Sähköinen allekirjoitus yleistyy Suomessa

Sähköinen allekirjoitus yleistyy Suomessa

Moni verkkopalvelu vaatii tunnistautumista, mutta se ei vielä tarkoita sopimuksen syntymistä ilman sähköpostia, kirjattuja kirjeitä tai henkilökohtaisia tapaamisia. Koko palveluprosessin sähköistäminen vaatii myös allekirjoituksen digitalisointia.

Sähköinen allekirjoitus perustuu käyttäjän vahvaan sähköiseen tunnistamiseen, jota moni yritys edellyttää jo nyt verkkopalveluissaan. Asiakas hyväksyy dokumentin esimerkiksi pankkitunnuksillaan, minkä jälkeen se varmennetaan.

”Sähköinen allekirjoitus todistaa kiistatta allekirjoittajan ja varmentaa materiaalin muuttumattomuuden. Tämä tekee sähköisestä allekirjoituksesta paitsi nopeamman, myös luotettavamman ja turvallisemman molemmille osapuolille”, muistuttaa sähköisen allekirjoituksen palveluja tarjoavan Signicatin maajohtaja Antti Harsunen.

Sähköinen allekirjoitus säästää aikaa

Markkinoilla on kasvava määrä sähköiseen allekirjoitukseen liittyviä palveluntarjoajia. Suomessa henkilön tunnistaminen tehdään tavallisimmin olemassa olevien pankkitunnusten avulla, mutta eri maiden välillä käytännöt vaihtelevat.

Norjalaislähtöisen Signicatin ideana on yhdistää samaan palveluun kaikkien maiden kansalliset tunnisteet ja varmenteet ja tarjota asiakkailleen alalta yleisesti puuttuva rajat ylittävä standardi. Nykyisellään se tarkoittaa Pohjoismaita, tulevaisuudessa myös kasvavaa osaa Eurooppaa.

Euroopan suurimpiin rahoituslaitoksiin lukeutuva Santander on yksi Signicatin pohjoismaisista asiakkaista. Sähköisen allekirjoituksen avulla se pyrkii virtaviivaistamaan lainaprosessiaan. Suomessa palvelua otetaan parhaillaan käyttöön.

”Säästämme aikaa ja rahaa, kun lainapapereita ei tarvitse postittaa allekirjoitettavaksi. Meillä on hyviä kokemuksia Norjasta, jossa sähköisesti allekirjoitettuja sopimuksia on jo lähes 300 000. Tämän perusteella odotukset ovat korkealla myös Suomessa”, kertoo Santanderin Pohjoismaiden IT-johtaja Jani Leväsalo.

Sähköinen allekirjoitus korvaa perinteisen

Sähköinen allekirjoitus on ollut lainvoimainen jo vuosia useassa EU:n jäsenvaltioissa ja USA:ssa. Tutkimusten mukaan sen käyttö yleistyy nyt kovaa vauhtia.

Yrityksissä sähköinen allekirjoitus nähtiin pitkään teknisesti haastavana. Nyt paperiprosessien sähköistämistä osaavat vaatia myös loppuasiakkaat. Asiointiin halutaan helppoutta ja turvallisuutta.

”Viiden vuoden päästä sähköinen allekirjoitus on yhtä luonnollinen asia kuin se perinteinen tapa. Kymmenen vuoden päästä saatamme miettiä, miten kukaan voi enää luottaa käsinkirjoitettuihin sopimuksiin”, Antti Harsunen ennustaa.

Seuraava iso muutos on sähköisen asioinnin mobilisointi. Jos moni muukin asia hoituu älypuhelimella, niin hoituu myös allekirjoitus.

www.signicat.fi

Signicat on Norjalainen 2007 perustettu yritys joka tarjoaa käyttäjien sähköisen allekirjoituksen ja -tunnistuksen palveluita. Pioneerina alalla tuottamassa IdaaS (Identity as a Service) palveluja Pohjoismaissa. Asiakkaina Signicatilla on isoja vakuutus- ja rahoitusyhtiöitä, kiinteistövälitysyrityksiä ja julkisia toimijoita kuten Norjan posti. Signicat avasi Suomen toimiston tammikuussa 2013.