Näin kunnostat nopeasti himmeiden ajovalojen lasin

Näin kunnostat nopeasti himmeiden ajovalojen lasin

Auton ajovalojen lasi joutuu kestämään jatkuvaa kulutusta ja ajan kanssa se naarmuuntuu ja muuttuu himmeäksi. Näin ollen myös ajovalojen antama valon määrä vähenee ja lisäksi auton ulkonäkö kärsii. Vanhat ja naarmuiset ajovalojen lasit voi kuitenkin kunnostaa nopeasti ja helposti ja saada uudenveroiseksi kahdessa vaiheessa – hiomalla ja kiillottamalla. Kunnostukseen ei kulu kuin 15-20 minuuttia ajovaloa kohti. Tämä ei sisällä valon irrotusta ja paikalleen asennusta. Tee näin:

Hionta
Aloita puhdistamalla ajovalo hiekasta ja muusta liasta. Hio sitten epäkeskohiomakoneella, jonka halkaisija on 76 mm ja jossa laikan karkeus on aluksi 500 ja sitten 800, esimerkiksi Norton Pro. Käytä laikkaa, jossa on vaahtomuovikerros, joka aikaansaa kuperille pinnoille erinomaisen, joustavamman hionnan. Kuivaa pinta mikrokuituliinalla. Jatka sitten märkähionnalla käyttäen laikkaa karkeudella 1500 ja 3000. Käyttettäväksi suositellaan laikkaa, jossa on vaahtomuovikerros, kuten esimerkiksi Norton Ice, jonka ansiosta hionta on pehmeää ja taipuisaa ja jolla pinnasta tulee erittäin hieno. Vaahtomuovikerros imee vettä ja pölyhiukkasia sekä tekee laikasta eritäin taipuisan. Kun hionta on suoritettu, puhdista pinta mikrokuituliinalla. Sitten on seuraavan vaiheen vuoro:

Kiillotus
Kiillotus aloitetaan kiillotustahna Liquid Ice Step 1:llä, jota käytetään oranssin kiillotussienen kanssa. Kuivaa mikrokuituliinalla, kuten esimerkiksi Blue Magnetilla. Tämän jälkeen jatketaan kiillotustahna Liquid Ice Step 2:lla ja mustalla kiillotussienellä. Puhdista pinta mikrokuituliinalla. Viimeistele puhdistus Liquid Ice Detailer Sprayllä, joka myös suojaa pintaa. Käytä kiillotukseen pyörivää kiillotuskonetta, jonka halkaisija on 76 mm.

Näin nopeasti ja helposti ajovalojen lasit ovat kuin uudet!

Nortonilta löytyy täydellinen sarja ajovalojen kunnostukseen, Headlight Repair Kit, joka sisältää kaikki työhön tarvittavat tuotteet: hioma- ja kiillotuslaikka, tukilaikka, vaahtomuovikerros, kiillotustahnat, kiillotussienet ja mikrokuituliinat. Pakettiin kuuluu jopa kaksi 76 mm halkaisijan paineilmakonetta – epäkeskohiomakone hiontaan ja pyörivä kiillotuksen.

Katso myös www.nortonabrasives.com