​Miten vuosi 2015 meni Säästöpankeilla?

Säästöpankkiryhmän ja Säästöpankkien tulokset julkaistiin viime viikolla. Katsoimme tarkemmin kolmen Säästöpankin kuulumisia numeroiden takaa.

Aito Säästöpankissa kasvua ei ole haettu säästökuureilla
Pirkanmaalla toimivan Aito Säästöpankin toimitusjohtaja Pirkko Ahonen toteaa, että hyvän tuloskunnon takana ovat onnistumiset kaikilla liiketoiminta-alueilla niin kasvun, tuloksenteon kuin kehittämispanostustenkin suhteen.

- Kasvu on tullut nimenomaan palvelujen kehittämisen sekä asiakkaisiin ja henkilökuntaan panostamisen kautta, ei säästökuurien avulla, hän muistuttaa.

Viime vuoden aikana yli 3 000 uutta asiakasta valitsi pankikseen Aito Säästöpankin.

- Tämä tarkoittaa yli tuhatta meidän avullamme toteutunutta unelmaa uudesta kodista. Tuhansia ihmisiä, joille onnistuimme räätälöimään juuri heille sopivan sijoitussuunnitelman. Asiakkaita, jotka testasivat palvelumme laatua ja nopeutta. Se, että meillä joustetaan ja kuunnellaan asiakasta, ja että henkilökuntamme voi hyvin ja on sitoutunutta työhönsä, näkyy asiakasvirran kasvuna, Ahonen iloitsee.

Aito Säästöpankin kaikki konttorit palvelevat asiakkaita tarpeen mukaan aamu- ja ilta-aikoina. Palvelutarpeissa ja -ajoissa tapahtuviin muutoksiin reagoidaan jatkossakin nopeasti.

- Meidät tunnetaan paikallisesta pankkipalvelusta, jossa ihminen kohtaa ihmisen. Asiakastyytyväisyys ja asiakkaan palvelujen ajantasaisuus ovat tekemisen keskiössä: jokainen on meille premium-asiakas.

- Laajennettuamme Kauppakadun konttorin aukioloaikaa ovat kaikki ilta-ajat olleet järjestäen käytössä. Haluamme tarjota asiakkaille vapaita palveluaikoja silloin, kun käynti pankissa sopii heidän kalenteriinsa. Sähköinen ajanvaraus mahdollistaa sen, että ajan voi varata kotisohvalta suoraa tutun palveluneuvojan kalenteriin silloin, kun tarvetta asiantuntijan neuvoille ilmenee, Ahonen sanoo.

Henkilöstömäärä on pankissa kasvanut viimeisen kolmen vuoden ajan.

- Kaikissa asiakkaan elämänvaiheissa mukana oleminen onnistuu vain, jos meillä on tarjota jokaiseen vaiheeseen sopivat, kokonaisvaltaiset ratkaisut. Säästämisen ja perhejuridisten kysymysten lisäksi olemme asiakkaidemme kumppani elämän isojen hankintojen ohella myös talouden pienempien rahoitustarpeiden kohdalla. Jatkossa palvelemme entistä laaja-alaisemmin myös pirkanmaalaisia yrityksiä ja yrittäjiä.

Aito Säästöpankin konttorit eivät hiljene kesälläkään, sillä pankki palkkaa jälleen kesäajaksi 14 opiskelijaa kesätöihin. Kesätyöntekijöille pystytään tarjoamaan töitä myös talviaikaan opintojen lomassa.

Juhlavuosi meni Turussa mukavissa merkeissä
Turun alueella toimivan Liedon Säästöpankin 120-vuotisjuhlavuotta kuvasi myönteinen kehitys.

- Laajamittaisen uudistusprojektin ansiosta Säästöpankeissa henkilö- ja yritysasiakkailla on käytössään monipuolisempi verkkopankki ja Sp-mobiilipankki , lähimaksamisen mahdollistava maksukortti, sähköinen ajanvaraus kellon ympäri sekä uusi puhelinpalvelu. Asiakas voi asioida mobiilisti periaatteessa missä ja milloin tahansa. Mobiilipalveluamme täydentää Liedon Säästöpankissa lisäksi poikkeuksellisen laaja yhdeksän konttorin verkosto seitsemällä paikkakunnalla, kertoo toimitusjohtaja Jussi Hakala.

– Asiakas voi esimerkiksi tehdä sähköisen ajanvarauksen Oman Talouden Tuokioon, joka kasvattaa suosiotaan ja saa asiakkailtamme lähes poikkeuksetta hyvää palautetta. Siinä asiakkaamme saa vinkkejä taloutensa hallintaan sekä tulevaisuutensa turvaamiseen.

Vuosi sitten muodostettu Säästöpankkien yhteenliittymä mahdollistaa Säästöpankeille aiempaa edullisemman ja pidemmän varainhankinnan rahamarkkinoilla, minkä ansiosta myös Liedon Säästöpankki voi tarjota asiakkailleen kilpailukykyisiä tuotteita aina yksityisasiakkaan asuntoluotoista yritysten rahoitusratkaisuihin, hän muistuttaa.

– Jaamme vuosittain osan voittovaroistamme hyväntekeväisyyteen säästöpankkien alkuperäisen ajatuksen mukaan. Myös yritysten luotonannon kasvun kautta tuemme paikallista hyvinvointia ja tarjoamme yrityksille mahdollisuuksia luoda uusia työpaikkoja alueellemme, kertoo Hakala.

Asiakkaan ääni kuuluu Nooa Säästöpankissa
Pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä toimiva Nooa Säästöpankki uudisti viime vuonna useita konttoreita.

- Uskomme fyysisen kohtaamisen paikkoja tarvittavan myös tulevaisuudessa. Myös viime vuonna luomamme Pop Up -konttorikonsepti otettiin lämmöllä vastaan ja aiomme jatkossakin Pop upahdella sopiviin paikkoihin. Tulemme mielellämme tapaamaan asiakasta myös kotiin tai työpaikalle, jos se hänen arkeensa paremmin sopii. Emme halua työntää asiakkaita omista lähtökohdistamme johonkin palvelukanavaan, vaan tarjoamme laajan mahdollisuuden lisätä taloudellista levollisuutta – kotikäynnistä mobiilipalveluihin, sanoo toimitusjohtaja Tommi Rytkönen.

Nooa Säästöpankki jatkaa palvelujensa kehittämistä asiakkaiden toiveiden mukaisesti.

- Kehitämme palveluitamme edelleen niin, että pystymme tarjoamaan palveluitamme entistä pidempään kaikissa palvelukanavissa. Henkinen tavoitteemme on olla läsnä aamukahdeksasta iltakahdeksaan, siellä ja siten kuin asiakas kulloinkin valitsee. Nooa Säästöpankkia kehitetään asiakaspalautteen perusteella ja osallistamme asiakkaat pankin kehittämiseen jatkossakin. Pankkien kuuluu joustaa ihmisen arjessa, ei toisin päin. Asiakas on kaiken toiminnan ja kehityksen keskiössä, Rytkönen lupaa.

Tänä vuonna pankki keskittyy erityisesti asiakkuuksien kehittämiseen sekä asiakkaiden pankkikokemuksen parantamiseen. Kasvua haetaan kaikilla keskeisillä toiminnan alueilla: pääkaupunkiseudun asuntorahoituksesta, säästämisen ja sijoittamisen palveluista sekä yrittäjäpankista.

Aito Säästöpankin tulostiedote
Liedon Säästöpankin tulostiedote