Raportti: Teollisuus voisi säästää 30 miljardia dollaria vuodessa valmistajariippumattoman automaation avulla

• Universaali eli valmistajariippumaton automaatioympäristö poistaa valmistajasidonnaisuuden teollisuuden automaatiojärjestelmistä.
  • EcoStruxure Automation Expert on maailman ensimmäinen ohjelmistokeskeinen kaikille yhteinen automaatiojärjestelmä. Sen ansiosta ohjelmointiaika voi lyhentyä jopa 68 prosenttia.
  • Järjestelmä on valittu teknologiamarkkinoiden johtavan tutkimusyrityksen ARC Advisory Groupin raportissa tulevan aikakauden työkaluksi.

Tiedote Espoo 24.3.2021 – Kehittyvät ohjelmistotyökalut ja teknologiat, kuten Schneider Electricin EcoStruxure Automation Expert, mahdollistavat ohjelmistokeskeisten automaatiojärjestelmien tulevaisuuden.

Valmistajariippumaton automaatio mahdollistaa "plug and produce" -toimintatavan, joka tekee ohjelmistoista uudelleenkäytettäviä. Sen ansiosta teollisuuden toiminnan tehokkuutta, joustavuutta, tuottavuutta, ketteryyttä ja kestävyyttä voidaan parantaa.

Eri toimialojen loppukäyttäjät käyttävät vuosittain 20–30 miljardia dollaria asennettujen laitteistojen huoltoon. Merkittävä osa menoista voitaisiin välttää standardoidulla automaatiokerroksella, mikä säästää arvokasta suunnitteluaikaa poistamalla laitteistoriippuvuuden ja antamalla tilaa automaatioinnovaatioille.

 – Teollisuudelta vaaditaan parempaa joustavuutta, tuottavuutta ja ketteryyttä, ja tämän saavuttaakseen teollisuuden tulee rakentaa ratkaisuja pilvipohjaisten IT-ohjelmistojen varaan. Laitteistojen ja ohjelmistojen irrottaminen toisistaan teollisuusympäristöissä auttaa organisaatioita automatisoimaan ja ohjaamaan toimintojen suunnittelua ja hallintaa. Schneider Electricin EcoStruxure Automation Expert on tämän ajan IEC 61499 -standardin mukainen ohjausjärjestelmän suunnittelutyökalu, kertoo Schneider Electricin Offer Manager Marko Latvasalo.

Automaatio mahdollistaa edistyksen ja tuottavuuden

Tutkimusten mukaan EcoStruxure Automation Expert tuottaa 68 prosentin säästön käytettyjen ohjelmointituntien määrässä nykyisiin automaatiojärjestelmiin verrattuna. Tutkimusyritys ARC Advisory Group uskoo tämän säästön olevan useiden miljardien dollareiden arvoinen vuosittaisella tasolla, jos sitä voitaisiin soveltaa koko teollisuusautomaation asennuspohjaan globaalisti. Raportin mukaan säästöt ovat todennäköisesti vielä merkittävämpiä laitoksen koko elinkaaren ajalta.

– Schneider Electric on keskellä teollisen toiminnan mullistavaa muutosta, jolloin sen on mahdollista auttaa asiakkaita hyödyntämään neljännen teollisen vallankumouksen mahdollisuuksia. Schneiderin tavoitteena on käynnistää uusien innovaatioiden aalto tukemalla avoimen automaation ja IEC 61499 -standardin laajaa käyttöönottoa, sanoo Latvasalo.

Raportin mukaan IEC 61499 on keskeinen ohjelmistoteknologia ohjausjärjestelmien konfiguraatioiden määrittelyssä ja hallinnassa, mikä mahdollistaa avoimen lähdekoodin ja kaupallisten tuotteiden yhteensopivuuden.

Valmistajariippumaton automaatio mahdollistaa teollisen ohjausjärjestelmän mallintamisen ja kehittämisen yhtenä integroituna järjestelmänä. Käyttöönotto voidaan toteuttaa hajautettuna järjestelmänä, mikä edistää alan kehitystä ja lisää tuottavuutta.

– Koneoppimisen, lisätyn todellisuuden, reaaliaikaisen analyysin ja IoT:n edistysaskeleet sisältävät merkittävän mahdollisuuden siihen, että teollisuusyritykset ja valmistajat voivat vastata nykyajan ketterän ja digitaalisen maailman vaatimuksiin, sanoo Schneider Electricin Senior Vice President, Industrial Automation Incubator FabriceJadot.

Tätä mahdollisuutta rajoittavat kuitenkin suljetut ja valmistajakohtaiset automaatioalustat, jotka rajoittavat automaation natiivia toimintaa ja asettavat haasteita kolmansien osapuolten järjestelmien integroinnille. Tämän lisäksi niiden päivittäminen ja ylläpitäminen on kallista.

– Pandemian jälkeisessä maailmassa valmistajien on kyettävä hallitsemaan ja mukauttamaan toimintaansa jatkuvasti muuttuvien markkinaolosuhteiden mukaan. Uusien ja innovatiivisten ohjelmistotoimintojen saumaton ja hallittu omaksuminen varmistaa, että automaatiojärjestelmät ovat jatkuvasti ajan tasalla. Kaikille yhteinen automaatio mahdollistaa tämän ja paljon muuta, mikä kannustaa koko toimialaa innovaatioihin, Jadot jatkaa.

Automaation tulevaisuus on avoin

Maailmanlaajuisen Industry 4.0 -aloitteen visio on vallankumous tuotantojärjestelmien valmistuksessa, jossa älykkäät koneet, työvälineet ja muut laitteet kommunikoivat ja tekevät laajaa yhteistyötä keskenään ja tehtaan henkilöstön kanssa. Integroidun arkkitehtuurin avulla Industry 4.0 luo tuotantoon enemmän joustavuutta ja tuottavuutta.

Industry 4.0 -vision toteuttamiseksi on luotava kokonaan uusi valmistusautomaatioarkkitehtuuri. Nämä automaatiojärjestelmät rakennetaan standardoiduista ohjelmistoista kaikilla tasoilla, ja ne mahdollistavat täysin uusia tapoja suunnitella, ottaa käyttöön, käyttää ja ylläpitää ohjausjärjestelmiä, tuotantolaitteita, tehtaita ja laitoksia.

Lisätietoja universaalista automaatiosta.

Lue: The Road to Universal Automation (englanniksi)

Lue lisää Automation Expertistä

Marko Latvasalo, Offer Manager, Schneider Electric

puh. 050 414 0124

marko.latvasalo@se.com

Kuvat median vapaassa käytössä.

Kuvateksti: EcoStruxure Automation Expert on maailman ensimmäinen ohjelmistokeskeinen kaikille yhteinen automaatiojärjestelmä.

• Tietokone, Televiestintä, IT

• automaatio
  • ecostruxure
  • teollisuusautomaatio

Schneiderilla tavoitteemme on, että energian saatavuus ja digitalisaation edut ovat kaikkien saatavilla. Haluamme rakentaa sillan edistyksen ja kestävän kehityksen välille. Meille "Life Is On" kaikkialla kaikille, joka hetki.

Olemme globaaleja, mutta toimimme lokaalisti. Kannatamme avoimia standardeja ja kumppaniverkostoja toimijoiden kanssa, jotka jakavat arvomme: merkityksellisyyden, monimuotoisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien kasvattamisen.