Uudet hiomalaikat taso- ja syvähiontaan lisäävät tuottavuutta

Uudet hiomalaikat taso- ja syvähiontaan lisäävät tuottavuutta

Norton lanseeraa uuden taso- ja syvähiontaan tarkoitettujen hiomalaikkojen sarjan. Uusi laikka läpäisee erityisen hyvin jäähdystysnesteen ja jakaa sen tasaisesti. Uuden sideaineen ansiosta myös laikan muoto säilyy paremmin. Uudet Vortex2-hiomalaikat hiovat kylmästi, vähentävät hioma-ajan pituutta ja parantavat tuottavuutta.

Vortex2 on ensisijaisesti tarkoitettu taso- ja syvähiontaan, mutta laikkaa voidaan käyttää myös hammaspyörien hiontaan sekä reikä- ja pyöröhiontaan, kun halutaan hioa kylmästi. Sopivia käyttösovelluksia ovat esim. turbiiniterät, hammaspyörät, akselit, kuulalaakerit, työkaluvalmistus ym.

Vortex2-hiomalaikat on valmistettu aivan uudesta sideaineesta sekä hioma-aineesta, joka on edelleen kehitetty tavallisesta alumiinioksidista. Uusi sideaine on luonnostaan erittäin huokoinen, jonka vuoksi ei tarvita kemiallisia lisäaineita huokoisuuden lisäämiseksi. Tämä tekee Vortex2-laikasta erittäin ympäristöystävällisen vaihtoehdon taso- ja syvähiontaan, missä tarvitaan tehokasta jäähdytystä ja hiomalaikkoja, joilla on hyvä permeabiliteetti eli kyky läpäistä jäähdytysnestettä. Tehokas jäähdytys vähentää palamisriskiä ja takaa paremman laadun hiottaville työkappaleille. Uusilla laikoilla on hyvä muodonpitävyys, mikä vähentää laikan teroitustarvetta. Vortex2-hiomalaikkojen pitkä kestoikä, kylmempi hionta, suurempi aineenpoisto ja pienempi teroitustarve lisäävät valmistajan mukaan tuottavuutta hioma-ajan lyhennettyä.

”Vortex2-laikan suuri aineenpoistokyky ja pitkä kestoikä yhdistettynä erionomaiseen muodonpitävyyteen takaavat tuottavuuden kasvun, sillä hioma-aika lyhenee ja näin ollen hionnan kokonaiskustannukset laskevat” toteaa Timo Sutinen, Saint-Gobain Abrasives AB:n myyntijohtaja.

Katso myös www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives on Pohjoismaiden johtava hiomatuotteiden toimittaja. Yritys on osa maailman suurinta hiomatuotteita valmistavaa yritystä, Saint-Gobain Abrasivesia. Saint-Gobain Abrasives soveltaa viimeisintä teknologiaa, johtaa uusien hiomatuotteiden kehitystä sekä tarjoaa useita tunnettuja tuotemerkkejä kuten Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter ja Baystate.