Semper on kehittänyt ruokainnovaatioita 80 vuotta ja tähyää eteenpäin

Semper on kehittänyt ruokainnovaatioita 80 vuotta ja tähyää eteenpäin

Ruotsalainen elintarvikeyritys Semper täyttää 20. syyskuuta 80 vuotta. Kaikki alkoi siitä, kun Ninni Kronberg keksi tavan kuivata maitoa, ja tällä hetkellä Semper on Pohjoismaissa lastenruokien ja gluteenittomien elintarvikkeiden markkinajohtaja. Semper tähyää nyt eteenpäin seuraaviin 80 vuoteen perustanaan sama visio: kaikilla on oikeus hyvään ruokaan.

Kiinnostus ruokaa kohtaan on lisääntynyt viime vuosina, ja kuluttajat ovat yhä tietoisempia siitä, mitä he ostavat ja syövät. Lastenruoka ei ole mikään poikkeus. Parhaan laadun ja hyvänmakuisen ruoan kehittäminen on ruotsalaiselle lastenruokayritykselle tuttua. Innovaatiot ja kehitys ovat olleet tärkeä osa Semperiä alusta lähtien eli vuodesta 1939. Ninni Kronberg keksi aivan uuden tavan kuivata maitoa jauheeksi ja kehitti kestävän tavan ylimääräisen maidon säilömiseksi. Ninnin keksinnön patentin osti yritteliäs Axel Wenner-Gren, joka perusti yrityksen Svenska Mjölkprodukter AB. Myöhemmin nimi vaihtui Semper AB:ksi. Västergötlandin Göteneen rakennettiin tuotantolaitos vuonna 1942. Siellä kehitettiin vellejä, leipomotuotteita ja maailman ensimmäinen teollisesti tuotettu äidinmaidonkorvike.

– Olen uskomattoman ylpeä vahvasta historiastamme ja siitä, miten Semper on kehittynyt olemalla innovatiivinen ja edelläkävijä vaalien samalla perintöämme. Erityisen jännittävää on, että Pohjoismaiden suurimman lastenruoka- ja gluteenittomien tuotteiden valmistajan takana oli 1930-luvulla nainen. Ninnin into ja uteliaisuus elävät edelleenkin, kun vastaamme Semperillä koko ajan uusiin haasteisiin ja toimimme edelläkävijöinä, sanoo Catharina Tennefors, Semperin R&D and Quality Director.

Semper muuttui paljon vuosien 1960 ja 1990 välillä. Markkinoille tuli kaikkea mahdollista homejuustosta Pucko-kaakaojuomaan, kaakaojauheeseen ja leluihin, mutta lastenruoka oli edelleen toiminnan ydin. Gluteenittomien tuotteiden kysyntä kasvoi Ruotsissa 1990-luvulla, ja Semperillä vastattiin nopeasti tähän tarpeeseen. Nykyisin yrityksellä on oma gluteeniton näkkileipäleipomo Falunissa ja koeleipomo pääkonttorilla Sundbybergissä, missä kokeillaan erilaisia ohjeita tiiviissä yhteistyössä kuluttajien ja ravitsemusterapeuttien kanssa. Lastenruoka, gluteenittomat tuotteet ja äidinmaidonkorvike ovat Semperin kolme tärkeintä tuoteryhmää, ja tuotteemme kehitetään yhteistyössä lääkärien, ravitsemusasiantuntijoiden, tutkijoiden ja tarkkojen maistajien kanssa, jotta ruoasta tulisi mahdollisimman hyvää ja ravitsevaa.

– Semperillä ajatellaan, että kaikilla on oikeus hyvään ruokaan iästä riippumatta. Moni ei tiedä, että lastenruokaa koskevat erittäin tiukat säännöt, ja sitä ohjailee aivan oma lainsäädäntönsä, joka kieltää makeutusaineet, väriaineet ja säilöntäaineet. Lisäksi meillä on omat, vielä tarkemmat vaatimukset lastenruoalle. Torjunta-ainejäämien, homemyrkkyjen ja raskasmetallien rajat ovat äärimmäisen tiukat. Se ei riitä, että valitsemme parhaat raaka-aineet. Valitsemme ne, jotka soveltuvat parhaiten lapsille. Mielestämme lastenruoan on oltava turvallista, terveellistä, luonnollista ja hyvänmakuista, Semperin Catharina Tennefors toteaa.

Lisätiedot:

Anne Lindfeldt, Corporate Communications Manager Nordic, puh. +46 70 276 10 35, anne.lindfeldt@semper.se

Kategoriat

Semper on Pohjoismaiden johtava lastenruokien ja gluteenittomien tuotteiden valmistaja. Jo vuodesta 1939 olemme valmistaneet laadukkaita ja hyvänmakuisia tuotteita. Ruotsalaisen yhtiön pääkonttori sijaitsee Sundbybergissä ja tuotantolaitokset Götenessä ja Falunissa. Semper työllistää 200 työntekijää Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Yhtiön liikevaihto on noin miljardi Ruotsin kruunua. Semperin omistaa kansainvälinen elintarvikekonserni HERO, joka työllistää reilut 4 000 henkilöä 30 maassa. Löydät lisätietoa osoitteista www.semper.fi sekä www.semper.se.