäisesti ja esimerkiksi konsulttiyhtiö McKinsey arvioi IoT:n aiheuttavan jopa $11,1 biljoonan vuotuisen talousvaikutuksen 2025 mennessä. Juuri nyt IoT:sta puhuessa esiin nousee ajatus, että IoT edellyttää 5G:n käyttöä, mutta onko näin?

5G ja IoT sidotaan usein yhteen. Monesti minulle on todettu, että käytämme varmasti 5G yhteyksiä, koska olemme toteuttaneet noin merkittävän määrän erilaisia IoT-ratkaisuja.

5G verkkoja rakennetaan nyt kiihtyvällä tahdilla. 5G mahdollistaa erityisesti suurien datamäärien siirron erittäin pienillä viiveillä. Suuret datamäärät ja lyhyet viiveet mahdollistavat muun muassa teollisuudessa laitteiden ja koneiden siirron täysin langattomaan ohjaukseen ja tiedonsiirtoon. Näin nimenomaan silloin, kun sovelluskohde vaatii lähes täysin reaaliaikaisen datansiirron ohjauskeskukseen ja takaisin laitteeseen.

Laitemäärissä IoT:een suurin kasvu tapahtuu kuitenkin erilaisten pienten sensorilaitteiden yleistymisenä. Langattomat sensorilaiteet mahdollistavat olemassa olevien työkalujen ja laitteiden siirtämisen digitalisaation piiriin. Näin ollen laite, josta ei nykyisellään saada mitään seurantatietoa, voidaan helposti ottaa seurannan piiriin ja osaksi digitaalista järjestelmää.

Näissä käyttötarpeissa IoT:n vaatimukset ovat lähes päinvastaiset 5G:n suurelle datansiirtonopeudelle ja lyhyille viiveille. Langattomiin sensoreihin pohjautuvissa IoT-sovelluksissa datamäärä on verrattaen pieni ja useimmiten muutaman minuutin viiveet eivät ole merkityksellisiä. Lisäksi pienemmät datamäärät ja pidemmät viiveet mahdollistavat pitkät käyttöajat langattomille, paristo- ja akkukäyttöisille laitteille.

Näin ollen kattava ja pitkään käytössä ollut 2G verkko on riittävä IoT-ratkaisuihin.Mikäli 2G verkko ei ole käytettävissä, on vaihtoehtona käyttää NB-IoT ja LTE cat M1/2 yhteyksiä. Rajat eri dataverkkogeneraatioiden välillä eivät ole täysin tarkkoja, mutta katsotaan että NB-IoT ja LTE Cat M1/2 ovat siirtymässä osaksi 5G ’aliyhteyksiä’ ja näin ollen niiden katsotaan osaltaan jo olevan osa 5G:tä.

Ajatus siitä, että IoT edellyttää 5G-yhteyksiä on usein esitetty kontekstissä, jossa ajatellaan, että ennen kuin voi toteuttaa omia IoT-ratkaisujaan täytyisi ymmärtää kaikki 5G:stä. Kuitenkin,IoT:nkäyttöönottoa miettiessä tärkeintä olisikeskittyä oman toiminnan pullonkauloihin. Toisin sanoen ratkaisua ei kannata hakea vertailemalla eri teknologioita, vaan miettimällä mikä on se tieto, josta voisimme hyötyä?

Useimmille IoT-ratkaisuille suurin haaste ei ole teknologia, vaan businessmallien ja omien prosessien kehittäminen, ratkaisujen myynti organisaatioiden sisällä ja sen integroiminen yrityksen toimintaan.

Neuvoni onkin: kun lähdet miettimään mikä olisi teille paras ratkaisu, tärkeintä on lähteä liikkeelle vaikka vain pienesti. Älä keskity teknologiaan tai jää odottamaan 5G:tä, vaan potkaise prosessi alkuun. Kun aloitat jostain käyttötarpeesta, opit paljon ja pian tiedät jo paremmin mikä on juuri teille se tärkein tieto minkä IoT voi tarjota. Osaava IoT-kumppani valitsee käytettävät teknologiat ja tuo 5G:n osaksi ratkaisua jos se on tarpeen.

----

Kirjoittaja Pertti Kujala on Haltianin Smart Factory Solutions -liiketoiminnasta vastava johtaja.

Haltian on Oululainen IoT ja tuotekehitysyritys. Haltian on tarjonnut laitevalmistajille maailmanluokan tuotekehitys- ja suunnittelupalveluja vuodesta 2012. Yritys on taustatekijänä monissa kansainvälisissä signature-tuotteissa, joista yksi on Oura-älysormus. Haltianin Specim IQ -hyperspektrikuvauslaitteelle toteutettu suunnitteluratkaisu voitti vuonna 2018 arvostetun Red Dot Design Award -palkinnon.

• innovaatiot
  • teknologia