Tiedote -

​Urheilu turvallisemmaksi teknologiainnovaatiolla Ratkaisu voi tehdä Suomen jääkiekosta turvallisemman – tällä hetkellä innovaatiota tutkitaan naisjääkiekkoilijoilla

Aivotärähdysten ja muiden aivo- ja päävammojen riski on ollut pitkään yksi urheilun haittapuolista. Suomessa aivovammat ovat vaarana jääkiekossa. Pää-, kasvo- ja niskavammat ovat yleistyneet niin, että nuoret eivät välttämättä lähde lainkaan mukaan kontaktilajeihin vammojen pelossa.

Aiemmin vammoja ei pystytty valvomaan, tunnistamaan ja seuraamaan tehokkaasti, mutta nyt urheilujoukkueet voivat harjoitella fiksusti ja myös välttyä loukkaantumisilta. Seurantaan ja ehkäisyyn on kehitetty PROTECHT-alusta, joka yhdistää sirullisen hammassuojan datan keräämiseen ja hyödyntämiseen. Pelaaja on usein epävarma, onko hänen saamastaan iskusta aiheellista ilmoittaa eteenpäin vai ei. Ratkaisun avulla hän voi pelata varmemmin ja tuntea mielenrauhaa. Teknisesti data kerätään IoT-teknologian (asioiden internet) avulla SAP HANA -teknologian pohjalle.

PROTECHTissa uusimman teknologian ja tutkimuksen avulla voidaan ymmärtää urheilijoiden harjoittelu- ja pelivammoja niiden vakavuusasteen, yleisyyden ja tyypin mukaan. Pidemmällä aikavälillä voidaan analysoida ja verrata pelaaja/urheilijakohtaisesti päähän kohdistuneita iskuja sekä tilanteita, joissa niitä on sattunut. Lisäksi nähdään niiden vaikutukset ja turvallisuutta voidaan parantaa räätälöidysti, kun pelaajaprofiileja voidaan rakentaa datan avulla. Alustan ovat kehittäneet yhteistyössä Keytree, Sports & Wellbeing Analytics -yritys ja liiketoimintaratkaisujen toimittaja SAP.

Kerätyn datan avulla valmentajat voivat tehdä valistuneita valmennusvalintoja niin, että pelaajat voivat välttää päävammat samaan aikaan kuitenkin pelaten mahdollisimman tehokkaasti. Tärkeää on tietysti se, että välittömästi iskun tultua tieto siitä ja sen laadusta välittyy valmentajille ja huoltajille kentän laidalla. Tällä hetkellä iskut jäävät usein huomaamatta ja hoitamatta kenttähenkilökunnalta – pelaajat eivät usein ilmoita niistä itse, koska ovat epävarmoja niiden vakavuudesta.

SAP toimittaa alustan tällä hetkellä urheilujoukkueille Isossa-Britanniassa, mutta se soveltuu jatkossa kaikkien kontaktilajien käyttöön, esimerkiksi jalkapallon, jääkiekon ja nyrkkeilyn. Isossa-Britanniassa suurin osa aivovammoista syntyy miesten rugbyssä, jossa suojia on nyt alettu käyttää.

Tutkimusten mukaan lähes 50 % aivotärähdyksistä jää huomaamatta ja vain 5 % niistä johtaa tajuttomuuteen. Lahjomattoman päävammoja valvovan järjestelmän tarve on välttämätön pelaajien terveydelle ja hyvinvoinnille. GPS-signaalilla varustettu hammassuoja muotoillaan urheilijakohtaisesti, jolloin se istuu moitteettomasti eikä tunnu urheilijasta sen kummallisemmalta kuin tavallinen hammassuoja. Lisäksi reaaliajassa SAP:n pilvialustalle kerätty tieto on tarkkaa.

Video PROTECHT-alustasta on nähtävissä täällä.

• Terveys, sairaanhoito, lääketiede

• pilvipalvelu
  • kumppani
  • jääkiekko