Pohjalliset auttavat jalkoja jaksamaan

Ympäristö ja elämäntavat pistävät tuki- ja liikuntaelimistömme koville. Tärkeintä jalkojen hyvinvoinnin kannalta on jalkaterän lihaksiston hyvä kunto. Pohjalliset ovat usein tarpeen aktiiviliikkujille ja paljon jalkojen päällä oleville ihmisille, sillä laadukkaatkaan kengät eivät aina riitä varmistamaan jalkojemme hyvinvointia. Pohjallisella voidaan myös ohjata jalan virheasentoa oikeaan suuntaan.

Pohjallinen tukee jalkaa, vaimentaa iskuja ja lisää kengän mukavuutta. Pohjallinen auttaa myös ennaltaehkäisemään ylirasitustiloja ja välttämään lieviä kipuja.

”Kantapään ja päkiän välillä on usein kuormitusta, ja pohjallinen auttaa tasaamaan ja ehkäisemään jalan kipeytymistä. Pohjallisen tärkeimmät tehtävät ovat kuormituksen tasaamisen lisäksi iskun vaimennus”, kertoo Respecta Oy:n jalkaterapeutti Matti Luhtala.

Pohjallisella voidaan myös ohjata jalan virheasentoa oikeaan suuntaan. Jos jalan lihaksisto on kunnossa, pohjallisille ei ole tarvetta. Suurella osalla suomalaisia jalkaterän pienet lihakset eivät ole niin hyvässä kunnossa kuin pitäisi, mikä aiheuttaa asentovirheitä ja kipua jalassa.

Usein syynä kipuihin ovat vääränmalliset, kuluneet tai liian pienet kengät, jotka altistavat jalkaterän virheasennoille ja kivuille laajemminkin. Luhtalan arvion mukaan jopa 60–70 prosenttia aikuisista valitsee epäsopivat, esimerkiksi liian lyhyet tai kapeat kengät.

”Tärkein asia jalkojen hyvinvoinnin kannalta on jalkaterän lihaksiston kunnossa pitäminen. Ongelmien ilmetessä kannattaa kääntyä alaraajoihin erikoistuneen fysioterapeutin tai jalkaterapeutin puoleen. Terapeutin laatimalla harjoitusohjelmalla saadaan jalkaterän lihaksisto kuntoon”, Luhtala neuvoo.

Sopiva pohjallinen löytyy kokeilemalla

Monet paljon liikuntaa harrastavat aktiiviliikkujat käyttävät pohjallisia harjoittelun tukena. Luhtala kehottaa kuuntelemaan kehoa, sillä tukien avulla ei kannata jatkaa harjoittelua kivusta välittämättä.

”Rasitustilat tulevat paitsi liian paljosta liikkumisesta, myös jalkaterän ja nilkan liiallisesta kuormituksesta. Kipu ilmoittaa liikkujalle, että nyt täytyy pitää taukoa ja rauhoittaa tilanne.”

Valmispohjalliset on suunniteltu tukemaan jalan kolmea perustyyppiä: korkea-, normaali- ja matalakaarista jalkaterää. Jokaiselle jalan perustyypille suunnitellussa pohjallisessa on huomioitu kyseisen jalkatyypin erityistarpeet. Luhtala varoittaa luottamasta liikaa valmistajien markkinointilupauksiin – varmin tapa löytää sopivat pohjalliset on kokeilla, mikä pohjallinen tuntuu jalassa hyvältä.

”Omaan jalkatyyppiin sopiva pohjallinen löytyy parhaiten sovittamalla ja tunnustelemalla. Valittaessa pohjallisia liikunta- ja työkenkiin, kannattaa kääntyä asiantuntevan henkilökunnan puoleen.”

On hyvä muistaa, että valmispohjalliset eivät ole hygieniasyistä pitkäikäinen tuote, vaan ne on tarpeen uusia kauden vaihtuessa, eli joka talvi ja kesä.

Yksilölliset tukipohjalliset asiantuntijan avulla

Yksilöllisesti valmistettavat tukipohjalliset hankitaan alaraajaongelmiin perehtyneen asiantuntijan tutkimuksen ja arvion perusteella. Yksilöllisten tukipohjallisten tarkoituksena on joko tasata jalkapohjan kuormitusta ja vähentää kiputiloja tai ohjata alaraajojen biomekaniikkaa kohti normaaleja liikemalleja.

Kuormitusta tasaavia yksilöllisiä tukipohjallisia tarvitsevat yleensä erityisryhmät, kuten diabeetikot ja reumaatikot. Toiminnallisen tukipohjallisen tarpeen taustalla voi olla esimerkiksi nilkkanivelen tai jalkaterän pronaatio-ongelmat, jolloin puhutaan yli- tai alipronaatiosta. Kyse ei ole varsinaisesta virheasennosta, vaan jalan rakennetyypin perusominaisuudesta, joka voi joskus altistaa muille ongelmille, kuten selkä- ja polvikivulle tai varvasongelmille.

”Yksilöllisiä tukipohjallisia tarvitaan myös voimakkaan, esimerkiksi kantapäässä esiintyvän kivun hoidossa. Erityisryhmillä tukipohjallisten käyttö on jatkuvaa, kun taas kipua hoidettaessa tukipohjallisia käytetään niin kauan, kunnes kipu on saatu loppumaan”, Luhtala kertoo.

Respectan asiantuntijan noin 30–40 minuuttia kestävässä alaraaja-arviossa tehdään muun muassa nilkan ja jalkaterän liike- ja asentotutkimukset, minkä jälkeen päätetään, miten kipua lähdetään hoitamaan. Yksilöllisiä tukipohjallisia valmistettaessa kiinnitetään huomiota siihen, miten kenkä ja pohjallinen toimivat yhdessä.

”Jalkineet ja tukipohjalliset on aina sovitettava yhdessä, sillä ne muodostavat toiminnallisen kokonaisuuden. Tarvittaessa tukipohjallisiin tehdään vielä käyttöönoton jälkeen korjauksia”, toteaa urallaan parituhatta yksilöllistä tukipohjallista ja jalkinetta valmistanut jalkaterapeutti Matti Luhtala.

• tukipohjalliset
  • virheasennot