​Asiakkaan luona: Syntynyt Iisalmessa, katse maailmalla

Uudessa juttusarjassa pistäydytään Säästöpankin yritysasiakkaiden luona. Ensimmäisenä esitellään iisalmelainen Profile Vehicles, joka on viime vuosina tehtaillut uusia ennätyksiä liikevaihdossa ja toimitettavien ajoneuvojen määrissä. Yhtiö on tunnettu Suomessa ja maailmalla etenkin erikoisvarustelluista ambulansseistaan. Autoista yli 90 prosenttia on ambulansseja ja loput muita erikoisajoneuvoja: Iisalmessa valmistetaan muun muassa erikoispoliisiautoja rikostutkintaan, lisäksi tehdään erikoisautoja keskosille tai ylipainoisille potilaille. Vierailupäivänä Iisalmesta lähti kahdeksan autoa lähiseudulle. (Kuvassa vas. toimitusjohtaja Marko Repo, Optian yritysrahoituspäällikkö Jari-Pekka Raatikainen ja talousjohtaja Mikko Rajamäki).

Voimakkaasti kasvaneen Profile Vehicles Oy:n liikevaihto on kasvanut kolmen viime vuoden aikana lähes 90 prosenttia 32,6 miljoonaan euroon (2014). Viime vuonna se teki yli 550 ajoneuvoa ja henkilöstöä sillä on noin 150. Lukuisissa kilpailuissa palkittu yritys toimii kilpailuilla markkinoilla, mutta on erottautunut kilpailijoistaan – kiitos teknologiavalintojensa, omien innovaatioidensa sekä strategisten kumppanuuksiensa.

- Viime vuosina kasvu on ollut nopeaa, viime vuonnakin 26 prosenttia. Meistä on tullut yksi kansainvälisimmistä ambulanssinvalmistajista maailmassa. Teemme autoja Lähi-itään, Pohjois-Afrikkaan, Aasiaan ja kaikkialle Eurooppaan – ja olemme markkinajohtaja myös monessa maassa. Suomen lisäksi esimerkiksi Norja on ollut meille pitkään vahva maa, sinne on tehty lähes tuhat autoa vuosien varrella, kertoo toimitusjohtaja Marko Repo.

Päätökset tehdään Iisalmessa
Yrityksellä on kolme valmistavaa tehdasta. Unkarissa tehdään tänä vuonna parisen sataa, Iisalmessa noin 150 ja Virossa noin 70 ajoneuvoa. Suomeen näistä jää 60–70 ajoneuvoa. Yrityksen päätehdas kuitenkin on ja pysyy Iisalmessa. Siellä ovat kaikki ajoneuvojen teknologia ja sen ympärillä oleva suunnittelu – ja siellä tehdään tärkeimmät päätökset. Lisäksi yritys työllistää ja käyttää runsaasti alueen palveluita.

- Unkarin sivuliikkeemme on kasvanut nopeasti kannattavaksi ja tuo jo Iisalmeakin suuremman osuuden. Töitä on tehty pirusti, että laatu on kolmessa maassa yhtä hyvää ja että prosessit ja muut toiminnot on harmonisoitu. Mutta juuret pysyvät vahvasti kotiseudullamme. Iisalmesta muistuttaa myös kaksi I-raitaa jokaisen yhtiön tekemän auton konepellissä. Autoja työstetään täällä kahdeksan päivää: yksi työpäivä per työvaihe, Repo sanoo.

Suomessa ambulansseja on tällä hetkellä noin 500. Kun suomalaisten ambulanssien keski-ikä on viisi vuotta, jossain muualla voidaan ajaa huomattavasti vanhemmillakin ajoneuvoilla.

- Vuoteen 2012 asti kunnat vastasivat sairaankuljetuksesta Suomessa. Laatu vaihteli suuresti. Nykyään uusi terveydenhuoltolaki edellyttää tasapuolista laatua koulutus- ja välinemielessä ja ambulanssien testaus on perusteellista. Puhutaankin kuljetuksen sijaan ensihoidosta, joka on tärkeä osa hoitoketjua. Hoidon taso ja hoitovälineet ovat parantuneet hurjasti, mutta ala kehittyy yhä harppauksin. Autojen hoitolaitteiden varustustaso on itse asiassa sama kuin tehohoitoyksikössä, paitsi ettei autossa tehdä kirurgisia toimenpiteitä, Repo muistuttaa.

Ambulanssit ovat muuttuneet merkittävästi
Nyky-ambulanssit mahtuvat henkilöautoluokkaan, vaikka moottorin koko ja uusien turvavarusteiden määrä ovat jatkuvasti kasvaneet. Käytettävien materiaalien täytyy olla kevyitä ja siksi autoissa käytetään jopa hiilikuituja ja kevyitä komposiittimuoveja. Auton sisällä käytetään yhtiön omia moduuleita.

Autot eristetään niin että ne sopivat kylmään pohjoiseen tai kuumaan etelään. Samat eristeet sopivat äärimmäisiin lämpötiloihin, mutta kuumissa maissa panostetaan lisäksi ilmastointilaitteisiin ja Pohjolassa lämmityslaitteisiin. Asiakkaat voivat tehdä tarjouspyyntöön hyvinkin tarkat speksit sen suhteen, mitä autossa tulee olla.

- Autoissa on valtavasti älykästä elektroniikkaa. Välineet keskustelevat auton sisällä bluetoothin kautta keskenään, auto antaa tietoja canbus-järjestelmän kautta ja me yhdistämme sitä auton varusteisiin. Hoitolaitteet ovat yhteydessä sairaalaan tai lääkäriin. Yleensä rauta tulee muualta ja itse teemme sovellukset, missä tarvitaan hyvin korkeatasoista tietotaitoa järjestelmistä, Repo kertoo.

Kansainvälistyminen
Yritys aloitti vuonna 1982 pienenä yrityksenä, jonka nimi oli Iisalmen autokoritehdas. Pian se oli Suomen suurin ambulanssien valmistaja ja kasvun rajat tulivat vastaan. Systemaattisemman tuotteiden viennin myötä nimi vaihtui kymmenen vuotta myöhemmin.

- Ensimmäiseksi aukesi Itä-Saksaan väylä. Saksalaiset autot tuotiin Iisalmeen, lisävarusteltiin ja sitten kärrättiin takaisin. Vaikka kansainvälistyminen oli alusta asti selkeä suuntamme, markan devalvaatio 1990-luvun alussa räjäytti kysynnän. Yhdessä yössä kallis auto olikin edullinen, Repo muistelee.

Eri maissa vaihtelevat paitsi autojen varustelutarpeet, niin ostoprotokollakin. Eteen tulee tullausasiaa, kansainvälisiä kaupan koukeroita ja rutkasti byrokratiaa. Lisäksi kilpailutukset ovat nopeita, niiden luonne vaihtelee ja joka käänteessä tarvitaan runsaasti dokumentaatiota. Globaalin myyntiryhmän kanssa pidetäänkin aktiivisesti yhteyttä, fyysisesti ja virtuaalisesti.

Tarjouksesta valmiiseen ratkaisuun
Repo ja talousjohtaja Mikko Rajamäki kertovat, että yrityksen rahoituksen tarpeet ovat muuttuneet viime vuosina merkittävästi. Aiemmin esimerkiksi Suomessa kunta osti oman auton ja teetti siihen sen jälkeen lisävarustelut. Nykyään taas sairaanhoitopiirit ostavat valmiin auton, eli kokonaispaketin. Valmiit autot viedään asiakkaalle asti.

Yksi ambulanssi maksaa noin 150 000 euroa. Yhtiö maksaa alustan, palkat, materiaalit ja autot – eli kaiken siihen asti, että asiakas maksaa koko laskun. Kun tilattuja autoja voi olla 30 ja asiakkaan mieli muuttua matkalla, niin näistä voi tulla raskaitakin prosesseja.

- Nopeaa reagointia tarvitaan: tarjouspyyntöön pitää vastata nopeasti niin, että rahoitus on tarkasti laskettu. Kun näitä kilpailutuksia tulee useita päällekkäin ja eri puolilta maailmaa, niin käyttöpääoma voi muodostua ongelmaksi – maksuhan tulee meille jälkijättöisesti.

Rahoitusta tarvittu yhtiön kasvaessa
Talousjohtaja Rajamäki kertoo, että valuutat, varsinkin Unkarin forintin ja euron välinen suhde on yritykselle keskeinen asia.

- Saamme kansainvälisenä kasvuyrityksenä käyttöpääomarahoitusta isommille projekteille. Normaali luottolimiittirahoitus Unkarin myötä on helpottanut päivittäistä elämäämme. Termiinit ja muut valuuttakaupan johdannaiset ovat pienessä roolissa, enemmän vaikuttaa missä ja milloin laskutamme eurosta forinttiin.

Rahoitustarpeiden kasvun ja kaupoissa sitoutuvan pääoman takia pankit ovat mukana monessa ulkomaankaupan käänteessä. Kauppoihin liittyviä takauksia ja rahoitusta hoitaa paikallinen Säästöpankki, Optia. Sopimusrahoitusta hoidetaan Finnveran avulla.

- Ykköspankkimme Optian kanssa on kuljettu ja kasvettu rinnakkain. Yhteistyö on sujunut loistavasti. Paikallisuus näkyy positiivisesti päätöksenteossa ja byrokratia on pienempää. Olemme olleet todella tyytyväisiä, sanovat Repo ja Rajamäki lopuksi.

Teksti: Teemu Salmi

• yritykset