Moderni johtaja vaalii organisaation monimuotoisuutta

Yritysjohdolta vaaditaan entistä enemmän itsensä likoon laittamista, yhdessä tekemistä ja sosiaalisia taitoja. Moderni johtaja osaa jakaa vastuuta ja turvautuu matalalla kynnyksellä myös ulkopuoliseen sparrausapuun – kaikkea ei tarvitse osata itse.

Inhimillisyyden näyttäminen on avain kehitykseen. Näin uskoo Nordic Progress Oy:n Erkki Lumme, joka peräänkuuluttaa johtajan roolia hyvän ilmapiirin luojana ja kehityksen mahdollistajana.

”Patrioottisen johtajuuden aika on ohi. Työntekijät on saatava keskustelemaan, jolloin he myös tuottavat ideoita. Silloin johtajan kannattaa olla kuulolla ja osallistua.”

Konsulttiyrityksenä aloittanut Nordic Progress on lähes 30 vuodessa kehittynyt boutique-toimistoksi, joka tukee yrityksiä koko henkilöstön elinkaaren kattavin palveluin. Niihin lukeutuvat esimerkiksi avainhenkilöiden suorahaut, soveltuvuusarvioinnit, coaching, outplacement-palvelut ja hallitustyön kehittäminen. Alan suurista toimijoista Nordic Progress erottautuu asiakaslähtöisyydellä ja henkilökohtaisuudella: esimerkiksi rekrytointiprosessin hoitaa alusta loppuun yksi konsultti, joka syventyy aidosti asiakkaan tarpeisiin.

”Suorahaussa myös hakijakokemus on merkittävässä roolissa”, huomauttaa Markus Lumme, joka jatkaa isänsä työtä perheyrityksen toimitusjohtajana marraskuussa 2021. Hänen mukaansa moni ei tule ajatelleeksi, että suorahakukonsultti myy ja markkinoi yritystä niillekin kandidaateille, joiden kanssa haku ei sillä kertaa etene.

”Rekrytointikumppanin käyttö vaikuttaa merkittävästi työnantajamielikuvaan. Mitä parempi prosessi, sen parempi työnantajamielikuva.”

Vahvaa kasvua ja kasvollisuutta

Nordic Progress tunnetaan erityisesti terveydenhuollon, rakennusalan ja päivittäistavarakaupan toimijoiden pitkäaikaisena kumppanina. Yhtiön kahdeksalla rautaisella osaajalla on jokaisella omaa alakohtaista erikoisosaamista. Vahvan myynti- ja markkinointitaustan omaava Markus Lumme on toiminut yhtiössä asiakasrajapinnassa eri rekrytointien ja kehitystyön parissa nyt kolmen vuoden ajan. Hänelle ihmisten tulevaisuuteen vaikuttaminen tuo työhön merkityksellisyyttä. Toimitusjohtajan roolissa hän haluaa vaalia vuosien saatossa hioutuneita prosesseja, sekä tuoda myös uusia tuulia.

”Haemme vahvaa kasvua, uusiakin toimintatapoja ja kasvollisuutta. Toimitusjohtaja on yrityksen tärkeimpiä myynti- ja markkinointihenkilöitä.”

Markus Lumme on monimuotoisuuden puolestapuhuja. Hänen mukaansa suomalaisissa yrityksissä on valtava määrä kyvykkyyttä, jota ei vielä ymmärretä hyödyntää tarpeeksi. Johtajuus koetaan usein yksinäiseksi rooliksi.

”Jaettu johtajuus on yksi hyvä tapa ajatustenvaihtoon, mutta myös ulkopuolinen sparrausapu tai coaching voi olla tässä avuksi.”

• Työelämä

• rekrytointi