Säästövakuutus sopii kaikille pitkäaikaissäästäjille

Säästöhenkivakuutuksista on julkisuudessa käyty välillä hyvinkin vilkasta keskustelua, joten päätimme ottaa selvää mikä säästövakuutus on ja mitä etuja siitä on säästäjälle? Haastateltavina ovat Sp-Henkivakuutuksen toimitusjohtaja Ville Raunio ja tuotepäällikkö Aleksi Jalava.

Säästövakuutuksella on monia etuja säästäjälle

Sp-Henkivakuutuksen asiantuntijat muistuttavat, että Säästöpankin Säästövakuutus on joustava pitkäaikaiseen säästämiseen tarkoitettu tuote: säästöajan voi valita omien tarpeiden mukaan ja maksusuunnitelmaa voidaan muuttaa milloin tahansa elämäntilanteen mukaan.

- Sijoituskohteet voi valita monipuolisesta, hyvin menestyneiden Sp-rahastojen valikoimasta omien tuottotavoitteiden ja riskinsietokyvyn mukaan. Sijoituskohteita voi muuttaa maksutta verkkopankissa markkinoiden heiluessa tai omien tuottotavoitteiden muuttuessa. Verkkopankissa asiakkaamme voivat seurata muutenkin vakuutussäästöjen kehitystä ja vakuutussopimuksensa sisältöä, toimitusjohtaja Ville Raunio sanoo.

- Etuna on toki myös se, että sijoituskohteiden vaihto vakuutuksen sisällä ei aiheuta veroseuraamuksia. Säästövakuutukseen sijoitettua pääomaa voi nostaa milloin tahansa verovapaasti – ja pääomatuloveroa maksetaan vain sijoitusten tuottoa nostettaessa. Verottajalle menevän raportoinnin hoitaa henkivakuutusyhtiö, joten asiakkaan ei tarvitse siitä huolehtia, tuotepäällikkö Aleksi Jalava jatkaa.

Säästövakuutukseen sisältyy myös vakuutussäästön suuruinen henkivakuutusturva, joten sillä voidaan turvata myös huollettavien tulevaisuutta.

Aloittaminen on helppoa

Säästövakuutuksen aloittaminen onnistuu pienelläkin summalla kuukaudessa.

- Jos säästää 50–100 euroa kuukaudessa, niin pidemmän ajan kuluessa kertyvät mukavat säästöt – varsinkin jos hyödyntää sijoituskohteiden vaihtomahdollisuutta tehokkaasti. Sijoitusmarkkinoita voi seurata itse tai sitten olla yhteydessä Säästöpankin asiantuntevaan henkilökuntaan ja pohtia heidän kanssa yhdessä sijoituskohteiden tuotto- ja riskitasoja, Raunio sanoo.

Aloittaa voi myös suuremmalla yksittäisellä maksulla, mutta hänen mukaan on yleensä järkevää hajauttaa myös suuremmat maksut pienemmiksi paloiksi.

- Aikahajautus on viisautta säästämisessä. Esimerkiksi suunnitellun 100 000 euron kertamaksun voi hyvin jakaa kahteen tai kolmeen osaan ja maksaa ne vaikka kuukauden tai kahden välein. Tällöin pienenee riski, että osuisi juuri hintapiikkiin, eli ostaisi juuri silloin, kun markkinat ovat kalleimmillaan.

Sijoituskohteista löytyvät myös Varainhoitajien Parhaat -salkut, joita hoitavat Sp-Varainhoidon osaavat salkunhoitajat, Jalava muistuttaa.

- Näihin salkkuihin sijoittamalla piensijoittajakin saa varoilleen aktiivista varainhoitoa. Markkinoita ei silloin tarvitse itse seurata niin tiiviisti, vaan salkunhoitajat tekevät tarvittavat muutokset salkuissa markkinoiden kehityksen mukaan.

Takana jo pitkä historia

Säästövakuutuksella on Suomessa jo hyvin pitkä ja merkittävä historia osana kansalaisten vaurastumista. Hyvinvointiyhteiskuntaa rakennettaessa ja varsinkin sen alkuaikoina, 1950-luvulla säästövakuutuksella oli merkittävä rooli kansalaisten varautuessa tulevaisuuteensa.

Sosiaaliturvajärjestelmät olivat silloin vielä melko rajalliset ja oma-aloitteista säästämistä tarvittiin. 1960-luvulla toteutettiin useampi merkittävä uudistus sosiaaliturvajärjestelmään ja säästövakuutuksen rooli muuttui enemmän lakisääteisiä etuja täydentäväksi.

1990-luvulla sijoitusrahastot yleistyivät säästövakuutuksen sijoituskohteina ja niistä päivistä lähtien säästövakuutus on säilynyt nykyisessä muodossaan.

- Nykyään säästövakuutus on ollut ennen kaikkea elämänvaravakuutus ja säästämistuote, jolla säästetään hyvän päivän varalle. Viime aikoina on tosin ilmaantunut uusia merkkejä sen suhteen, että sosiaaliturvajärjestelmiä leikataan. Siksi säästövakuutuksen merkitys tulevaisuudessa saattaa korostua myös sosiaaliturvaa täydentävänä tuotteena, Raunio ja Jalava kertovat.

Sp-Henkivakuutus on vakavarainen Säästöpankkien omistama henkivakuutusyhtiö, jonka tehtävänä on tuottaa Säästöpankkien asiakkaille monipuoliset henkivakuutuspalvelut niin säästämistuotteiden kuin henkilöriskien turvaamisen osalta.

Säästövakuutuksen myöntää Sp-Henkivakuutus, jonka asiamiehinä Säästöpankit toimivat.

• säästövakuutus
  • säästäminen