Jylhiltä Orkneyn saarilta kolme mielenkiintoista olutuutuutta PT-kauppoihin

Skotlannin arvostetuimpien pienpanimoiden kiistattomaan kärkeen kuuluva Swannay Brewery aloittaa Servaalin valikoimassa. Panimo on kotoisin viskeistään tunnetuilta Orkneyn saarilta. Arvostettujen viskien lisäksi saarilla tuotetaan myös maineikkaita oluita.

Syksyllä päivittäistavarakauppoihin saapuu panimolta kolme eri olutta. 100 pistettä Ratebeer-sivustolla saavuttanut Swannay Pale Ale on amerikkalaisilla Citra- ja Simcoe-lajikkeilla aromihumaloitu pale ale, joka saa tukevan runkonsa pale ale- ja kristallimaltaista. Kokonaisuutena olut on täydellinen kunnianosoitus Amerikan länsirannikon trooppisen humalaisille esikuvilleen. 99 pistettä Ratebeer-sivustolla saaneella Island Hopping-oluella on kevyestä alkoholipitoisuudestaan huolimatta upea mallasrunko. Uuden-Seelannin Nelson Sauvin -humala tekee oluesta erittäin raikkaan ja runsaan hedelmäisen. Panimon lippulaivatuote Scapa Special on klassinen britti Pale Ale, jonka valmistuksessa on käytetty kolmea eri mallasta ja viittä eri humalalajiketta.

Panimomestari Rob Hill perusti Swannay Breweryn vuonna 2005 ja nykyisin panimon toiminnassa on mukana myös hänen poikansa Lewis. Oluiden valmistuksessa he keskittyvät klassisiin tyylilajeihin. Palkintoja panimon oluille on kertynyt yli 100 ympäri maailman ja mainetta ne ovat niittäneet jopa Japanissa asti.

Swannay Pale Ale 4,7 %
Humalat: Citra, Nelson Sauvin, Simcoe / Maltaat: Maris Otter, Wheat, Crystal / EBU: 68 / Pakkaus: 50 cl plo Ruokasuositus: Korealaistyyliset ruuat

Swannay Island Hopping 3,9 %
Humalat: Nelson Sauvin / Maltaat: Maris Otter, Wheat / EBU: 42 / Pakkaus: 50 cl plo
Ruokasuositus: Rasvainen kala ja salaatit

Swannay Scapa Special
Humalat: Bobek, Williamette / Maltaat: Maris Otter, Wheat, Crystal / Alkoholi: 4,4 % / EBU: 44 / Pakkaus: 50 cl plo
Ruokasuositus: Pataruuat

Swannay-panimon tuotteet ovat saatavilla päivittäistavarakaupoista ja hyvän valikoiman olutravintoloista.

Lisätiedustelut ja näytepyynnöt:
Juho Koivula, tuotepäällikkö
Servaali Oy
juho.koivula@servaali.com

• captol invest
  • servaali

Servaali Oy on yksi Suomen johtavista alkoholialan maahantuontiyrityksistä, jonka kivijalkana on kaksi suomalaista omistajayritystä, Olvi Oyj, joka on 140 vuotta vanha juomatuotteiden valmistaja sekä yli 25 vuotta juomatuotealalla toiminut Momentin Group Oy. Servaali toimii myös Ruotsissa, ja tulevaisuuden tavoitteina onkin paitsi kasvattaa markkinaosuutta Suomen markkinoilla, myös valloittaa uusia markkinoita Suomen rajojen ulkopuolella.

Erkka Schönberg

Lehdistön yhteyshenkilö Business Unit Lead, Servaali Finland +358 (0)400 424377