​Raha, aika ja hyvä elämä: mitä suomalainen tekisi ekstratonnilla?

Säästöpankin tekemässä Raha, aika ja hyvä elämä -kyselyssä selvitettiin muun muassa, mitä suomalainen tekisi yllättäen saamallaan ekstratonnilla. Kysely tehtiin kesän 2015 aikana ja siihen vastasi 12 629 suomalaista.

Mitä suomalainen tekisi vaikkapa voittaessaan ekstratonnin? Säästöpankin kyselyn mukaan suosituin tapa kuluttaa ylimääräiset tuhat euroa olisi rahojen ohjaaminen tilille säästöön (22 %). Seuraavaksi hanakammin maksettaisiin laskuja (16 %) tai laitettaisiin rahastoon tai osakkeisiin (16 %). Raha menisi normaaliin elämiseen joka yhdeksännellä ja lomamatkalle suuntaisi vajaa kymmenes suomalaisista.

Naiset säästävät tilille, miehet osakkeisiin
Sukupuolten välillä löytyi eroja. Siinä missä erityisesti naiset laittoivat ylimääräiset rahat säästötilille, joka neljäs miehistä sijoittaisi ylimääräisen tuhat euroa osakkeisiin tai rahastoihin. Naisista näin teki harvempi kuin joka kahdeksas. Naiset myös lähtisivät miehiä selvästi useammin lomamatkalle (11 % naisista ja 6 % miehistä).

Kodin remontointia suosisivat naisista reilut yhdeksän ja miehistä vajaat seitsemän prosenttia. Maantieteellisesti ahkerimmat remontoijat löytyivät Pohjois-Suomesta ja ikäryhmistä yli 65-vuotiaat.

Iän myötä ihmiset haluavat ilahduttaa läheisiään taloudellisesti
Halukkuus läheisten ilahduttamiseen nousi vastaajien iän myötä ja suosituinta se oli yli 55-vuotiailla. Lähes 10 prosenttia yli 65-vuotiaista ilahduttaisi läheisiä, mutta vain alle neljä prosenttia 19–30-vuotiaista. Heillä raha meni usein normaaliin elämiseen, kuten myös Pohjois- ja Itä-Suomessa asuville. Nuorista alle 19-vuotiaista monet hankkisivat myös jotain hauskaa, josta on pidempään haaveillut.

Raha, aika ja hyvä elämä -kysely haluaa tutustua suomalaisten säästöhaaveisiin
Säästöpankin Raha, aika ja hyvä elämä -kysely tehtiin kesän 2015 aikana. Siihen vastasi 12 629 suomalaista. Säästöpankki teki kyselyn nyt ensimmäistä kertaa ja siinä selvitettiin rahaan liittyvien haaveiden lisäksi suomalaisten säästämiskohteita.

Teksti: Teemu Salmi

• raha aika ja hyvä elämä
  • tutkimus