​Mökkien suosio pitää pintansa

Jopa kolmen miljoonan suomalaisen on arvioitu mökkeilevän. Vapaa-ajan asumisen kautta kaupungissa kasvaneillekin syntyy suhde maaseutuun ja luontoon. Asuntokaupan ammattilaiset Säästöpankkiryhmässä uskovat, että mökkeily pitää Suomessa pintansa. Samalla he näkevät, että mökkeily muuttaa luonnettaan: perusmökkeilyn rinnalle tulee uudentyyppisiä muotoja.

Perinteisen järven- tai merenrantamökkeilyn rinnalle rakennetaan mökkejä nyt voimakkaasti myös matkailukeskuksien yhteyteen. Lisäksi tietty varustelutaso alkaa olla jo itsestäänselvyys. Sähköt eivät enää ole ylellisyys kesämökeilläkään, enemmänkin käytännön tarve, kun monella mökkeilykausi on pidentynyt ympärivuotiseksi vapaa-ajan asumiseksi.

Mökkikauppa muuttaa muotoaan
Hannu Hietala (LKV) on Sp-Koti-yrittäjä ja kiinteistövälittäjä Oulusta. Mies on seurannut mökkikauppaa jo pitkään ja näkee siinä selviä muutoksia.

- Laadukkaat kakkoskodit kiinnostavat yhä enemmän. Hyvä on entistäkin parempi ja kiinnostavampi – heikompikuntoinen taas yhä vaikeampi myytävä, kysyntää kun ei oikein ole. Hyvin varustelluista kakkoskodeista löytyvät kaikki varsinaisen ykköskodin mukavuudet – mukaan lukien ja varsinkin – toimivat etätyöyhteydet.

Hietalan mukaan mökkikauppa on paikka paikoin Suomessa hiljentynyt. Monet ovat siksi siirtäneet mökkejään myynnin sijaan vuokralle, pääosin hyvällä menestyksellä. Siksi merkittävää hintapudotusta ei ole nähty.

- Suomi on pitkä maa, jossa mökkikauppakin käy hieman eri tahtiin. Maan arvo vaihtelee, esimerkiksi etelämpänä ja vesistöjen lähellä maan hinta nousee. Kun mökit siirtyvät nuoremmille sukupolville, välttämättä kysyntää ei löydy enää joka puolelle. Kuivanmaan mökin myyminen kaukana yhteyksistä voi olla vaikeaa, vaikka mukavuudet löytyisivätkin. Tosin metsästys ja virkistyskalastus tuovat erämaamökeillekin kysyntää.

Mökkikaupan voi estää epärealistinen pyyntihinta – vuokraaminen yhä suositumpaa
Hietalan mukaan mökkikaupan esteenä on usein omistajien liian optimistinen kuva kysynnästä ja erityisesti myyntihinnasta.

- Välittäjille tietyt mökit voivat olla aika työläitä hoidettavia ihan ajan käytönkin kannalta: voi viedä rutkastikin aikaa käydä sitä esittelemässä kuivanmaan mökkiä hankalien yhteyksien päässä. Siksi monet välittäjät haluavat myydä vain niitä mökkejä, joita he tietävät ostajien haluavan. Mökeissä, niin kuin asuntokaupassakin, joskus hinnat ja kysyntä vaihtelevat voimakkaasti.

Hietalan mukaan paikoissa, jossa mökkikauppa on ollut tahmeampaa, vuokraaminen on osoittautunut omistajilleen kannattavaksi vaihtoehdoksi. Moni käyttäjä haluaa ostamisen sijaan vuokrata mökin lomalleen esimerkiksi laskettelukeskuksissa.

- Mökin vuokraaminen voi olla kannatettava vaihtoehto nauttia vapaa-ajasta. Siitä hyötyvät sekä omistaja ja vuokraaja.

Mökkikaupassa on kaksi myyntisesonkia
Hietala näkee mökkikaupassa kaksi selvää myyntisesonkia. Kesällä parhaiten liikkuvat kesämökit: vapusta juhannukseen ja sitten uudelleen elo-lokakuussa. Vapaa-ajanasunnot hiihtokeskusten ja aktiviteettien lähellä taas liikkuvat parhaiten marraskuusta vappuun.

- Talvipaikoissa ei välttämättä järven perään kysellä. Sijainti, jossa sukset saa jalkaan ja pääsee nopeasti mäkeen, on sen sijaan tärkeä. Kesäpaikoista esimerkiksi Saimaan rannat houkuttelevat edelleen – sinne löytyy kysyntää, mutta vähemmän tarjontaa. Hyvät paikat menevät hyvin kaupaksi.

Unelmien mökki on edelleen rannalla
Hietalan asiakkaat toivovat mökille kohtuullisen lyhyttä, kesäiltana esimerkiksi alle tunnin ajomatkaa. Ja vettä.

- Mökkiä toivotaan mielellään järven tai meren rannalta. Ideaalitilanteessa siellä onnistuu niin uiminen kuin kalastaminenkin. Lisäksi toimivat veneilymahdollisuudet kasvattavat suosiotaan.

Hietalan asiakaskunnasta monet hakevat valmista, remonttivapaata kohdetta, jossa pihat on suunniteltu siten, ettei joka viikko tarvitse olla ajamassa nurmikoita.

- Pihat voivat siis olla luonnontilassa, tai jopa osittain kivipihoja, missä istutukset ovat altaissa tai keskitetty. Valtaosa karttaa nykyään työleiriä vapaa-ajalleen.

Kun vanhemmilla ikäpolvilla on usein kesämökki, jossa ei välttämättä ole ollut mukavuuksia, nuoremmat arvostavat mukavuuksia, muun muassa sähköjä ja sisävessoja.

- Näen, että varustelutasoa kannattaa nostaa. Talous kun paranee, niin mökin päivittämisestä tulee taas iso juttu.

Mökkeily kiinnostaa suomalaisia edelleen
Hietala ei usko väitteeseen, että mökkeily ei enää suomalaisia kiinnostaisi.

- En myöskään usko suureen muutokseen mökkien suosiossa ylipäätään. Suomalaiset ovat aina hakeutuneet veden äärelle. En usko, että tämä muuttuu. On kuitenkin selvää, että vapaa-ajan kasvaessa mökistä halutaan enemmän irti ja monet myös haluavat lisää mukavuuksia – ja myös mahdollisuuden työskennellä sieltä käsin. Sen sijaan yhteisomistus tai kimppamökkien suosio ei ole ainakaan vielä iskenyt läpi.

• sp-koti
  • asuminen