Moderni työympäristö on yhteisöllinen

Yhä useamman yrityksen luopuessa perinteisistä toimistohuoneista, työympäristö suunnitellaan työn luonnetta vastaavaksi. Kun työ ei aina vaadi fyysistä läsnäoloa, aitojen kohtaamisten tärkeys työyhteisössä korostuu.

Työpaikka voi parhaimmillaan olla osaajien kohtaamispaikka. Olohuone, jossa ollaan mielellään myös silloin, kun työ ei vaadi fyysistä läsnäoloa. ”Työnantajan on tarjottava sellaiset puitteet, joihin ihmiset mielellään tulevat paikan päälle”, toteaa Kalle Lehtonen Martelalta. Yhtiö räätälöi yrityksille tiloja, jotka tehostavat työskentelyä, inspiroivat ja saavat ihmiset kohtaamaan toisiaan.

Martelan toimiston korkeaan aulatilaan Helsingin Pitäjänmäessä tulvii valoa lasiseinistä. Avotilan modernit huonekalut, viherseinät sekä erilaiset palaveri- ja työskentelytilat kertovat vierailijoille yhtiön tarjoamasta kokonaisvaltaisesta työympäristösuunnittelusta. Tällä suutarilla on itselläänkin kengät.

Keväällä 2018 Martela Oyj:n talousjohtajana aloittanut Lehtonen vaikuttui yhtiön strategiasta monimuotoisten työympäristöjen kehittäjänä. ”Minulle on tärkeää se mitä yritys tekee ja minne se on menossa.” Hän korostaa työn kiinnostavuuden ja haasteellisuuden merkitystä työpaikan valinnassa. Uransa aikana niin IT-alalla kuin puunjalostus- ja kaivosteollisuudessakin vaikuttanut Lehtonen kuvailee Martelan yrityskulttuuria perhemäiseksi yhteisöksi, joka jakaa yhteiset arvot. ”Työn sisällön tärkeys on kasvanut, töihin ei tulla enää vain palkan takia. Digitalisaatio, nopea tempo, tietomäärän lisääntyminen ja työn ja vapaa-ajan sekoittuminen saavat meidät kaipaamaan työn merkityksellisyyttä. Työstä on tavallaan tullut osa sosiaalista elämää”, Lehtonen pohtii.

Työtilan suunnittelu on jatkuva prosessi

Kenen sitten kannattaa miettiä työympäristön kokonaisvaltaista muokkaamista? Lehtosen mukaan kaikkien, pienten ja suurten yritysten. Jopa asianajotoimistot, joissa on perinteisesti totuttu yksityisiin toimistohuoneisiin, ovat muuttumassa moderneiksi työtiloiksi. ”Mitä enemmän ihmisiä, sen sosiaalisempi työympäristöstä tulee tehdä”, Lehtonen kertoo. Suunnittelun alussa keskustellaan siitä, millaisia muutoksia kaivataan ja kuinka paljon esimerkiksi yksityisyyttä tarvitaan. ”Meillä on myös valtavasti toimialakohtaista dataa, jota voimme hyödyntää parhaimpien käytäntöjen löytämiseksi”, Lehtonen lisää.

Työtilan on tarkoitus muuttua samalla kun työkin muuttuu. Seurataan käyttöasteita, hienosäädetään, uudistetaan ja vaihdetaan huonekalut aika-ajoin uusiin. Moderni työnantaja ei enää välttämättä osta työpaikalle omia huonekaluja, joita käytetään vuosikausia, vaan vuokraa huonekalut palveluna tarpeen mukaan.

Virkeyttä ja tehokkuutta

Perinteiseen toimisto ja työpiste -malliin tottuneella Lehtosella itsellään oli totuteltavaa siihen, että töitä tehtiin erilaisissa tiloissa. Muutos kuitenkin kannatti. Kun työskentelytapaan tottuu, sen huomaa olevan tehokkaampaa ja keskittymisen parempaa kuin ennen. ”Töistä myös lähtee virkeämpänä, se on mielestäni iso asia”, Lehtonen sanoo. Hänellä riittää työpäivän jälkeen energiaa vielä yhteiseen aikaan perheen kanssa sekä tennisharrastukseen.

Lopuksi talousjohtaja nostaa esiin kustannuskysymyksen. ”Itseni kaltaisia kavereita aina kiinnostaa myös tehokkuus: saadaanko tällä neliöitä pois? Ja lähtökohtaisesti saadaan, kun tilat ovat tehokkaassa käytössä”, Lehtonen naurahtaa.

• Yritystoimi

• työympäristö