​EKP elvyttää lisää – millä seurauksilla?

EKP antoi torstaisessa lehdistötilaisuudessa vahvoja viitteitä siitä, että jo maaliskuussa keskuspankki olisi valmis lisäämään rahapoliittista elvytystä.

Säästöpankkien Varainhoidon johtaja Petteri Vaarnanen muistuttaa, että viime aikainen lasku inflaatio-odotuksissa ja raaka-ainehintojen romahdus ovat osaltaan lisänneet painetta EKP:n suuntaan.

- Tapansa mukaisesti EKP toimii myöhässä ja markkinat pettyivätkin jo joulukuussa EKP:n toimenpiteiden laajuuteen. Odotukset olivat silloin suuret ja nyt keskuspankki jälleen kasvattaa markkinoiden odotuksia elvytyksen osalta.

Osakemarkkinoilla uutinen otettiin positiivisesti vastaan ja korot laskivat voimakkaasti EKP:n kokouksen jälkeen. Saksan kahden vuoden korko kävi jo uudessa ennätyslukemassa noin -0,45 prosenttiyksikössä.

- Asuntovelallisille tämä uutinen on siinä mielessä merkityksellinen, että korkojen nousua tuskin tullaan näkemään pitkään aikaan, jopa useampaan vuoteen. Itse asiassa markkinat hinnoittelevat tällä hetkellä, että kolmen kuukauden euribor-korko syyskuussa 2018 on vielä negatiivinen. Matala korkotaso ja raaka-ainehintojen lasku tukevat kuluttajaa muutenkin kuin velanhoitokustannusten kautta. Suomessa esimerkiksi suuret kaupan keskusliikkeet ovat kilpaa julkaisseet hinnan alennuksia, mikä osaltaan tukee kuluttajien ostovoimaa.

Vaarnanen muistuttaa, että rahapoliittinen elvytys ei ole pelkästään EKP:n asialistalla, vaan myös Englannin ja Yhdysvaltojen keskuspankit joutunevat harkitsemaan tulevia koronnostoja aikaisempaa tarkemmin. Kiinan keskuspankki on lisännyt likviditeettiä markkinoilla kuluneen viikon aikana.

- Nämä tekijät luonnollisesti ovat rauhoittava uutinen osakesijoittajille. Keväästä tuleekin valoisampi kuin mitä vuoden alkuviikot ovat osoittaneet.

Teksti: Teemu Salmi

• talous