Semper on kokonaan lopettanut sokerin käytön lastenruoassa

Semper on kokonaan lopettanut sokerin käytön lastenruoassa

Pohjoismaiden johtava lastenruokien valmistaja Semper on lopettanut viime vuosina vaiheittain lisätyn sokerin käytön tuotteidensa valmistuksessa, ja nyt myös viimeinen tuote – mustikkasose – valmistetaan täysin ilman lisättyä sokeria. Sen lisäksi, ettei Semper hedelmäsoseissa enää käytetä lisättyä sokeria, suuri osa tuotteista on nyt myös vähemmän makeita. Tarkoituksena on tarjota mahdollisimman luonnollista ruokaa ja auttaa siten varmistamaan, etteivät pikkulapset ala tarpeettomasti suosia liian makeita makuja.

Semper työskentelee jatkuvasti parantaakseen lastenruokien eri ominaisuuksia ja käyttää valmistuksessa mahdollisimman luonnollisia raaka-aineita. Lisätyn sokerin käytön lopettaminen on osa tärkeää tuotekehitystyötä. Toinen esimerkki tästä tuotekehitystyöstä on palmuöljy, jonka käyttö puurojen ja vellien valmistuksessa lopetettiin kokonaan vuonna 2014.

– Tärkein tehtävämme on tarjota lapsille parasta luonnollista ja ravitsevaa ruokaa, joka sisältää aitoja raaka-aineita ja luonnollisia makuja, sanoo Catharina Tennefors Semper Ab:lta. Yksi esimerkki siitä, kuinka saamme ruokaan makua raaka-aineista on Nantes. Se on erityisen maukas porkkanalajike, jota käytämme muutamien ruokiemme valmistuksessa.

Semper valikoimaan kuuluu sekä hedelmää sisältäviä että maustamattomia puuroja ja vellejä, jotta vanhemmat voivat valita omalle lapselleen sopivan tuotteen. Maustamattomaan puuroon voi lisätä makua esimerkiksi lusikallisella hedelmäsosetta, tuoreilla marjoilla tai raastetulla hedelmällä.

Pikkulasten tutustuttaminen kiinteään ruokaan alkaa samanaikaisesti sen kehitysvaiheen kanssa, kun lapsen kiinnostus ja uteliaisuus uutta ruokaa ja makuja sekä koostumuksia kohtaan herää. Tutkimukset* ovat osoittaneet, että lapsi hyväksyy hedelmät ja vihannekset ruoakseen paremmin, kun hän saa tutustua kyseisiin elintarvikkeisiin juuri siinä kehitysvaiheessa kun uteliasuus herää. Tämän vuoksi Semper valikoima sisältääkin eri kehitysvaiheisiin sopivia hedelmä- ja vihannesruokia, jotta vanhemmat voivat tarjota lapselleen niin monta erilaista makua kuin mahdollista. Tämä merkitsee, että lapsi syö suositellun määrän hedelmiä ja vihanneksia myös vanhempana.

Faktaa Semper lastenruoista

Sokeri
Vuodesta 2015 lähtien Semper ei ole lisännyt sokeria yhteenkään ruokaan, hedelmäsoseeseen, velliin tai puuroon.

Säilöntäaineet

Lastenruoka lasipurkissa ei saa lain mukaan sisältää lainkaan säilöntäaineita. Ruoka ei tarvitse säilöntäaineita, kun se pakataan ja suljetaan lasipurkkiin sekä kuumennetaan painekeittimessä.

Väriaineet
Semper ei lisää väriaineita lastenruokiin.

Keinotekoiset aromit
Semper tuotteet sisältävät vain luonnollisia makuaineita. Mikäli ruoka maistuu porkkanalta tai mansikalta, se myös sisältää porkkanaa tai mansikkaa.

Torjunta-aineet ruoassa
Lastenruokia koskeva laki on kaikkein tiukin elintarvikelaki. Sallitut torjunta-ainejäämien pitoisuudet ovat lastenruoissa kaikkein alhaisimmat muihin elintarvikkeisiin verrattuna. Tavallisessa kaupassa myytävän mansikan torjunta-ainejäämien pitoisuus saa olla 1 000 kertaa suurempi kuin lastenruossa. Lastenruoan valmistamiseen tarvittavien tarpeeksi laadukkaiden raaka-aineiden löytäminen onkin vaativaa työtä.

*lähteet:

• Mennella JA, Trabulsi JC. Complementary foods and flavor experiences: Setting the foundation. Annals of Nutrition and Metabolism 2012; osa 60, numero 2: 40–50.
  • Northstone K, Emmett P, Nethersole F. The effect of age of introduction to lumpy solids on foods eaten and reported feeding difficulties at 6 and 15 months. Journal of Human Nutrition and Dietetics 2001; osa 14: 43–54.

Kategoriat

Semper on Pohjoismaiden johtava lastenruokien ja gluteenittomien tuotteiden valmistaja. Jo, vuodesta 1939 olemme valmistaneet laadukkaita ja hyvänmakuisia tuotteita. Ruotsalaisen yhtiön pääkonttori sijaitsee Sundbybergissä ja tuotantolaitokset Götenessä ja Falunissa. Semper työllistää 200 työntekijää Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Yhtiön liikevaihto on noin miljardi Ruotsin kruunua. Semperin omistaa kansainvälinen elintarvikekonserni HERO, joka työllistää reilut 4 000 henkilöä 30 maassa. Löydät lisätietoa osoitteista www.semper.fi sekäwww.semper.se.

Tervetuloa Oy Semper Ab !

Semper on Pohjoismaiden johtava lastenruokien ja gluteenittomien tuotteiden valmistaja. Jo vuodesta 1939 olemme valmistaneet laadukkaita ja hyvänmakuisia tuotteita. Semper AB:n pääkonttori sijaitsee Sundbybergissä ja tuotantolaitokset Götenessä ja Falunissa. Semper työllistää n. 275 työntekijää Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Yhtiön liikevaihto on noin miljardi Ruotsin kruunua. Semperin omistaa kansainvälinen elintarvikekonserni HERO, joka työllistää reilut 4 000 henkilöä 19 maassa. Katso lisätietoa osoitteista www.semper.fi sekä www.semper.se.

Oy Semper Ab
Lars Sonckin kaari 10