Tiedote -

​Carunalla ja Metsolla parhaat SAP-hankkeet Pohjoismaissa ja Baltiassa – Suomi kokonaisuudessaan palkituin maa

Liiketoimintaratkaisuja toimittava SAP järjestää joka vuosi Quality Awards -kilpailun, jossa etsitään laadukkaasti toteutettuja yritysten liiketoimintaa tukevia SAP-tietojärjestelmähankkeita. Sarjoja on kaksi: Fast Delivery ja Business Transformation.

Tänä vuonna paras kaikista Pohjoismaista ja Baltian maista oli Suomi, josta pääsi peräti viisi yritystä finaaliin. Oman sarjansa voittivat Caruna Oy (Fast Delivery) ja Metso Oyj (Business Transformation). Lisäksi hopeaa voitti Helsingin yliopisto sarjassa Fast Delivery.

Kilpailuun osallistuneiden järjestelmäprojektien piti täyttää SAP:n 10 laatuperiaatetta, mm:

• Laatu, kustannukset ja implementoinnin nopeus
  • Jatkuva asiakkaan henkilöstön sitouttaminen ja hyvä käyttökokemus
  • Liiketoiminnan moninaisten tavoitteiden saavuttaminen
  • Onnistunut hankkeen miehitys, hallintotapa sekä riskien- ja muutoksenhallinta

SAP Quality Awards -kilpailu on jakanut tunnustusta menestyksekkäille SAP-järjestelmähankkeille paikallisella ja alueellisella tasolla jo vuodesta 2005 alkaen. Kilpailussa palkitaan yrityksiä, jotka ovat saavuttaneet merkittäviä liiketoimintahyötyjä onnistuneen SAP-implementaation avulla. Se myös jakaa tunnustusta SAP-kumppaneille, jotka ovat tukeneet asiakasyrityksiä niiden järjestelmähankkeissa. Carunan kumppanina toimi Pasafin Oy, Metson niin ikään Pasafin Oy ja Helsingin yliopiston kumppanina oli Gavdi Finland Oy.

“SAP SuccessFactors -moduulien käyttöönotto ykkössijan saavuttaneella Carunalla hoidettiin menestyksekkäästi muutamassa kuukaudessa”, sanoo SAP:n Suomen maajohtaja Taira Tepponen. ”Projekti oli erittäin huolellisesti suunniteltu, hyvin hallinnoitu, ja se pitäytyi standardoituun toiminnallisuuteen”, Tepponen jatkaa.

Metso voitti Business Transformation -sarjan hankkeella, jossa korvattiin keskitetty SAP:n henkilöstönhallintaan suunniteltu HCM-ratkaisu uudella pilvipohjaisella SuccessFactors Employee Central -alustalla. Vanhan järjestelmän jäädessä pois kustannushyödyt saavutettiin välittömästi. Samalla saatiin käyttöön uudet analytiikkatyökalut ja varmistuttiin gdpr-säännösten noudattamisesta.

”Metson ja Pasafinin projekti oli oppikirjaesimerkki siitä, miten jokin liiketoiminta modernisoidaan kerralla 52 maassa, joissa työskentelee 14 000 ihmistä”, sanoo Taira Tepponen.

Helsingin yliopisto menestyi hankkeessa, jossa se otti nopeasti käyttöön pilvipohjaiset ja helppokäyttöiset SAP SuccessFactorsin HR-komponentit tukemaan henkilöstön kehittämistä, johtamista ja tavoiteltua digiloikkaa.

”Helsingin yliopiston hanke oli loistava esimerkki ketterien menetelmien hyödyntämisestä sekä siitä, miten läpinäkyvä viestintä, päätöksenteon alhainen hierarkia ja motivoituneet työntekijät voivat viedä projektin onnistuneeseen lopputulokseen aikataulussa ja suunnitelmien mukaisesti”, kertoo Tepponen.

• Tietokone, Televiestintä, IT

• hr
  • successfactors
  • gavdi finland