Blogikirjoitus -

Noutolokerikot ovat tulossa säätelyn piiriin – mihin apteekkarin on kiinnitettävä huomiota, kun valitsee noutolokerikkoa

Ihan aluksi: Mihin tarkoituksiin apteekit käyttävät noutolaatikoita

Kuluttajien mieltymys etäkauppaan ja noutolaatikoiden käyttö kasvaa kohisten. Apteekin etujen mukaista on pysyä kehityksessä mukana. Apteekin pitäminen relevanttina etämyynnin kasvaessa vaatii etämyyntipalveluita, joissa asiakkaiden arvostamat asiat kuten palvelut ja tuotteiden hyvä saatavuus korostuvat, mutta jonottaminen ja muut asiakkaiden vähemmän miellyttävät kokemukset minimoituvat.

Apteekki voi helpottaa sekä omaa, että asiakkaan elämää tehokkaalla noutolaatikoston käytöllä. Laatikoston etuna on muun muassa se, että automatiikka muistuttaa asiakasta noutamaan lähetys. Tyypillisimpiä käyttötilanteita ovat mm.

• luontevana osana etäasiakaspalvelua
  • asiakas hakee tuotteet apteekin sulkemisajan jälkeen
  • jälkitoimitukset, jotka muuten täyttävät apteekin hyllyjä ja soittelu asiakkaalle vie aikaa ja hermoja
  • kotitoimitusasiakasta ei tavoiteta
  • säännölliset toimitukset ja erilaiset uusinnat
  • laitosasiakkaat

Noutolaatikoiden sääntely

Tällä hetkellä lääkelaissa tai sen nojalla annetuissa määräyksissä ei ole säädöksiä apteekkien noutolokerikoista. Koska noutolokerikoista ei ole voimassa olevaa sääntelyä, on Fimea ohjeistanut asiasta siten, että noutolokerikon tulisi sijaita apteekin sijaintialueella ja apteekilla tulisi olla tosiasiallinen mahdollisuus varmistua toiminnan asianmukaisuudesta ml. lokerikon turvallisuuden ja säilytysolosuhteiden varmistaminen.

Lääkelakiin on ehdotettu muutoksia edellisen hallituksen esityksellä (HE 295/2018) jotka pääosin vastaavat nykyistä ohjeistusta. Esityksen yksityiskohtaisten perusteluissa kuitenkin tarkennetaan ja todetaan muun muassa seuraavaa:

Lääkeasetuksen 21 b §:ssä säädetään, että apteekkarin on huolehdittava apteekin verkkopalvelun kautta toimitettujen lääkkeiden asianmukaisista säilytys- ja kuljetusolosuhteista. Vastaavaa velvoite tulisi olla säädetty myös noutolokerikkojen osalta, koska niitä käytetään myös muissa vastaavissa lääkkeiden noutamiseen liittyvissä tilanteissa kuin apteekin verkkopalvelusta ostettujen lääkevalmisteiden toimittamisessa asiakkaalle. Lisäksi noutolokerikkojen toiminnassa tulee varmistua noutolokerikon turvallisuudesta.

Noutolokerikko ei ole erillinen lupaa vaativa toimintamuoto (toisin kuin esimerkiksi palvelupiste), vaan yksi tapa tuoda apteekkipalveluja asiakkaille. Se muodostaa apteekin ulkopuolisen lääkevaraston, minkä vuoksi apteekkarin tulee vastata siitä, että noutolokerikon toiminta on järjestetty turvallisella tavalla. Noutolokerikon tulee olla murtoturvallinen, minkä lisäksi apteekkarin tulee pystyä varmistumaan esimerkiksi siitä, ettei noutolokerikossa säilytettäviä lääkevalmisteita ole mahdollisuus peukaloida.

Apteekin noutolokerikon tulee sijaita apteekin sijaintialueella, jotta apteekkari pystyy tosiasiallisesti varmistumaan noutolokerikkojen asiallisesta toiminnasta. Sijaintisääntely perustuu siihen, että noutolokerikko on apteekin yksi palvelumuoto, eikä sen ole tarkoitus korvata apteekkia. Noutolokerikko on siten sidottu apteekin toimintaan.

Uuden hallitusohjelman mukaan eduskunnan käsittelyyn valmistellaan mahdollisimman pian aiemmat apteekkialan uudistamista koskevat hallituksen esitykset. Näin ollen lainsäädäntömuutosten valmistelu jatkuisi em. esitysten pohjalta. Näköpiirissä ei ole poliittista tai muuta syytä noutolokerikon teknisten vaatimusten muutokselle hallituksen vaihtumisen vuoksi.

Mihin apteekkarin on kiinnitettävä huomiota valitessaan noutolokerikkoa?

Sijoituskriteerinä ”apteekin sijaintialue” antaa mahdollisuuden käytännöllisiin ja asiakkaita parhaiten palveleviin ratkaisuihin. Tutkitusti noutolokerikko kaupallisessa tilassa tuo uusia kävijöitä, jotka hyödyttävät samassa tilassa olevia palveluita. Tästä syystä esimerkiksi apteekista erillään olevien kauppojen ja kauppakeskusten kannattaa ottaa apteekin lokerikko tiloihinsa. Kaikki kiinteistöyhtiöt eivät välttämättä asiaa heti ymmärrä, mutta perusteet ovat olemassa ja tutkimus tukee niitä. Apteekin on kuitenkin huolehdittava kuljetuksen ja varastoinnin turvallisuudesta ja näissä asioissa on oltava tarkkana, jotta vältytään ongelmilta.

• Kuljetuksen turvallisuus apteekista noutolokerikolle fyysisen turvallisuuden ja kuljetuksen ripeän toimituksen lisäksi tarkoittaa varastointilämpötilan ylläpitoa koko kuljetuksen ajan. Käytännössä asiallinen kuljetuspakkaus ja lämpötilan mittaus varmistavat tämän.
    • Noutolaatikoston monipuolinen etähallinta ja mm. mahdollisuus varata asiakkaalle lokero ennakkoon apteekin päätteeltä helpottaa lähetysten toimittamista noutolaatikostolle.
  • Lokerikon turvallisuus tarkoittaa käytännössä murto- ja paloturvallisuutta. Puupohjaiset ratkaisut (MDF) eivät täytä vaatimuksia.
    • Markkinoilla olevat puupohjaiset ratkaisut kuten MDF (mm. keittiökaapeissa käytetty levy) eivät ole murtoturvallisia sillä niiden ovet on helppo ja nopea murtaa yksinkertaisilla työkaluilla, esimerkiksi meisselillä. Lisäksi MDF-levy materiaalina palavaa ja kolmanneksi huonointa paloturvallisuusluokkaa D (paloturvallisuusstandardi EN 13501–1). Sähkölaitteita ja elektroniikkaa sisältävä MDF-laatikosto on jo itsessään paloturvallisuusriski.
    • Teräs on ainut laatikoston materiaali, joka käytännössä täyttää sekä murto- että paloturvallisuusvaatimukset. Se on oikein suunniteltuna murtoturvallinen ja materiaalina täysin palamaton (paras A1 paloluokitus).
  • Säilytysolosuhteiden varmistaminen. Tämä tarkoittaa lämpötilan jatkuvaa ja luotettavaa mittausta ja mittaustulosten tallentamista koko laatikostolle, sekä valmiutta laatikoston lämpötilan ylläpitoon (lämmitys ja mahdollisesti jäähdytys). Mikäli laatikoston kautta halutaan toimittaa kylmäsäilytyksen vaatimia tuotteita, on siinä oltava erillinen kylmälokero, tai useampi ja niille oma lämpötilan seuranta ja tallennus.
    • Paras tapa varmistaa säilytysolosuhteet on se, että laatikoston lämpötilan mittaus ja lämmitys (jäähdytys poikkeustilanteissa) ovat laatikostossa valmiiksi sisäänrakennettuina ja valmistajan testaamana. Jälkeenpäin tapahtuvat lisäykset ovat hinnakkaita eivätkä välttämättä toimi teknisesti puhumattakaan että ne täyttäisivät vaatimukset.

Oikein mukavaa syksyn alkua!

Kari