Paperi- ja lahjatuotteita kaikilla herkuilla

Putingin tuotteet saavat hyvälle tuulelle ja herättävät halun ilahduttaa itseä tai ystävää kortilla, muistikirjalla tai kangaskassilla.

Perheyrityksenä 1970-luvulla aloittanut Putinki Oy avasi juuri uudet myyntinäyttelytilat Helsingin Vallillaan. Sisälle astuessa tuntuu kuin olisi saapunut herkkukauppaan: värejä, eläinhahmoja, voimalauseita, metallihilettä, hienovaraista huumoria.

Myyntipäällikkö Kirsi Ala-Kurikka kertoo, että kuluttajat voivat nauttia Putinki-tunnelmasta ja tuotevalikoimasta kivijalkakaupoissa Helsingin Töölössä, Punavuoressa ja Kalliossa, sekä maanlaajuisesti jälleenmyyjien liikkeissä. Verkkokaupan avaaminen yritysasiakkaille on suunnitteilla ensi vuoden puolella.

”Suomalainen Kirjakauppa ja Akateeminen Kirjakauppa ovat olleet tärkeitä asiakkaitamme pitkään”, Ala-Kurikka kertoo. Putingin tuotteita on saatavilla myös yksityisissä kivijalkakaupoissa, kuten Jyväskylän Harjun Paperissa, Porvoon Lelukauppa Riimikossa, Rosebud-kirjakaupoissa Helsingissä ja Turun Rusetissa.

Laatu, kotimaisuus ja erottuvuus valtteina

Putingin tuote, kuten kortti tai lahja, valitaan ajatuksella. ”Asiakkaamme panostavat paketointiinkin – valitsevatpa he sitten uniikin lahjapaperiarkin tai kätevän lahjakassin.”

Yritys tekee yhteistyötä myös suomalaisten kuvittajien ja taiteilijoiden kanssa. Rakastetut Muumit ovat säilyttäneet suosionsa. Rinnalle ovat nousseet muun muassa Mira Malliuksen hauskat eläinhahmot ja Henna Adelin herkät metsäneläimet. Laadukkaita paperituotteita suunnitellaan esimerkiksi Pentikin kauniista kuoseista sekä Touko Laaksosen rohkeista ja taidokkaista Tom of Finland -kuvituksista. Herkkuja valikoimaan etsitään myös maailmalta.

Ketteränä yrityksenä Putinki reagoi trendeihin nopeasti. Niin kävi esimerkiksi pari vuotta sitten, kun bujoilun (engl. Bulletjournaling) suosio kasvoi hetkessä. Siinä tyhjä pistesivuinen vihko tai muistikirja täytetään omilla päivyrimerkinnöillä, to-do -listoilla ja ideoilla, jolloin siitä tulee eräänlainen itse askarreltu ajanhallinnan työkalu. Sivuja tuunataan esimerkiksi piirustuksin ja tekstitarroin.

• Vapaa-aika

• putinki