Säästöpankkien toiminta mahdollisen lakon ja työsulun aikana

Ammattiliitto Pro ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN ovat antaneet lakkovaroituksen työtaistelun toteuttamisesta rahoitusalalla 23.–30.11.2011. Lakkovaroituksen vastatoimena Finanssialan Keskusliitto on ilmoittanut työsulusta 25.–30.11.2011, mikäli neuvottelutilanne ei ratkea ennen sitä.

Kerromme tässä tiedotteessa mahdollisten työtaistelutoimien aiheuttamista muutoksista Säästöpankkien palveluissa 23.11.2011 alkaen.

Konttorien aukiolo

Säästöpankkien konttorit ovat avoinna normaalisti keskiviikkona 23.11. ja torstaina 24.11.2011. Mahdollinen lakko koskee pankkien tukitoimintoja ja saattaa häiritä palvelujen toimivuutta.

Jos työsulku alkaa, Säästöpankin konttorit ovat kiinni perjantaista keskiviikkoon 25.–30.11.2011.

Säästöpankkien konttorit ovat avoinna jälleen torstaina 1.12.2011 normaalien aukioloaikojen mukaisesti.

Muiden palvelujen toimivuus

Toivomme Säästöpankkien asiakkaiden hoitavan pankkiasiansa tavalliseen tapaan. Vainkiireelliset, konttorikäyntiä vaativat pankkiasiat on syytä hoitaa ennen perjantaita 25.11.2011.

Konttorien kiinniolon aikana pyrimme ylläpitämään sekä yksityis- että yritysasiakkaidemme muut peruspankkipalvelut. Korteilla voi maksaa ja nostaa käteistä normaalisti. Myös verkkopankki toimii. Palveluissa saattaa kuitenkin esiintyä häiriöitä ja viiveitä.

Tarkempaa tietoa löytyy alla olevasta palveluluettelosta.

Seuraamme tilannetta ja tiedotamme mahdollisista muutoksista kotisivuillammewww.saastopankki.fi sekä facebook-sivuillamme www.facebook.com/saastopankki. Lisätietoa voi kysyä myös konttoreistamme.

Lisätiedot tiedotusvälineille:
Säästöpankkien varautumisesta Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri,
puh. 0500 688 222 tai s-posti pasi.kamari@saastopankki.fi.
Yksittäisten Säästöpankkien asiakaspalvelusta Säästöpankkien toimitusjohtajat.

Pahoittelemme tilanteesta asiakkaillemme aiheutuvaa haittaa.

Säästöpankkien palvelut mahdollisen lakon ja työsulun aikana

Käteinen raha
Käteisautomaatit toimivat käteisen jakelupisteinä. Yksittäisissä automaateissa saattaa esiintyä viiveitä.

Verkkopankkipalvelut
Verkkopankkipalvelut toimivat tavalliseen tapaan. Mahdollisista häiriöistä tiedotetaan asiakkaille välittömästi. Ennakkoon verkkopankkiin syötetyt maksut pyritään maksamaan eräpäivänä, jos tilillä on katetta.

Korttimaksaminen ja maksupäätepalvelut
Kortilla voi maksaa ostokset tavalliseen tapaan.
Mahdolliset katevarmennuksissa esiintyvät häiriöt voivat kuitenkin vaikuttaa etenkin maksamiseen. Puhelimen kautta tehtävissä katevarmennuksissa voi olla ruuhkaa. Tietojärjestelmien mahdolliset toimintahäiriöt voivat aiheuttaa palvelukatkoksia. Häiriötilanteiden korjaaminen voi kestää tavanomaista kauemmin.

Sulkupalvelut
Korttien katoamis- ja väärinkäyttöilmoitukset otetaan vastaan, mutta palvelussa voi olla ruuhkaa. Verkkopankkitunnusten sulkupalvelut toimivat, mutta palvelussa voi olla ruuhkaa.

Palkkojen ja eläkkeiden välitys
Ennakkoon pankkiin lähetetyt palkat, eläkkeet ja sosiaaliturvaetuudet pyritään maksamaan asiakkaiden tileille maksupäivänä. Työnantajat ja Kela tiedottavat erikseen mahdollisista poikkeuksista.

Verot ja veronluonteiset
Mikäli asiakkaalla ei ole mahdollisuutta maksaa veroja työtaistelun aikana, Verohallinto suosittelee, että asiakkaat harkitsisivat työtaistelun aikana erääntyvien verojen maksamista jo ennakkoon ennen lakon alkamista. Tällöin asiakas välttyy viivästysseuraamuksilta.

Maksupalvelu ja maksujen välitys
Pankit eivät pysty takaamaan maksujen välitystä. Sähköisesti ennakkoon lähetetyt maksut pyritään maksamaan eräpäivänä, jos tilillä on katetta.
E-laskupalvelut sekä verkkomaksut (”Nappimaksut”) toimivat, mutta palveluiden toimivuudessa voi olla pankkikohtaisia eroja.
Konttorien kiinniolon aikana ne eivät palvele asiakkaita myöskään maksujenvälityksessä.
Maksupalvelukuoressa pankkiin lähetettyjä laskuja ei käsitellä.

Ulkomaanmaksut
Ennakkoon verkkopankkiin syötetyt lähtevät ulkomaanmaksut pyritään maksamaan eräpäivänä, jos tilillä on katetta. Ulkomailta saapuvat maksut pyritään välittämään lakon aikana, mutta niiden hoitamisessa voi esiintyä viiveitä.

Tunnistuspalvelut
Verkkoasioinnissa käytettävä Tupas-tunnistuspalvelu toimii, mutta palvelun toimivuudessa voi olla häiriöitä.

Talletukset
Konttorien kiinniolon aikana talletuksia ei voi nostaa pankin konttorissa.

Lainat
Suoraveloituksessa olevat lainan lyhennykset ja korot pyritään veloittamaan tileiltä eräpäivänä. Ennakkoon verkkopankkiin syötetyt lainojen korkojen ja lyhennysten maksut pyritään maksamaan eräpäivänä, jos tilillä on katetta. Konttorien kiinniolon aikana erääntyvät konttoreissa maksettavat lainojen korot ja lyhennykset tulee maksaa joko etukäteen tai välittömästi konttorien avauduttua.

Vakuutukset
Suoraveloituksessa olevat vakuutusmaksut pyritään veloittamaan tililtä eräpäivänä, jos tilillä on katetta. Ennakkoon verkkopankkiin syötetyt vakuutusmaksut pyritään maksamaan eräpäivänä, jos tilillä on katetta. Mikäli vakuutuksen eräpäivä on työtaistelutoimien aikana eikä sitä niinä päivinä voi maksaa pankkikonttorissa, vakuutusta ei irtisanota tämän takia.

Säästöpankkien palvelut yrityksille mahdollisen lakon ja työsulun aikana

Palkkojen, eläkkeiden ja maksujen välitys
Pankkien yritysyhteydet ovat pitkälle automatisoituja ja niiden toimivuus pyritään varmistamaan.
Maksut välittyvät pankkien välillä.
Sähköisten kanavien kautta toimitetut palkka- ja maksuaineistot pyritään käsittelemään.
Yrityksiä, jotka maksavat palkat konttoreiden kautta, pyydetään varaamaan käteistä palkkojen maksamiseen. Suurista käteisnostoista kannattaa ilmoittaa pankkiin ennakkoon.
Finvoice-sanomien välityspalvelut toimivat.
Aineistojen suojauksissa käytetyt tunnukset uusitaan automaattisesti, mutta uusien tunnusten tilaaminen ja mahdollisten häiriötilanteiden korjaukset eivät onnistu.

Verot ja veronluonteiset maksut
Katso kohtaa edellä.

Ulkomaan maksut
Ulkomaille lähtevät ja ulkomailta saapuvat maksut pyritään välittämään, mutta toimeksiantojen käsittelyssä voi esiintyä viiveitä.

Tunnistuspalvelut

Maksukortit ja maksupäätepalvelut
Maksupäätepalvelut ja korttimaksujen tilitykset kauppiaille toimivat pääsääntöisesti, mutta niissä voi olla viiveitä tai häiriöitä.
Katevarmennus toimii, mutta puhelinpalvelussa voi olla ruuhkaa. Palveluissa voi olla pankkikohtaisia häiriöitä.
Mikäli automaattinen varmennus ei toimi, ei varmennusta myöskään pystytä tekemään puhelimitse.
Jos varmennukset eivät toimi, luottokorteilla (credit) ja debitkorteilla voidaan tehdä ostoksia varmennusrajoihin saakka tai kauppiaan omalla riskillä, mutta online-debitkortteja kuten Visa Electronia ei voi käyttää.

Rahahuolto- ja laskentakeskuspalvelut
Rahahuolto- ja laskentakeskuspalvelut toimivat, jos kauppa on arvokuljetuspalveluiden piirissä. Konttoreiden kautta hoidettava rahahuolto ei ole käytettävissä konttorien kiinniolon aikana. Kauppiaita pyydetään sopimaan työtaistelutoimien aikaisesta käteisrahahuollosta ennakkoon pankkinsa kanssa.

Säästöpankin arvopaperipalvelut mahdollisen lakon ja työsulun aikana

Arvopaperikauppa
Työtaistelutoimilla ei ole vaikutusta pörssin toimintaan, mutta selvitystoiminnassa voi olla viiveitä.
Verkkopankin kautta tulevien ja muidenkin arvopaperitoimeksiantojen käsittely saatetaan joutua keskeyttämään, jotta asiakkaiden tasapuolinen kohtelu varmistetaan.
Tehtyjen osakekauppojen kirjaukset arvo-osuustileille hoituvat.

Pankkiryhmien välinen joukkovelkakirjakaupankäynti ja selvitystoiminta voivat vaikeutua.

Sijoitusrahastot
Rahastojen merkintä- ja lunastustoimeksiantojen vastaanotto voidaan joutua keskeyttämään, jotta asiakkaiden tasapuolinen kohtelu varmistetaan. Sama koskee verkkopankin kautta tulevia toimeksiantoja.

Pankkipalvelujen toimivuudesta yleisesti antaa lisätietoja Finanssialan Keskusliitto:

Johtava asiantuntija Mika Linna, puh. 020 793 4269 (finanssialan varautuminen)
Johtava asiantuntija Inkeri Tolvanen, puh. 020 793 4254 (maksujärjestelmät)
Viestintäjohtaja Minna Aila, puh. 020 793 4270
Viestintäpäällikkö Kristiina Siikala, puh. 020 793 4273.

Säästöpankkiryhmään kuuluu 33 Säästöpankkia ja keskusjärjestö Säästöpankkiliitto. Omia konttoreita on noin 210, ja yhteistyön kautta asiakkailla on käytettävissään yhteensä yli 400 konttoria, 200 palvelu- ja maksuautomaattia ja kaikki Suomen käteisautomaatit. Säästöpankkien päämääränä on edistää säästämistä ja asiakkaiden taloudellista hyvinvointia. Palvelun perusperiaatteita ovat asiakasläheisyys ja paikallisuus. Tavoitteena on jatkuva, kannattava kasvu ja vakavaraisuuden pitäminen turvatulla tasolla. Vuonna 2011 liikevoittoa kertyi 65,4 miljoonaa euroa, vakavaraisuus oli 22,1 % ja asiakasmäärä 587 000. www.saastopankki.fi