Nopeammin – helpommin – turvallisemmin

Mistä onkaan kyse? No lähimaksamisesta tietenkin!

Olen koekäyttänyt Säästöpankin lähimaksukorttia kesäkuusta lähtien ja valikoin nykyisin ostopaikkani sen mukaan, missä voin maksaa ostokseni turvallisesti, helposti ja nopeasti.

1.Turvallisemmin

Lähimaksaminen perustuu sirumaksamiseen, tarkemmin sanoen NFC-tekniikkaan, jossa käytetään maksukortin sirun ja maksupäätteen välistä suojattua dataliikennettä.

Lähimaksaminen on mahdollista vain alle 25 euron ostoksille. Pin-tunnusta ei tarvitse näppäillä, eikä urkkijoilla ole enää mahdollisuutta saada selville kortin tunnuslukua.

Jos ostokset ylittävät 25 euroa, pitää pin-tunnus näppäillä ja olla siinä vanhaan tuttuun tapaan huolellinen (eli peittää näppäily toisella kädellä tai vaikka lompakolla), jotta ulkopuolisilla ei ole mahdollisuutta saada haltuunsa kortin tunnuslukua. Maksupääte voi turvallisuussyistä satunnaisesti pyytää pin-tunnuksen näppäilyä myös alle 25 euron ostoissa.

2. Nopeammin

Kun pankkikortit tulivat joskus viime vuosituhannella, maksutapahtuma kortilla kesti useita minuutteja. Korttimaksut käsiteltiin erityisellä korttimankelilla, joka joskus myös mankeloinnin lisäksi viipaloi ja pilkkoi kortteja. Ennen kortin mankelointia korttimaksulomakkeelle kortti piti tietysti tarkistaa manuaalisesti varoituslistalta, monisivuiselta paperiversiolta.

Huh huh, kuulostaa vaivalloiselta ja aikaa vievältä.

Nyt maksutapahtuma on ohi parissa sekunnissa: kortti pidetään 1 - 2 sentin päässä maksupäätteestä kunnes laite kuittaa maksun tapahtuneen ja käskee poistaa kortin. Maksutapahtuma ei kuitenkaan voi tapahtua vahingossa, sen verran vakaasti ja liki maksupäätettä korttia on pidettävä.

3. Helpommin

Maksaminen lähimaksukortilla on yhtä helppoa kuin bussilla kulkeminen. Kuka voisikaan enää kuvitella vaivaavansa kuljettajaa maksamalla matkansa rahalla? Matkalipun vilautus ja ystävällinen hymy kuljettajalle, samalla reseptillä mennään lähikaupassakin.

Erityisen helppoa maksaminen on isoissa yleisötapahtumissa, jossa väliajalla haetaan evästä tai juomia liian harvoilta noutopisteiltä. Ihmiset tungeksivat kilvan eikä riittävää rauhaa pin-tunnuksen turvalliselle näppäilylle ole. Urheilusta käy siis penkkiurheilijan tauot – citius, altius, fortius!

Toivottavasti innostumiseni lähimaksamiseen tarttui sinuunkin! Tammikuusta alkaen vuosiuusittavat Säästöpankin kortit sisältävät uuden turvallisen, helpon ja nopean ominaisuuden. Voit tilata joulu- ja tammikuun aikana ominaisuuden maksutta korttiisi, mikäli et malta odottaa seuraavaan vuosiuusintaan.

Lue myös: Satun blogi Kortti on enemmän kuin käteinen raha

Kirjoittaja Satu Saari toimii Liedon Säästöpankin koulutustehtävissä sisäisen osaamisen kehittäjänä. Säästäminen ja sijoittaminen on Satun ominta alaa, mutta myös päivittäisasioinnin sekä maksuliikenteen jatkuva kehitys "pitää sammaleet poissa rattaista".

• kortti
  • kuluttajat
  • uudet tuotteet ja palvelut
  • lähimaksaminen