Schneider Electricin tuoteuutiset 2/2018 – Sähkömessut Jyväskylässä 7.–9.2.2018

Schneider Electric on mukana Suomen suurimmassa sähköalan SähköTeleValoAV-tapahtumassa Jyväskylän Paviljongissa 7.–9.2.2018. Teemanamme messuilla on Future Ready – Tulevaisuus on energiatehokas, digitaalinen ja vähähiilinen. Kytketään yhdessä Suomi Verkkoon. Esittelemme messuosastollamme C-318 esimerkiksi asennuskalusteiden, palokeskusten ja -ilmaisimien, sähkökeskusten, älykkään sähkönjakelun, laite- ja koneenvalmistamisen, sekä kodin automaation uusia tuotteita ja ratkaisuja. Tässä esittelemme joitakin esimerkkejä uutuustuotteistamme

1. EcoStruxure - analytiikan tuottamaa tietoa, työkaluja suunnitteluun ja huoltotoimintojen automatisointiin

EcoStruxure on Schneider Electricin avoin, edistyksellinen, esineiden internetiin yhdistetty järjestelmäarkkitehtuuri, joka tuo turvallisuuteen, luotettavuuteen, tehokkuuteen, kestävyyteen ja liitettävyyteen keskittyvää arvoa asiakkaille. EcoStruxure hyödyntää esineiden internetin, mobiliteetin, mittaamisen, pilvipalvelujen, analytiikan ja kyberturvallisuuden teknologioita tarjotakseen innovaatiota jokaisella tasolla, mukaan lukien kytkettävät komponentit, reunaohjaus, sovellukset, analytiikka ja palvelut.

EcoStruxure Machine tarjoaa kone- ja laitevalmistajille mahdollisuuden hyödyntää IIoT:n tuomia etuja tuotannossa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Esimerkiksi EcoStruxure Machinen tuotannon ja käyttöomaisuuden hallintaan liittyviä toiminnallisuuksia voidaan hyödyntää tuotannonohjauksen ja kannattavuuden parantamisessa.

Koneen suunnittelijoille EcoStruxure Machine tarjoaa laajan työkalupakin koneen rakentamiseen. Kone toimii luotettavasti, kun käytössä ovat testatut arkkitehtuurit: eri komponenttien yhteensovittaminen sujuu ongelmitta.

EcoStruxure Machine tarjoaa merkittävän mahdollisuuden myös huoltopalveluiden kehittämiseen. Laitteita voidaan etähallinta ja esimerkiksi huollon tarvetta voidaan ennakoida. EcoStruxure Machine tarjoaa ratkaisuja koneenrakentajille mm. materiaalin työstöön ja käsittelyyn sekä pakkaus-, pumppaamo- ja HVAC-sovelluksiin.

Videolla Tuomas Korhonen ja Heikki Hietanen kertovat EcoStruxuresta

2. EcoStruxure Machine

Messuilla teemanamme ovat laitevalmistajille suunnatut HVAC-sovellukset. Koneintegraatiokumppanimme Techlevel ja Qvantech ovat myös mukana messuosastollamme. Heidän osaaminensa yhdistettynä Schneider Electricin laajan tuotetarjontaan auttaa viemään HVAC-suunnitelmia eteenpäin. Osastollamme voit tutustua kumppanimme Qvantech:n lämmönjaon sekä IV-koneen ohjaukseen liittyviin demoihin. Lisäksi nähtävillä on kumppanimme Techlevel-pilvipalvelu, jolla voidaan liittyä, ohjata ja kerätä tietoa koneesta.

Tuoteuutuutena esittelemme kompaktin ja kustannustehokkaan ohjauspäätteen TM172DC, jonka voi liittää Modicon M171/M172 HVAC-säätimiin. Magelis-ohjauspäätteiden tuoteperheestä demoamme modernia ja havainnollista paikalliskäyttöliittymää IV-koneeseen. Kokonaisuutena HVAC-ratkaisumme kattaa ohjauksen, anturit, toimilaitteet, taajuusmuuttajat ja pilvipalvelut. HVAC-koneen rakennus onnistuu täydellisesti EcoStruxure Machine -arkkitehtuurilla.

Lisätietoja: Heikki Hietanen, Schneider Electric, puhelin 050 414 0231.

Video Pilasterin ja Schneider Electricin kiinteistötekniikkaan liittyvästä yhteistyöstä

3. Tesys D Green -kontaktorit ohjaus- ja kytkentäsovelluksiin

Schneider Electricin energiatehokas TeSys D Green -kontaktorisarja on helppo valita, asentaa ja käyttää. Uudet TeSys D Green -kontaktorit on varustettu innovatiivisilla elektronisilla keloilla, jotka käyttävät 80 % vähemmän energiaa ja tuottavat jopa 50 % vähemmän lämpöä perinteisiin kontaktoreihin verrattuna. Tämä auttaa vähentämään energiankulutusta sekä saavuttamaan kestävän kehityksen tavoitteet prosesseissa ja tuotantolaitoksissa. Laajalla ohjausjännitealueella varustetut kontaktorit parantavat tuotannon jatkuvuutta ohjausjännitteen vaihdellessa. Luotettava Everlink -liitäntätekniikka (40-65A) takaa pitkäikäisen kaapeliliitynnän, ilman löysiä liitoksia ja jälkikiristystarpeita. Suora PLC-ohjaus ilman välireleitä vähentää asennustyöhön ja komponentteihin liittyviä kustannuksia sekä selkeyttää keskuksen rakennetta.

Lisätiedot: Jyrki Grönholm, Schneider Electric, 050 070 5839

4. Innovatiivisen Zelio NFC-aikareleen voi asentaa muutamalla älypuhelimen napautuksella

Zelio NFC -aikarele on suunnattu teollisuus- ja kiinteistöautomaation tarpeisiin. Zelio NFC -aikareleen älykkäät ominaisuudet asettavat aikareleille uuden standardin joustavuutensa ja mobiililaitteella tapahtuvan nopean asennuksen ansiosta. Zelio NFC -aikarele tarjoaa ohjauspaneelien asentajille, sähköasentajille, koneiden rakentajille ja muille sähköalan ammattilaisille apua aikareleiden asennukseen. Uusi monitoimintoinen, älykkäämmällä käyttöönotolla varustettu aikarele toimii Android-puhelimille ladattavan sovelluksen ja NFC-tekniikan (Near Field Communication) avulla tavallisten nappuloiden ja potentiometrin sijaan.

Zelio NFC-aikareleen työtä helpottavia ominaisuuksia ovat:

• Digitaalisesti tehtävät asetukset ovat tarkkoja.
  • Asetusten tekeminen on nopeaa ja kloonitoiminnon avulla ne voidaan tehdä useaan releeseen tismalleen samanlaisina.
  • Asetukset voidaan suojata PIN-koodilla
  • Relettä ei tarvitse poistaa kotelosta konfigurointia varten.
  • Vain yksi tuotereferenssi yksinkertaistaa tilausprosessia.

”Tavallisesti asentaminen vaatii toistuvia painalluksia ja ruuvimeisselin käyttöä potentiometrin kääntämisessä halutun toiminnon ja asetusten löytämiseksi. Se vie aikaa ja on vaikeaa, ellei mahdotonta tehdä ehdottoman tarkasti”, kertoo Ulf Kvist, Schneider Electricin Offer Manager. ”Nämä haasteet kuuluvat nyt menneisyyteen. Sovelluksen avulla on helppoa ja nopeaa valita haluttu toiminto 28 mahdollisen toiminnon joukosta ja asentaa parametrit täysin tarkasti. Se vähentää käsin tehtävän työn määrää ja helpottaa haluttujen asetusten tekemistä”, Kvist

Lisätiedot: Ulf Qvist, Schneider Electric, +46 70 577 748

5. Harmony – edullinen sijoitus toimintavarmuuteen ja työturvallisuuteen

Ohjauskalusteiden osuus sähkö- ja automaatiokustannuksista on noin yksi prosentti. Ohjauskalusteet ovat kuitenkin niitä harvoja komponentteja, joita ihminen jatkuvasti käyttää, painaa ja havainnoi sekä hätätilanteessa tekee päätöksen pysäyttää kone hätä seis -painikkeella.

”Jos tuotantolinjan pysähtymisen syyksi osoittautuu painonappi, voivat kustannusseuraukset olla merkittävät painonapin hintaan verrattuna. Puhumattakaan muista seurauksista, joista ihmishenkeen kohdistuvat ovat vakavimpia. Harmony -ohjauskalusteiden suunnittelun pitkä historian aikana onkin otettu huomioon ympäristön ja ihmisen tuomia vaatimuksia ohjauskalusteen toimintaan sekä suoriutumiseen äärimmäisissä olosuhteissa. Harmony-tuotesarjan teknisiä ominaisuuksia on laajennettu entisestään. Suojausluokka nyt mm. IP66, IP67, IP69 ja IP69k sekä iskunkestävyys IK06. Lisäksi uusi toimintalämpötila on -40…+70 °C”, kertoo Ulf Qvist Schneider Electriciltä.

Harmony-sarjan tuotteilla sovelluksen muokkaus ja päivitys on helppoa ja turvallista

Harmony-sarjaan lukeutuvat USB- ja RJ45 -portit, potentiometrit, ajastimet ja 3-vaihemerkkivalot. USB- ja RJ45-portit tarjoavat helpon ja tehokkaan tavan liittää PC tai USB-tikku koneeseen ohjauspaneelista käsin. Kaappia tai koteloa ei tarvitse avata, jolloin asennuksessa säästyy aikaa. Asennus on helppoa ja turvallista kun sähköiskuriski vähenee ja kotelo pysyy suojassa pölyltä. Potentiometrin avulla voidaan tehdä nopeusasetus taajuusmuuttajalle tai perussäätö moniin muihin sovelluksiin. Koneen aika-asetukset on helppoa ja turvallista säätää Harmony-ajastimilla.

Harmony-sarjan tuoteuutuudet

Messuosastollamme esittelemme esimerkkejä keväällä lanseerattavasta tasoasennettavasta Harmony-painonappisarjasta. Sarja täydentyy myös uudistuneella summerilla, joka antaa kaksoishälytyksen äänen ja valon avulla. Summeria voidaan käyttää esim. elintarviketeollisuudessa, sillä se kestää IP69-luokituksensa ansiosta päivittäisen teollisen pesun. Moderni ulkoasu yhdistettynä taattuun kestävyyteen antaa koneille ja paneeleille silauksen estetiikkaa sekä toimintavarmuuden haastavissakin ympäristöissä.

Lisätiedot: Ulf Qvist, Schneider Electric, +46 70 577 748

Katso videolta kuinka Harmony-tuotteiden laatu varmistetaan ja kuinka ne soveltuvat erilaisiin haastaviin olosuhteisiin

6. Uudet langattomat RFID-anturit Telemecaniquelta

Uudet langattomat RFID-anturit takaavat työntekijöiden turvallisuuden entistä helpommin ja varmemmin. Telemecaniquen XCSR langaton RFID-anturi on Cat4/PL e – SIL3 sertifioitu, minkä ansiosta koneen työskentelyalueella on korkein mahdollinen turvaluokitus. Turvallisuutta lisää myös se, että lähetin ja vastaanotin liitetään koodin avulla toisiinsa jo tehtaalla, jolloin anturiparin liitäntää ei voida jälkikäteen muuttaa. XCSR-anturin asennus on helppoa, sillä lähettimen asentoa voidaan säätää ja valita kolmesta liitäntätyypistä (standalone, series tai single).

Telemecanique tuo markkinoille myös kolme koneen paneeliin liitettävää RFID-anturia. Langaton XGCS -anturi voidaan asentaa standardikokoiseen, läpimitaltaan 22 mm:n läpivientiin. Asetusten tekoa varten ei tarvita erillistä ohjelmistoa, joten anturi voidaan liittää helposti osaksi olemassa olevia paneeleja. Anturi tukee Modbus-kommunikaatioprotokollaa, joten se on yhteensopiva useimpien olemassa olevien järjestelmien kanssa. Anturi on kestävä ja sillä on IP69K-luokitus, minkä ansiosta koneen puhdistaminen on helppoa ja vaivatonta.

Lisätiedot: Tero Sjöblom, Schneider Electric, 050 554 0041

Video Telemecaniquen XCSR langaton RFID-anturin ominaisuuksista

7. Altivar Machine- ja Altivar Process -taajuusmuuttajat

Altivar Machine-taajuusmuuttajasarja on suunniteltu vastaamaan älykkäiden koneiden uuden aikakauden haasteisiin, ja käyttäjiensä tarpeisiin laitteen koko elinkaari huomioiden. Altivar Machine -taajuusmuuttajien asennus, käyttäjäystävällisyys ja käyttöönotto ovat optimoituja. Niiden hallintatoiminnot ovat huippuluokkaa ja niissä on turvatulot vakiona. Lisäksi laitteen voi helposti ja nopeasti liittää osaksi Schneider Electricin edistyneitä automaatiotoimintoja.

Altivar Process-taajuusmuuttajasarja on suunnattu teollisiin prosessisovelluksiin. Niiden ominaisuuksiin kuuluvat mm. reaaliaikainen energiaseuranta webserverin avulla, QR-koodit informaation etsintään, Achilles level 2-sertifikaatin kyberhyökkäyksiä vastaan, Faulty Device Replacement (FDR) -toiminto, pumppukäyrien opettaminen viidellä pisteellä, sekä saumaton integrointi automaatioarkkitehtuureihin lukuisten muiden ominaisuuksien lisäksi.

Taajuusmuuttajasarjojen merkittävin laitevalmistajille tarjoama etu on, että he voivat tarjota asiakkailleen entistä suorituskykyisempiä, tehokkaampia ja laadukkaampia koneita nopeammin ja edullisemmin. Lisäksi suunnitteluajassa saadaan merkittäviä säästöjä helpon automaatioarkkitehtuuriin liitettävyyden ansiosta.

Lisätiedot: Jussi Kohonen, Schneider Electric, 040 184 1724

Video Altivar Machine -taajuusmuuttajien ominaisuuksista

8. Ohjelmaa messuilla

Schneiderin Virtaralli
Viihteellisenä ohjelmana messuille olemme järjestäneet Schneiderin Virtarallin, joka toteutetaan AR (augmented reality) seikkailupelinä Arilyn-sovelluksen avulla. Meillä on muutama rasti sekä omalla osastollamme että kumppaneiden osastoilla. Skannaamalla AR-kuva puhelimella aukeaa video, jossa on lisätietoja tuotteistamme. Viimeisellä rastilla on pieni kysely liittyen näihin aiempiin videoihin. Arvomme kaikkien osallistuneiden kesken Teslan viikoksi käyttöön.

Opiskelijapolku
Messuilla toteutetaan sähköalan opiskelijoille Opiskelijoiden messupolku -reitti, jonka varrella on opiskelijakummiksi mukaan lähteneitä yrityksiä. Schneider Electricin messuosasto on yksi opiskelijoiden messupolun kohteista, jossa opiskelijat voivat tutustua Schneider Electriciin sekä yrityksen tuotteisiin ja ratkaisuihin.

Asiantuntijamme puhuvat tietoiskutila Amppeerissa joka päivä klo 12.00

Ke 7.2. Sirpa Ikola – EcoStruxure: innovaatioita joka tasolla

To 8.2. Joonas Virta - Schneider Electric & Vamp – Verkon suojauksen uutuudet

Pe 9.2. Mika Murtoniemi - Megatrendit ennustavat energiankulutuksen kasvua – kuinka sopeudumme tulevaan?

Schneider Electric Finlandin edustajia messuilla

Pauli Kärnä, Elko Plus
Eetu Mäkelä, asennuskalusteet, Multifix Ultra -kojerasiat
Jyrki Grönholm, Masterpact MTZ, Canalis-jakelukiskot, Compact NSXm, PowerPact, TeSys GV4, Tesys D Green
Arto Uskalinmäki, Smart Panel
Kaj Sjöholm, Ecodial pienjänniteverkon suunnitteluohjelma
Yki Kaisalo, Sähkönjakelun etävalvonta
Aarni Falkman, sähköauton latausasemat, EVlink
Timo Karhu ja Teemu Neuvonen, kiinteistönhallintaratkaisut, EcoStruxure Building
Anssi Liski, EcoStruxure Fire Expert
Tero Sjöblom, anturit
Pasi Tarkka, kojekaapit
Heikki Hietanen, automaatiotuotteet
Kalevi Härkönen, KNX-ratkaisutT
uomas Koittola ja Joonas Haikala
, UPS-laitteet ja IT-ratkaisut
Joonas Virta, Suojareleet
Ulf Qvist, Harmony-painonapit, Zelio NFC aikarele
Marko Latvasalo, ohjauspaneelit ja prosessiautomaatio

Tervetuloa osastollemme C-318 tapaamaan asiantuntijoitamme ja tutustumaan uutuuksiimme!

Lisätiedot, median yhteydenotot ja painokelpoiset kuvat:

Susanna Niemelä
Marketing Communication Manager