Vastuullinen kiinteistösijoitusyhtiö kehittää työympäristöjä ihmislähtöisesti

Kiinteistötoimiala on jännittävässä kehitysvaiheessa digitalisaation ja vastuullisuusnäkökulmien määrittäessä vahvasti tulevaisuuden tienviitan. Kiinteistösijoitusyhtiö Antilooppi uskoo pitkäjänteiseen ja ihmislähtöiseen työympäristökehittämiseen.

Työelämän ja toimistomarkkinan muutos on tehnyt tuloaan jo pitkään. Digitalisaation mahdollistamat joustavammat työskentelymallit sekä paine hiilijalanjäljen kutistamiseen ovat saaneet työnantajat pohtimaan fyysisen toimiston merkitystä ja käyttötarkoitusta.

Kiinteistösijoitusyhtiö Antilooppi perustettiin markkinamuutoksen imussa kuusi vuotta sitten. Yhtiössä oivallettiin, että aktiivisesti johdettu kiinteistö menestyy markkinassa parhaiten. Nyt Antilooppi on suurimpia toimistoneliöiden omistajia Helsingissä. Eläkeyhtiö Ilmarisen ja AMF:n omistaman Antiloopin portfoliossa on yli 30 kiinteistöä pääkaupunkiseudulla, arvoltaan 1,4 mrd. euroa. Strategiaan kuuluu tiivis asiakasyhteistyö ja kokonaisvaltainen työympäristökehitys.

”Emme vain osta, kehitä ja myy, vaan rakennamme merkittävää portfoliota pääkaupunkiseudulle. Olemme työympäristömarkkinassa pitkäjänteinen ja pysyvä toimija”, sanoo toimitusjohtaja Tuomas Sahi.

Antilooppi pyrkii luomaan yhdessä vuokralaistensa kanssa ympäristöjä, joissa ihmiset haluavat tehdä töitä, ovat luovia ja tuottavia. Yhdessä tekemistä ja kohtaamisia halutaan vaalia.

”Johtamisen kannalta on tärkeää, että saadaan ihmiset yhteen ja tekemään asioita yhdessä. Siksi työympäristön on oltava houkutteleva.”

Toimistoista hybridiympäristöjä

Antiloopin strategian peruspilareita ovat vastuullisuus, joustavuus ja palvelut – näiden ympärille rakennetaan uusia konsepteja asiakkaita kuunnellen. Yhä useampi kiinteistö on hybridiympäristö, joka tukee yritysten muuttuvia tarpeita joustavasti.

”On kiva huomata miten työntekijälähtöistä työympäristösuunnittelu on yrityksissä. Väitän, että työympäristöt ovat nyt viihtyisämpiä kuin koskaan aiemmin”, toteaa kehitysjohtaja Johanna Sarekoski.

Yksi Antiloopin innovaatioista on POOL-joustotilakonsepti, jonka lupaus on olla yritykselle aina sopiva. POOL tarjoaa pientoimistoja, projekti- ja tapahtumatiloja, luovaa työskentelyä tukevia tiloja sekä uutuutena myös business-loungeja sohvanurkkauksineen. POOL-kohteita on tällä hetkellä viisi, Sarekosken mukaan ensi kesänä uniikkeja kohteita on jo 11.

”POOL on kehitetty siitä lähtökohdasta, että muutoksen ennustaminen on tässä ajassa haastavaa. Tarjoamme tilaa ja palveluita muutoksen tahtiin. Monipuoliset tilaratkaisut ovat myös henkilöstöetu.”

Tuomas Sahi huomauttaa POOL-konseptin tuovan lisäarvoa kaikille Antiloopin asiakkaille.

”Yrityksellä voi olla esimerkiksi 1 000 m² pääkonttori, sen kylkeen voi valita esimerkiksi 500 m² POOL-tilaa joustavalla sopimuksella. Lisäksi saa käyttöön eri kohteiden kokous-, neuvottelu, ja tapahtumatilaa tuntiveloituksella sekä yleisiä työskentelytiloja yksilöiden mieltymysten mukaan.”

Hybridityö tukee hyvin myös vastuullisuustavoitteita. Se on merkittävää, sillä kiinteistöala on yksi suurimpia hiilijalanjäljen tuottajia. Antiloopin POOL-tiloja voi hyödyntää ristiin, jolloin ei enää olla riippuvaisia yhdestä kohteesta ja saadaan aikaan huomattavia päästösäästöjä. Lisäksi POOL-tilat ovat valmiiksi laadukkaasti suunniteltuja, eikä niitä ole tarpeen remontoida usein. Tilojen elinkaari on siten pidempi.

Yhteiskunnallinen vaikuttaja

Antilooppi ei tyydy vain kiinteistöjen kehittämiseen, vaan haluaa vaikuttaa kokonaisiin kaupunginosiin. Helsingin Ruoholahdessa ja Hakaniemessä se on jo suurin kiinteistön omistaja. Omistajuus tuo mukanaan vastuuta.

”Palvelutarjonta vaikuttaa paljon alueen viihtyisyyteen, niin työntekijöille kuin asukkaillekin. Omistamme leijonanosan esimerkiksi Hakaniemen kadunvarren liiketiloista ja olemme tuoneet sinne sellaisia ravintola- ja kahvilapalveluita, joita alueen asukkaat ja työntekijät arvostavat”, Tuomas Sahi kertoo.

Hakaniemen uniikin DNA:n ympärille rakennetaan nyt rouheaa ja urbaania kaupunkikulttuuria. Yhteistä ajatusjumppaa alueen kehittämiseksi tehdään tiiviisti Helsingin kaupungin kanssa. Intressit ovat yhteiset: ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin lisääminen.

• Yritystoimi, yleinen

• aluekehitys